Gå till innehåll

CO halt för hög-Tvåa på besiktningen


Björne

Rekommendera Poster

Jag har precis besiktigat min TGB 1315 med B30 motor, allt gick bra men CO värdet på tomgång  visade 6,7% och det får vara högst 4,5%

Och för att rädda miljön i världen så fick jag en tvåa/ombesiktning (jag kör ca:150 mil om året)

Jag efterlyser tips om hur man kan åtgärda problemet? någon annan som råkat ut för samma sak?

Vad jag hört så behövs det specialverktyg för att justera nålarna på förgasarna? Kan man blanda ut bensinen med E85 för att sänka

CO halten? alla tips som åtgärdar eller/lurar miljömupparna på besiktningen mottages tacksamt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E85 eller K-sprit fungerar väl?

Men gäller de kraven på våra bilar? trodde de var undantagna allt sådant.

För att justera förgasarna behövs lite specialverktyg, går säkert att köpa på Biltema eller liknande

Det blev mer frågor än tips tyvärr  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ett verktyg på jobbet för att justera upp munstycket som sitter i botten på förgasarna (under det plastlocket som börjar läcka ibland) men jag har inget art nr på verktyget och inte kan jag hitta några bilder på det heller. Har för mig det ser ut som ett rör med ett T handtag i som man kan skruva runt och då trycks munstycket upp i förgasaren. Lite pilligt att justera då det är 2 förgasare som förhoppningsvis ska ge lika mycket bränsle. fick justera min för några år sedan då den låg över 9 i co och bottnade vår mätare på jobbet :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på nätet och vad jag förstår så omfattas inte våra bilar från -75 och äldre av avgasregler, kan de vara det du menar Bajon?

isåfall har bilprovningen gjort fel? Det är väl bra för alla med liknande bilar att veta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, Björne.
Dessa fordon omfattas inte av avgasreglerna, och Bilprovningen har gjort fel.
Bara att åka tillbaka och förklara läget och begär att dom stryker tvåan.
Stå på dig bara om dom käftar emot (begär då att få tala med stationschefen), då dom helt klart har gjort fel.

 

Mvh: Per.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag alltid för vana att slå 2 liter E85 i tanken när jag ska in och visa upp gamla bilar, det sänker co-halten ordentligt. Dock är, som framkommit tidigare, bilen i fråga undantagen från kraven på avgasrening. Så det är bara till att be dom stryka den tvåan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte just etanol i soppan som får lacken i våra soppatankar att flaga och sätta igen bränslesysyemet? Kanske är onödigt att tanka en massa E85, bättre stå på sig om att vi inte behöver uppfylla några avgaskrav. Min bil fick de gärna mäta på besiktningen, är ju trevligt att veta om motorn går som den ska, men det betyder inte att de får göra nedslag om den har en dålig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er ikke disse eu kontroll som vi kaller det i norge likt i hele europa?? Om bilen er registrert i 75 eller nyere så gjelder avgasskravet 4,5, men er de eldre så er den untatt avgasskravet. Jeg måtte strupe gasserene på min tgb helt for å få den igjennom avgasskravet på 4,5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din bil är en års.modell -75 i reg.papper så är du undantagen miljökraven.. men har du annat är just årsmodell -75 så skiter det sig.

Just därför är dessa gamla 140/240-serien av just årsmodell -75, eller bara papper på dessa, så eftertraktade och asdyra jämfört med andra årsmodeller.

Ska du trimma.. bygga turbo eller dubbla webrar så är det bara åka in med årsmodell -75.. nedslag på avgaskrav är helt obefogat.

