Gå till innehåll

kristaga

Rekommendera Poster

Jeg har begynt å tenke litt om teltutrustning på islandsturen i '18. Det er bare to år igjen nå.

 

Jeg har en C303 (11-bil), og det er for lite plass til at fire personer skal sove i den på samme tid.

Jeg har tenkt på taktelt, men er ikke sikker på om det er rette vegen å gå. Jeg har også tenkt på et vanlig

fjelltelt, men liker ikke å ha det så trangt. Det er best å stå når en skal kle på seg eller lage mat.

 

Svaret er et amerikansk 7,5 m² telt fra krigen. Foreldrene mine har et sånt jeg kan låne.

Jeg må bare lage ekstra barduner så det tåler den islandske vinden, og jeg må lage teltplugger av stål så

jeg får slått dem med i den harde grusbakken.

 

post-6519-0-97826500-1471642850.jpg

 

post-6519-0-90439900-1471642849_thumb.jpg

 

Problemet er å holde varmen. I Norge er det jo ved over alt, og det er bare å ta med seg litt.

Derfor er norske telt ofte utstyrt med vedovn. Det vil ikke fungere på Island. Heldigvis har det norske

forsvaret kommet opp med ei løsning på problemet: Multifuelovnen M94! Den kan fyres med ved, parafin eller diesel!

 

Den er veldig dyr, men jeg trur det er verdt det. Turen blir mye bedre hvis ungene har et varmt rom å komme inn i når vi skal overnatte.

 

post-6519-0-34550500-1471643738_thumb.png

 

post-6519-0-17558500-1471643736_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna om att ni blir mer eller mindre hänvisade till campingar då det inte finns så många gräsytor att ställa upp tältet på om man fricampar.

Oftast är det stenunderlag som varierar från grus till grova stenar.

Ja, jeg er klar over det. Derfor må vi ha med enten feltsenger eller tjukke luftmadrasser. Jeg trur også at jeg må ha med en batteridrevet slagdrill for å bore ned pluggene på steder det er steinete eller berggrunn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så er det doproblemet. På Island er det nå et problem at folk driter over alt.

 

http://grapevine.is/mag/articles/2015/08/06/poop-news/

 

http://icelandmonitor.mbl.is/news/nature_and_travel/2016/07/22/pooping_tourist_sign_not_illegal/

 

For å ikke bli en del av statistikken må jeg nok ordne noe. Etter en tur med en bobil i fjor erfarte jeg at bobildoen var luktfri og praktisk. Det fins også flyttbare varianter av den, og derfor vurderer jeg en sånn:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jeg har begynt å tenke litt om teltutrustning på islandsturen i '18. Det er bare to år igjen nå.

 

Jeg har en C303 (11-bil), og det er for lite plass til at fire personer skal sove i den på samme tid.

Jeg har tenkt på taktelt, men er ikke sikker på om det er rette vegen å gå. Jeg har også tenkt på et vanlig

fjelltelt, men liker ikke å ha det så trangt. Det er best å stå når en skal kle på seg eller lage mat.

 

Svaret er et amerikansk 7,5 m² telt fra krigen. Foreldrene mine har et sånt jeg kan låne.

Jeg må bare lage ekstra barduner så det tåler den islandske vinden, og jeg må lage teltplugger av stål så

jeg får slått dem med i den harde grusbakken.

 

attachicon.gifus-telt.jpg

 

attachicon.gifus-telt2.jpg

Nå har jeg innsett at 7,5 m² blir lite hvis heile familien skal sove på feltsenger.

 

Alternativet er et større telt. Det må tåle vind, men heldigvis blir det produsert et i Nord-Norge som er aktuelt, der også blåser det mye, så det tåler vind som på Island. Det koster like mye som et taktelt, men det er litt mer fleksibelt.

 

post-6519-0-73254500-1506894493_thumb.jpg

 

Reisateltet er merkenavnet. Dyrt, men stort. Kan brukes på ferie både med og uten militærbil. Ståhøyde inne, jeg er lei av å ligge og kle på meg.

 

post-6519-0-69803300-1506894494.png

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tält utan botten med enkelvägg och kamin är ett trevligt alternativ till att tränga ihop sig en strumpa och vara i en säck... Många fördelar som ett bra dagrum, skydd för väder och möjlighet till samvaro.

