Storpontus Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Hej! Ny här då jag kommit över 2 par portalaxlar. Båda paren är som jag förstår det s.k. prototypaxlar men det skiljer sig mellan dem Det ena paret ser mest ut som vanliga axlar, 8 bultat o.s.v. Däremot är styrarmen skruvad på framaxelns portalhus och det skall enl. uppgift vara tecken på att det är prototypaxlar. Det andra paret är mer annorlunda. Själva portalhusen är delade på mitten och hopbultade. 6 bultade fälgar med ca 160mm bultcirkel. (har sett att 161 mm är ganska vanligt på jordbruksmaskiner så det låter rimligt om även dessa har 161mm, har inte mätt så noga) I övrigt ser de tämligen lika ut. Nån stans har jag läst att prototypaxlarna skall vara aningen smalare bredd än de normal? (båda mina par har samma bredd) Bra om man skall använda dem på en mindre bil typ Willys. Någon har sagt att prototypaxlar är bättre p.g.a. kraftigare drev i portalen? andra säger att det inte går att hitta reservdelar till dem o därför mindre intressanta? Vad säger den samlade expertisen här? Om det är något som inte passar från de vanliga axlarna, vilka delar är det i så fall? Skiljer tex gummibälg? lager? Drev? knutar? Jag har försökt söka på TGB prototyper. Hittar några mkt dåliga bilder på amfibiska prototyper som möjligen skulle kunna ha andra fälgar är de vanliga 8 bultade men bilderna är så dåliga att det inte går att säga. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 MickeValp här i forumet har bra koll på detta.. tyvärr är han inte här så ofta och skriver, men jag ska messa han och be han hjälpa dig lite. :) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 19 September , 2016 Rapport Share Postad 19 September , 2016 Hej. Du verkar ha bra koll själv. Det finns mycket att säga om prototyperna. Börjar vi ytterst, går det att spänna hjullagren den vägen om du lossar centrumkåpan. Portaldreven är smidda i dessa axlar, inte gjutna. I diffen sitter fyra spindeldrev istället för två på de senare 11-axlarna. Om jag inte missminner mig ligger utväxlingen på 7,56:1, alt. 7,15:1 på dessa. Lager, gummibälgar mm. är samma som på vanliga 11-axlar. En fördel är att prototyperna är smalare än 11:ans. Ska fundera på mer skillnader. De andra, sexbultade, känner jag däremot inte till. Kanske riktigt tidiga prototyper? 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Storpontus Postad 20 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 September , 2016 Tack för info. Låter med andra ord som att prototypaxlarna är minst lika bra för en Willys. Märkligt med de 6 bultade som ingen tycks ha info om. Båda dessa par skall ha kommit direkt från Militären till personen jag köpte dem av efter att han haft dem liggande i 20 år. Kanske får skruva isär dom o kolla inuti o se innanmätet är lika. O sen att ta en ordentlig funderare på om min plattskärm är en portalbil eller inte. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Det var ju ett reportage om en willys med prototyp-portaler i ett av de sista numren av 4WD och han hade väl kört med de axlarna i några decennier med v8 under huven och rejält höga däck utan problem. -Så jag tror nog att prototypaxlarna passar finfint på en Willys. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Micke Valp Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Det var i allra sista utgåvan av tidningen. Och de prototypaxlarna har 44-tumsdäck i ena änden och en vass Cheva 400:a i den andra ... Och de håller. Men, man får hålla efter oljorna i portaler och diffar ... Det kan komma in vatten. Samt hålla koll på lagren till styrspindlarna - så de inte blir glappa. Så, ungefär som på en standard 11-bil. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 23 September , 2016 Rapport Share Postad 23 September , 2016 Jag vill ha mer bilder på de där axlarna! Sjukt intressant!!! :wub: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Storpontus Postad 3 Juli , 2019 Författare Rapport Share Postad 3 Juli , 2019 Hela projektet har legat nere några år då annat behövt komma i första hand. Men nu kliar det i fingrarna igen o då gick jag in o kikade igen vad Mickevalp skrivit. Och ser att fler bilder efterfrågas. Som synes så har jag ännu inte skruvat isär dem o kikat inuti. Har frågat diverse andra inkl. Tatanka Claes men ingen tycks veta var dessa mysko axlar kommer ifrån. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Storpontus Postad 3 Juli , 2019 Författare Rapport Share Postad 3 Juli , 2019 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Storpontus Postad 6 Oktober , 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Oktober , 2020 Har nu börjat plocka isär de båda framaxlarna. först de troligen mkt tidiga prototyp framaxeln o sen den mer "vanliga" prototypframaxeln. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 6 Oktober , 2020 Rapport Share Postad 6 Oktober , 2020 Om andre kan se billederne. Vil jeg gerne vide hvordan. Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 6 Oktober , 2020 Rapport Share Postad 6 Oktober , 2020 8 minuter sedan, Knudsen säger: Om andre kan se billederne. Vil jeg gerne vide hvordan. Knudsen Jeg så dem i stad når de var nye. Det at de ikke ligger på terrangbil.net men er lenka til gjør at den eksterne leverandøren kanskje har en kvote på hvor mange ganger bildene kan vises eksternt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.