Gå till innehåll

handpump bränslepump SBAT


Rekommendera Poster

Precis en sådan pump som på ErikEs bild har jag på min 30a. Funkar mycket bättre än original.

Håller med Kjell Niklasson om att den ersätter nog de flesta gamla Boschpumpar.

Min köpte jag som reservdel till Huddig 960 med 4cyl Valmetmotor

Jag har för mig att man förut måste tippa hytten för att komma åt att handpumpa efter soppatorsk. Iofs. länge sen så jag kanske minns fel.

 

Kanske denna nya är lättare att komma åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har handpumpat orginalpumpen med hytten nere. Väldigt obekvämt och trångt + att pumpjäv..n läckte

som f_n! Dieseln rann in i jackärmen och vidare neråt. T.o.m kallingarna var dränkta i diesel.

Hytten går inte att fälla när plogbocken sitter på och den måste lyftas av med traktorlastare el. liknande.

Detta hände en juldag vid 15 tiden för några år sedan. Bilen börjar hacka i en nedförsbacke ett par

hundra meter före macken, men går bra när det planat ut. Kör fram till pumpen och låter bilen gå

på tomgång. Precis när jag stoppar munstycket i tanken så stannar motorn. Soppatorsk på rätt ställe

men vid fel tidpunkt. Jag lyckades i alla fall pumpa fram bränsle så att motorn startade utan att lufta.

Jag har lovat mej själv att aldrig mer köra med lite bränsle i tanken// Kjell   

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder handpumpen på TGB40:ian precis som på min traktorgrävare. Inte alls :D Efter soppatorsk kör jag på starten tills den startar igen :) Hur skadlig är den lösningen :unsure:

Har du bara batteri så det räcker så är det grönt. Startmotorn är en stryktålig krabat.

 

Jag ska köpa en ny handpump snarast. Den nuvarande läcker våldsamt när man skruvar den till pumpläge. I låst läge är den tät. Det var kanon att få veta att det fanns ett förbättrat utförande.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som känner mig vet att jag inte direkt hör till de småväxta, men jag pumpar lätt utan att fälla hytten, om jag inte är rädd för att skita ner mig lite. Samma sak med att ta loss filterkoppen. Mitt "knep" är att svänga hjulen fullt höger, sedan kan man krypa in innanför hjulet och kommer åt bra. -_-

 

Nu undrar väl Vän Av Ordning hur man får runt ratten när motorn inte går. Enkelt, man kör startmotorn samtidigt som man vrider ratten, 10-15 sekunder räcker för servopumpen att vida ut hjulen fullt. :huh:

 

Lätt som en plätt!  :excl:

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...