Jag hade en idé om att köpa mosquitonät sy fast hällor i taket som nätet hängs i väl undan från kamin. Det Beror på antal personer och hur golvytan disponeras. Tanken var att slippa mygg, flugor, och skapa en torrare och varmare miljö. Fuktig luft läcker ut och kondenserar på tältduken men det blir varmare under nätet. Har man tur rör sig fuktig luft ut men inte in? Tyvärr har jag inte prövat i praktiken, men mygg förhindras nog. Tältdörren är nog mest öppen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tält utan botten med enkelvägg och kamin är ett trevligt alternativ till att tränga ihop sig en strumpa och vara i en säck... Många fördelar som ett bra dagrum, skydd för väder och möjlighet till samvaro.

Jag hade en idé om att köpa mosquitonät sy fast hällor i taket som nätet hängs i väl undan från kamin. Det Beror på antal personer och hur golvytan disponeras. Tanken var att slippa mygg, flugor, och skapa en torrare och varmare miljö. Fuktig luft läcker ut och kondenserar på tältduken men det blir varmare under nätet. Har man tur rör sig fuktig luft ut men inte in? Tyvärr har jag inte prövat i praktiken, men mygg förhindras nog. Tältdörren är nog mest öppen??

Myggor finns inte på Island B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr får jag nog göra dig besviken, då det finns andra sorters insekter som kan bitas och ge utslag, även om dessa inte är myggor.

Ok förklara varför det heter Mývatn. Ja du har rätt i avsaknad av myggor men knott!!?

Hmm de är ju mycket mindre och ett myggnät kanske inte räcker, för stora maskor, tänkte inte på det. Du får glädjas i Scandinaviska björkskogen under nätet om det nu inte fungerar på Island...

Tältade på öarna utan för Skottland. Kan det aldrig sluta att blåsa önskade vi alla! Den dagen det inte blåste var det fullt med elaka insekter som stacks, man blir aldrig nöjd.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv använt M94:an i tält och den är riktigt trevlig. Har försökt hitta var man kan köpa en men inte fått träff. (Till och med mailat norska tillverkaren utan svar). Någon av er norrmän som kan ge mig tips på var de kan gå att köpa och ungefärligt pris utöver "veldig dyr"? ;)

 

Bara för det hittade jag själv på:
http://olavteigen.mamutweb.com

 

Finns det fler som säljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr får jag nog göra dig besviken, då det finns andra sorters insekter som kan bitas och ge utslag, även om dessa inte är myggor.

Ok förklara varför det heter Mývatn. Ja du har rätt i avsaknad av myggor men knott!!?

Hmm de är ju mycket mindre och ett myggnät kanske inte räcker, för stora maskor, tänkte inte på det. Du får glädjas i Scandinaviska björkskogen under nätet om det nu inte fungerar på Island...

Tältade på öarna utan för Skottland. Kan det aldrig sluta att blåsa önskade vi alla! Den dagen det inte blåste var det fullt med elaka insekter som stacks, man blir aldrig nöjd.

Jo jag vet att det finns både knott o knytt på Island :)

 

Sådana åbäken skrota vi på Civilförsvaret, kräver både bensin, diesel och rikligt, sen låter de som fan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

---

Var köper jag denna fältsäng?

Nå finner jeg den ikke igjen. Typisk. Sikkert ute av produksjon.

 

Da må vi ned på 210-seng. Det holder lenge for meg. Flere leverandører har det i Norge. Sikkert i Sverige også.

 

https://www.magasinet.no/dovrefjell-feltseng-x-large-210cm

 

https://www.skittfiske.no/c-a-leschbrandt-as/191726/cal-feltseng-m-bag-l-210cm-x-b-80cm-x-h-47cm

 

https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/annet-utstyr/tursenger/bal-feltseng/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv använt M94:an i tält och den är riktigt trevlig. Har försökt hitta var man kan köpa en men inte fått träff. (Till och med mailat norska tillverkaren utan svar). Någon av er norrmän som kan ge mig tips på var de kan gå att köpa och ungefärligt pris utöver "veldig dyr"? ;)

 

Bara för det hittade jag själv på:

http://olavteigen.mamutweb.com

 

Finns det fler som säljer?

NOK 14000,-

 

https://speider-sport.no/turutstyr/soving/ovn/velle-volcano-sauna-multifuel-stove.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...