Björne Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Jag har precis besiktigat min TGB 1315 med B30 motor, allt gick bra men CO värdet på tomgång visade 6,7% och det får vara högst 4,5% Och för att rädda miljön i världen så fick jag en tvåa/ombesiktning (jag kör ca:150 mil om året) Jag efterlyser tips om hur man kan åtgärda problemet? någon annan som råkat ut för samma sak? Vad jag hört så behövs det specialverktyg för att justera nålarna på förgasarna? Kan man blanda ut bensinen med E85 för att sänka CO halten? alla tips som åtgärdar eller/lurar miljömupparna på besiktningen mottages tacksamt!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 E85 eller K-sprit fungerar väl? Men gäller de kraven på våra bilar? trodde de var undantagna allt sådant. För att justera förgasarna behövs lite specialverktyg, går säkert att köpa på Biltema eller liknande Det blev mer frågor än tips tyvärr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Vi har ett verktyg på jobbet för att justera upp munstycket som sitter i botten på förgasarna (under det plastlocket som börjar läcka ibland) men jag har inget art nr på verktyget och inte kan jag hitta några bilder på det heller. Har för mig det ser ut som ett rör med ett T handtag i som man kan skruva runt och då trycks munstycket upp i förgasaren. Lite pilligt att justera då det är 2 förgasare som förhoppningsvis ska ge lika mycket bränsle. fick justera min för några år sedan då den låg över 9 i co och bottnade vår mätare på jobbet 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bajon1 Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Då kan du köra tillbaka till besiktningen och tala om för dom att dessa bilar är undantagna från avgasprov, då dom är veteranfordon och be dom vänligt men bestämt att stryka tvåan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björne Postad 16 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Har kollat lite på nätet och vad jag förstår så omfattas inte våra bilar från -75 och äldre av avgasregler, kan de vara det du menar Bajon? isåfall har bilprovningen gjort fel? Det är väl bra för alla med liknande bilar att veta! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bajon1 Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Helt rätt, Björne.Dessa fordon omfattas inte av avgasreglerna, och Bilprovningen har gjort fel.Bara att åka tillbaka och förklara läget och begär att dom stryker tvåan.Stå på dig bara om dom käftar emot (begär då att få tala med stationschefen), då dom helt klart har gjort fel. Mvh: Per. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björne Postad 16 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Tack så länge,Jag återkommer med besked!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Jag har aldrig heller fått göra avgasprov när jag besiktar min Tgb-13 årsmodell-75 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fremar Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Själv har jag alltid för vana att slå 2 liter E85 i tanken när jag ska in och visa upp gamla bilar, det sänker co-halten ordentligt. Dock är, som framkommit tidigare, bilen i fråga undantagen från kraven på avgasrening. Så det är bara till att be dom stryka den tvåan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Är det inte just etanol i soppan som får lacken i våra soppatankar att flaga och sätta igen bränslesysyemet? Kanske är onödigt att tanka en massa E85, bättre stå på sig om att vi inte behöver uppfylla några avgaskrav. Min bil fick de gärna mäta på besiktningen, är ju trevligt att veta om motorn går som den ska, men det betyder inte att de får göra nedslag om den har en dålig dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Er ikke disse eu kontroll som vi kaller det i norge likt i hele europa?? Om bilen er registrert i 75 eller nyere så gjelder avgasskravet 4,5, men er de eldre så er den untatt avgasskravet. Jeg måtte strupe gasserene på min tgb helt for å få den igjennom avgasskravet på 4,5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Juli , 2016 Rapport Share Postad 16 Juli , 2016 Om din bil är en års.modell -75 i reg.papper så är du undantagen miljökraven.. men har du annat är just årsmodell -75 så skiter det sig. Just därför är dessa gamla 140/240-serien av just årsmodell -75, eller bara papper på dessa, så eftertraktade och asdyra jämfört med andra årsmodeller. Ska du trimma.. bygga turbo eller dubbla webrar så är det bara åka in med årsmodell -75.. nedslag på avgaskrav är helt obefogat. Jag hade njutit av att åka tillbaks med din bil, och klappat besikningsmannen på axeln och frågat om han kan sitt jobb... :-D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Björne Postad 19 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 19 Juli , 2016 Idag åkte jag till DEKRA bilbesiktningen och det blev lite kaos på stationen när jag ifrågasatte min tvåa för CO-halten Efter ca;15 min vid datorer och ett telefonsamtal till högre ort så fick dom be om ursäkt flera gånger, dom påstod att deras rutiner var felaktiga och har aldrig råkat ut för detta tidigare. Med ett leende på läpparna lämnade jag stationen med ett nytt besiktningsprotokoll, besiktningsresultat: GODKÄND Tack allihopa för den hjälp och peppning jag fått/Bengt 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Juli , 2016 Rapport Share Postad 19 Juli , 2016 Bra jobbat Bengt. Det är tragiskt att drabbas så här..man ska inte behöva plugga reglerna själv för att slippa riskera att bli lurad.. men samtidgt är även besiktningspersonalen bara människor och kan göra fel som alla andra. Bra att du skrev här och åkte dit och vågade stå på dig och ifrågasätta detta. Grattis till dig!! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 19 Juli , 2016 Rapport Share Postad 19 Juli , 2016 De har försökt ge mig anmärkningar på avgaserna också,senast slapp jag argumentera så mkt eftersom deras dator ville läsa av obd datat också vilket var så uppenbart åt fanders att även de tämligen juniåra besiktningshen som pillade med bilen ansåg att det var något skumt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 Juli , 2016 Rapport Share Postad 19 Juli , 2016 Kanske det inte tillför något om själva problematiken med besiktning men jag tycker motorer går bättre om co inte är för hög utan lagom dvs en bra bit under 3,5 skruvar man ner dem för mycket går de inte bra, co på gamla volvo har väl aldrig varit något större problem. Jävligare är det när man på besiktningen kommer med en turbo diesel de envisas att fullvarva vilket gör att turbon bara matar och höjer varvet tills något händer, det var det som gjorde att två lyftare stampades till och det började ticka och sen gick kammen ned, reservdelspris på kam från tyskland över 10000 :- då kan man hålla sig för skratt kommer aldrig låta dem varva någon mer gång och kommer hädanefter alltid ta med en skuren lyftare och påminna dem om vad de kan orsaka med sina dumheter. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 20 Juli , 2016 Rapport Share Postad 20 Juli , 2016 På de bilar som har stromberg där specialverktyg krävs för att justera munstycket, så kan man istället göra så nålen blir flyttbar har för mig att man behövde dra en lite fas med filen där låsskruven låste den i trottlen, sen kan man mycket enkelt ändra blandningen för olika drivmedelskvaliter samt co eller bara för att ekonomitrimma. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 20 Juli , 2016 Rapport Share Postad 20 Juli , 2016 Eile.. det tipset var intressant. Kanske nåt man borde göra på min bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 Juli , 2016 Rapport Share Postad 21 Juli , 2016 Har du dubbla förgasare mät upp exakt var munstycket sitter (troligen syns det lätt med ögonmått mot kanten i förgasrhalsen eller med skjutmått) så blir det enklare sen att justrera nålarna med lika mycket diff. går den bra när den är något för snålt justerad och man vill få lite fetare vid acc så byt ut atf oljan mot tjockare tex motorolja, tjockare olja gör dämpningen bättre och trögare vilket i sin tur ger rikare blandning vid acc. Funkar även om man bara vill plocka ut lite extra bottenvrid ur förgasarmotorer med vacuum/dämpkolv. obs det inte mycket man behöver flytta nålen för att det ska ge resultat. börjar tomgången lukta surt är det på tok för snålt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 22 Juli , 2016 Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Har vertyg till justering bor du nära Örebro så går det att låna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 22 Juli , 2016 Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Har vertyg till justering bor du nära Örebro så går det att låna Är det inte trångt att pressa upp munstycket på dessa bilar,på två förgasre samtidig, lättare att bara lossa koppen försiktigt lyfta upp utan att spilla ut oljan lossa skruven något och kasa ner nålen (efter man dragit en fas på den så låsskruven har en längre yta att låsa mot.) Justering är inga jättemått 1 mm är mycket.Man brukade se om nålens plastbricka låg i kant med kolven eller något under. Men är ändå nålen och munstycket slitet är det bättre att sätta dit fräscha grejer innan man börjar justera. googlade och ombyggnadsats ska finnas för strombergare med bottenplugg som då ersätts så de blir som de tidigare strombergarna och får justerbartmunstycke. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 22 Juli , 2016 Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Funka bra. Man pressar upp munstycket tills det nästan är i nivå med botten av förgasaren sen lägger man i en mall med givet utstick och pressar ner med samma verktyg tils stopp. Får då en given rekommenderad nivå på båda förgasarna. Sen får man prova om man behöver mer eller mindre nivå på munstyckerna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 22 Juli , 2016 Rapport Share Postad 22 Juli , 2016 Allt enl manualen till 11'an B30 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bloodwheel Postad 18 December , 2016 Rapport Share Postad 18 December , 2016 så alla fordon innan -75 skulle vara udantaget från avgasprov?? var får ni infot ifrån?? det stämmer inte! det beror på hur fordonet är reggat,importerat mm.Undantag finns... min 29 willys omfattas också av avgasvärde... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 18 December , 2016 Rapport Share Postad 18 December , 2016 Jag kan vara ute och cykla nu.. men jag tror att det är JUST årsmodellen -75 detta handlar om. Jag vet att hobbybilar med just den årsmodellen inreggat, är betydligt mer åtråvärda än andra årsmodeller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.