 

Jag hade njutit av att åka tillbaks med din bil, och klappat besikningsmannen på axeln och frågat om han kan sitt jobb... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag åkte jag till DEKRA bilbesiktningen och det blev lite kaos på stationen när jag ifrågasatte min tvåa för CO-halten

Efter ca;15 min vid datorer och ett telefonsamtal till högre ort så fick dom be om ursäkt flera gånger, dom

påstod att deras rutiner var felaktiga och har aldrig råkat ut för detta tidigare. Med ett leende på läpparna lämnade jag

stationen med ett nytt besiktningsprotokoll, besiktningsresultat: GODKÄND

 

Tack allihopa för den hjälp och peppning jag fått/Bengt

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Bengt.

Det är tragiskt att drabbas så här..man ska inte behöva plugga reglerna själv för att slippa riskera att bli lurad.. men samtidgt är även besiktningspersonalen bara människor och kan göra fel som alla andra.

Bra att du skrev här och åkte dit och vågade stå på dig och ifrågasätta detta.

Grattis till dig!!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har försökt ge mig anmärkningar på avgaserna också,senast slapp jag argumentera så mkt eftersom deras dator ville läsa av obd datat också vilket var så uppenbart åt fanders att även de tämligen juniåra besiktningshen som pillade med bilen ansåg att det var något skumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det inte tillför något om själva problematiken med besiktning men jag tycker motorer går bättre om co inte är för hög utan lagom dvs en bra bit under 3,5  skruvar man ner dem för mycket går de inte bra, co på gamla volvo har väl aldrig varit något större problem.

 

Jävligare är det när man på besiktningen kommer med en turbo diesel de envisas att fullvarva vilket gör att turbon bara matar och höjer varvet tills något händer, det var det som gjorde att två lyftare stampades till och det började ticka och sen gick kammen ned,  reservdelspris på kam från tyskland   över 10000 :-  då kan man hålla sig för skratt kommer aldrig låta dem varva någon mer gång och kommer hädanefter alltid ta med en skuren lyftare och påminna dem om vad de kan orsaka med sina dumheter. :huh:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de bilar som har stromberg där specialverktyg krävs för att justera munstycket,  så kan man istället göra så nålen blir flyttbar har för mig att man behövde dra en lite fas med filen där låsskruven låste den i trottlen, sen kan man mycket enkelt ändra blandningen för olika drivmedelskvaliter samt co eller bara för att ekonomitrimma. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dubbla förgasare mät upp exakt var munstycket sitter (troligen syns det lätt med ögonmått mot kanten i förgasrhalsen eller med skjutmått) så blir det enklare sen att justrera nålarna med lika mycket diff.  går den bra när den är något för snålt justerad och man vill få lite fetare vid acc så byt ut atf oljan mot tjockare tex motorolja,  tjockare olja gör dämpningen bättre och trögare vilket i sin tur ger rikare blandning vid acc. Funkar även om man bara vill plocka ut lite extra bottenvrid ur förgasarmotorer med vacuum/dämpkolv.   obs det inte mycket man behöver flytta nålen för att det ska ge resultat. börjar tomgången lukta surt är det på tok för snålt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vertyg till justering bor du nära Örebro så går det att låna

Är det inte trångt att pressa upp munstycket på dessa bilar,på två förgasre samtidig,  lättare att bara lossa koppen försiktigt lyfta upp utan att spilla ut oljan lossa skruven något och kasa ner nålen (efter man dragit en fas på den så låsskruven har en längre yta att låsa mot.)

 

Justering är inga jättemått 1 mm är mycket.Man brukade se om nålens plastbricka låg i kant med kolven eller något under.

 

Men är ändå nålen och munstycket slitet är det bättre att sätta dit fräscha grejer innan man börjar justera.

 

googlade och ombyggnadsats ska finnas för strombergare med bottenplugg som då ersätts så de blir som de tidigare strombergarna och får justerbartmunstycke.     

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funka bra. Man pressar upp munstycket tills det nästan är i nivå med botten av förgasaren sen lägger man i en mall med givet utstick och pressar ner med samma verktyg tils stopp. Får då en given rekommenderad nivå på båda förgasarna. Sen får man prova om man behöver mer eller mindre nivå på munstyckerna

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...