Gå till innehåll

Rekommendera Poster

30:an har alltid haft ett mustigt ljud men de senaste dagarna har det börjat bli i bästa laget, även för mina konnosör öron. Det har varit hörselskydd som gällt!

 

Jag har noterat att änd-röret är nästan helt bortrostat så antog att det kanske genererade lite extra resonanser.

Men ikväll på väg genom Stockholm började det kännas som det började övergå från mustigt till pinsamt att dåna fram mellan husväggarna.

 

Så jag parkerade bilen hos min värd och hade en liten noggrannare titt under. Det visar sig att hela bakre ändgaveln på ljud-dämparen är nästan vid-öppen :(

Stön, och det är studentkörning i morgon :(

 

Jag skulle tro att körningen nog går bra eftersom det sker i Max 20, och deras musikanläggning dånar ju en del.

 

Frågan är, kan man bli stoppad av polisen pga ljud-dämparen?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en beg ljuddämpare i gott skick av Yoda. Den var från en 40a men det enda som skiljer är slutröret

vilket också passar om du får med fästet för gummikudden. Försök få bort slutröret innan montering.

Det är nästan omöjligt att få dit dämparen med slutröret på. Jag lyckades, men med mycket våld och svordomar!! :huh: 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hände exakt lika dant för mig på väg till besikning en gång, halva gaveln lossnade

den gick igenom men dom sa att jag skulle laga ljuddämparen när jag kom hem :)

den blev lagad dagen innan besikningen nästa år, svetsade dit en ny gavel på dämparen

 

tror dom inte märker nått efter som dom brukar låta som mesta när du har gasen i botten

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om man kan trä en plåthink över ändan på ljuddämparen och fästa hinken med frikostiga mängder avgasrörstejp.

Fast det är väl ordentligt tryck från avgaserna så den blåser väl iväg rätt fort och ramlar ner på vägen i fart, inte optimalt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körningen avklarad och det gick bra. Polisen lös med sin frånvaro och studenterna var mycket nöjda.

 

Nu är hela ändplåten borta och man ser bara ett galler i ändan på burken.

Om ni hör något om en inbrottsvåg på Östermalm pga en himla massa utlösta bil-larm, så vet ni nu varför ;)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. Hela gaveln borta, vilket uppmärksammades av Lars (SBA111) sist han var o kröp under min bil. Hade så mycket kvar runt kanterna så jag lyckades klippa till en plåtbit och svetsa dit, men det var värre med sidan. Där var lite småhål som visade sig va många större hål efter en vända med stålborsten. Hjälpligt lagat för tillfället, men kommer nog snart behöva ny ljuddämpare.

 

Bra tips på var man hittar en sådan till ett rimligt pris mottages tacksamt. Tror inte plåten i min orkar så länge till  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vet ej, men allmänt brukar inte motorn ses som en svaghet på dessa bilar. Det vi mest tjatar om är väl att få ner varven vid landsvägskörning men det handlar väl mer om utväxling än motorn själv.

 

Visst kanske V8:an kan låta (ännu) bättre (och starkare förstås) men det blir nog en himla massa jobb ;)

Vill man bara ha den starkare borde det väl gå att trimma 40-motorn rätt enkelt?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En fråga, det finns ingen som funderat på att knöla ner en scania V8 i en 30 eller 40-bil, och köra den med original transmission?

Det lär ha provats att montera en Scania V8 i 40-bilen men det visade sig bli lite för tungt för framaxeln om jag fattade det hela rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...