Gå till innehåll

frågor om MSB's däck/fälgar till TGB30/40


Rekommendera Poster

Några frågor om MSB's däck/fälgar till TGB30/40:

 

1) Med 445/65R22.5 så rekommenderar Michelin att fälgen skall vara 14" bred (se även http://lastbil.michelin.se/Produkter/Våra-däck/X-FORCE/MICHELIN-X-FORCE-Z-XZL-XZL-XZL-WB). Om jag är rätt informerad så är MSB's fälgar 11,75". Stämmer det? Vad är anledningen till att MSB har valt att göra avsteg från rekommendationen?

2) Jag läste i någon tråd att MSB's fälgar har offset 50 mm. Stämmer det? Då sticker fälgen in 50+(11,75*25,4)/2 mm = 199,225 mm från anläggningsytan mot bromstrumman.

3) På en bild som jag har sett höll man 400/65R26.5 däcken mot 445/65R22.5 verkade de nya MSB-däcken vara aningen lägre än originalen. Stämmer det? Då blir ju maxhastigheten på bilen något lägre vid samma varvtal med de nya däcken jämfört med originalhjulen.

4) Den belastade radien på XZL 445/65R22.5 är enligt Michelin 537 mm medan den är 578 mm för exempelvis XZL 14.00R20. Vid samma varvtal borde det ge en hastighetsökning på 7,6% för 14.00R20 om jag inte är ute och cyklar. Nu till frågan: Hur fort går t.ex. en tgb40 med MSB's hjul i verklig fart vid 2200 rpm (rödmarkering på varvräknaren)? 

5) Jag hittar inget om M+S märkning eller 3PMSF på XZL 445/65R22.5. Har dessa däck en sådan märkning eller använder man sig av en variant av texten på Transportstyrelsens hemsida att "Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck"?

 

Gott nytt år.

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

ska försöka svara så gott jag kan

1 ingen aning varför dom valt det

2 tror dom har 100 i offset

3 jag mätte lite enkelt o fick att msb var lite mindre men inte mycket

4 ska mäta hastigheten vid tillfälle

5 ska kolla

 

Jag har fortfarande inte landat i frågan om 14.00R20 eller MSB's 445/65R22.5... Vem hjälper mig i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...