Gå till innehåll

Billigt sätt att få en camper


eile

Rekommendera Poster

kollat lite på äldre husbilar och priserna är verkligen i botten  ringde på den lt45 med ett troligt pilos skåp skåpet var aluminium, skrotar man en så bil borde påbyggnaden rätt lätt kunna sättas på en 13 bil tex och sen finns ju även drivlinan en diesel 6 som passar rätt lik b30 passning om man vill åka diesel.

 

4 lapp för komplett bil  som stått under trän i några år och blivit mossbevuxen ställdes pga av luftläck på diselledningen vilket fick ägaren att tröttna på ständiga luftningar.

 

2 husbilar fanns med samma motor en med vanligt skåp 3 lapp och denna med troligt pilos skåp 4 lapp

post-5279-0-93496700-1473967174.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vilka vägar man tar.

 

Många byggdes på en rejält tjock plyfa platta i botten men så klart får man på längre rambilar där ramen felexar antingen staga ramen eller sätta skåpet på gummifästen.  Lt ramarna var inte kraftiga och rörde sig en hel del.

 

Dessa två står utannonserade på värnamotorget en bit utan för moheda.  Billiga drivlinor för den som kan skrota resten på tex c202 passar Lt Volvo 6'an rätt bra dock är det väl inte den rappaste dieseln.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De belastningar jag oroar mig över i första hand är sidobelastningar på skåpet. Ett exempel är att man kör över en sten med ena sidan på bilen så att skåpet gungar i sidled. Jag inbillar mig att detta är största belastningen på skåpet. Frågan är hur enkelt det är att kryss-staga i efterhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har du ju rätt i men på vanliga vägar fungerar det nog utmärkt, tyckte ändå priset var billigt men har inte hunnit att åka och titta på dem, om någon är intresserad så kolla värnamo/ljungby torget.

 

utseende mässigt kanske denna passar bättre på en tgb https://www.blocket.se/jonkoping/Husvagn__med_el_och_gas__manga_for_komfort_68870250.htm?ca=17&w=3&last=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara kört dem i lt 75 hk version dvs utan turbo och då tycker ja de upplevs rappa men såklart får de ut så många häster extra så måste det ju vara lite skillnad,  såldes ju en c202 som omskrevs på forumet med den motorn.

 

Tror säker man kan få båda bilarna på köpet av en, förklarade för ägaren att man numera inte blir av med dessa till skroten utan åker på att hugga upp dem själv vilket han var medveten om och ville bara ha bort dem från gården.

 

lt växelåda var väl inte så lång om man tog bort bakre struten, kan hända den går bra att clona ihop med fd51 för att enkelt klonaihop behöver man ju en låda med en lång utgående axel så man slipper extra förband i fd 51'an.

 

 lt om jag minns rätt hade väl en kryp 1 och man startade normalt på 2'an.

 

tittar man på bilden på deras 5 växlade och jämför med bakkanten dvs innan struten på wv lådan och ser hur fd 51 gavel från c202 passar med på m47 så är likheterna stora vilket gör att även wv borde de borde kunna passas ihop med fd51. att man på bakre lagring som försvinner när struten är borta blir på samma sätt som m47 nya lagringen i fd51 kraftiga ingående lager vilket på min låda syns utstickande något eftersom det centerar upp båda lådorna.

 

 

post-5279-0-58928200-1474118124.jpg

post-5279-0-87141200-1474118257.jpg

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...