Gå till innehåll

TGB30 trycker ur sig kylvatten


Rekommendera Poster

Köpte min tgb30 i våras, den trycker ur sig kylvatten ur locket! Det gör den även på korta turer. Locket slut? Nån som varit med om nått liknande? 
Fråga nr2: Tänkte köpa ett garagetält till den, nån som har några tips? Har kollat Dancover och Handymann, dom har men man får ge 10papp + 1000kr frakt. Det kanske är dom pengarna man får räkna med?
Superbra forum detta!! Har läst nästan alla trådar..
mvh Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min tgb30 i våras, den trycker ur sig kylvatten ur locket! Det gör den även på korta turer. Locket slut? Nån som varit med om nått liknande? 

Fråga nr2: Tänkte köpa ett garagetält till den, nån som har några tips? Har kollat Dancover och Handymann, dom har men man får ge 10papp + 1000kr frakt. Det kanske är dom pengarna man får räkna med?

Superbra forum detta!! Har läst nästan alla trådar..

mvh Stefan

 

Hej och välkommen!

 

Lite trist men det låter som en trasig cylinderlockpackning. I och för sig inte svår att byta men rätt mycket arbete.

 

Känner du någon som har en cylinderläckagetestare? Det är en behållare med en pumpblåsa som suger luft/ånga från kylaren och blandar med en vätska som byter färg om du har avgaser i kylaren. Annars har Biltema en billig, har dock inte provat den så vet inte hur bra den är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den trycker ut vatten kan ha andra orsaker, en vattenläcka någonstans ex värmeelement, vattenpump mm du får in luft som utvidgar sig rejält vid uppvärmning.  men kolla avgaser i kylet har för mig dieselavgaser är lite svåra att få indikation på.

 

vatten utvidgar sig , och runt 5% brukar jag räkna med att man behöver, så toppfyller man kylaren trycks en hel del ut.

 

Många dieslar småläcker via de hårfina sprickor som bildas i topparna, den jag åker med körs med öppet system då är även risken mindre att övertryck gör att vatten trängs in i cylindern när den kallnar och sen när man slår igång kröker man en stake.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter expansionskärlet högt kör utan lock eller se till att det ventilerar, små läckor kan rätta till sig och kör du ändå inte motorn över 100 grader behövs ju inget trycksatt system vanlig glykol höjer även kokpunkten ytterligare. 

 

billiga nytillverkade delar verkar finnas  hos Alibaba   :)   http://sjzasia.en.alibaba.com/product/983389217-220821094/SCANIA_cylinder_head.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gokväll! Gjorde en djupdykning i kylarlocket idag! Det var nerlackat grönt innanför där gummipackningen skall sluta tätt och hälften av färgen hade flagnat.
Skrapade rent och putsade med scotchbrite, körde den rejält varm och inte en droppe kylarvätska kom ur :)
Ibland ska man ha tur :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...