Gå till innehåll

Registrera TGB131 som personbil


R8N

Rekommendera Poster

Min TGB131A är idag registrerad som lätt lastbil med en totalvikt på 3500 kg. Där jag bor kan man i stort sett bara parkera om man har en bil registrerad som personbil. Någon som har registrerat en 13-bil som personbil? Finns det någon nackdel med en personbilsregistrerad TGB13?

post-8529-0-67871900-1496210496_thumb.jpeg

 

Jag vill inte registrera den som personbil klass 2 eftersom det innebär en massa begränsningar. Vi använder bilen som campingvan på sommaren och det är finns PB klass 2-förbud eller enbart parkering för PB klass 1.

post-8529-0-49306500-1496210697_thumb.jpg post-8529-0-07913100-1496210865.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort lastvikten och ersätter den med passagerare så borde det gå. Bilen har väl funnits för trupp personbefodran så att få fler passagerare borde inte vara något problem. 

 

Övriga regler följer årsmodellen.

 

Vet att jag var tvungen att ha möjlig last vikt reserverat mot totalvikten för att få behålla lb när min regades om till fler passagerare.   lb och bara 350 kg lastvikt gav 3+förare.

Vet att något nämndes att den ej kunde bli lb om jag  skulle utnyttja sittplats för 4 personer bak i skåpet vilket var tänkt från början, passagerarvikten var på den tiden 75 kg.  vilket hade gett 4 bak +en fram 375 passagerarvikt och endast 200 i lastvikt vilket ej godkändes som LB 

 

Utrustar du den för persontransport och har mer möjlig passagerare vikt än kvarvarande lastvikt så borde den bli bil för personbefordran. 

 

ang camping p1 p2 så såg jag detta på nätet http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6333867

 

Nackdelar finns väl inga men fördelar är avgiften för bilprovningen som  blir 280:- billigare för personbilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

R8N, tack för infon! Jag har nog aldrig reflekterat över att 11:an inte skulle få stå på en plats med sådan P-skylt fören efter att jag fått böter, nu slipper jag förhoppningsvis det (om det finns någon annanstans att stå).

 

Finns det några TGB-bilar som är registrerade som personbilar och inte LB? Min C303 är reggad som LB med 6 passagerare. Tjänstevikt 2400kg totalvikt 3300kg, finns det någon anledning till varför man inte skulle kunna eller vilja registrera den som personbil? Bilen är ju ändå skattebefriad, och det borde den varit redan vid första civila registrering 2006. Det är väl annars den största anledningen till att LB-registrera? Eller är det kanske andra krav för personbilar kontra lastbilar från -75 som sätter käppar i hjulen? Vid senaste besiktning yrade besiktningsmannen om att rattlås saknades, och först efter att ha slagit i datorn så konstaterade han att det inte behövdes.

 

eile:
Med nya reglerna om att bilar över 50 år är besiktningsbefriade så har min 75:a bara fyra besiktningar kvar innan den slipper fler. De insparade 1120 kronorna man skulle få vid billigare besiktning skulle man ju kunna dra av i kostnaden för att registrera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 "bilar över 50 år är besiktningsbefriade så har min 75:a bara fyra besiktningar kvar"

Min är en 80'a så lagom i 69 års present får man besiktningsbefrielse. :(

 

Lb regningen hade tidigare lite generösare avgaskrav och bälteskrav . 

Känner lite besiktningsfolk och av nyfikenhet ska jag nog ta och höra lite vad som gäller.

 

ang min länk till Gotland p-regler så är det lite intressant, när jag var där för en hel del år sen försökte de lappa bilen vid ett flertal tillfällen, tänker ta reda på vad som gäller för LB och parkering men idag var ansvariga på Gotland upptagna när jag ringde, har funderingar på att besöka ön i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej R8N , ditt inlägg "Min TGB131A ..." med ett fint foto på din bil. Intressant cykelhållare konstruktion. Lägg gärna upp lite bilder och beskriv hur du löste cykel-transport-problemet utan en sedvanlig kula att ställa cyckelstället på. Starta gärna en egen tråd med beskrivande rubrik och sök taggat. Forumet innehåller många goda idéer men som många ggr göms i sub-diskussioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cykelhållaren från Thule ska egentligen sitta på bakluckan på en halvkombi. Nu sitter den på en träbit och med ett par spännband runt däcket. Enkel nödlösning som ska förbättras i framtiden. Låskättingen för moped/MC sitter fast i dörren bakom reservhjulet. En andra låskätting sitter runt cyklarna och låset hänger under.

 

post-8529-0-78547600-1496258219_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är cyklarna för tunga så finns ju den Thule lösningen jag gjorde på min och då blir även stället vikbart om man nu är i behov av att det, cykelställ för två cyklar fäst med två bult i påsvetsat fäste under kroken. 

 

post-5279-0-81642600-1496298936_thumb.jpg

 

post-5279-0-83442100-1496299292_thumb.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde en besiktningsingenjör jag känner och numera är det omöjligt att ändra äldre lb till personbil eftersom de blir dagens krav på både bromsar och säkerhet,  så vi som fått gamla regningar med lb + passagerare i skåpet får vara glad eftersom detta är svårt att uppfylla idag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jag hörde med var insatt i problematiken, och kände väl till bilarna.  Dessa var lb från början med tillägg på vissa för personbefodran. Dvs aldrig som personbilar och därför blir det dagens regler som ska uppfyllas vilket blir omfattande.   ang parkering så se det jag länkade till troligen är de lokala reglerna för att förhindra övernattning/camping men dagtid ska inga hinder finnas.  Var är det du vill parkera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som problemet ligger i att det inte finns någon skylt som involverar LB.

 

Här är några av de vanligaste skyltarna:

 

post-9208-0-96853900-1496392033_thumb.jpg

 

Sen finns såklart även Buss, Personbil med släp, Lastbil med släp mm. Men jag har inte hittat en enda skylt som involverar LB.

 

Det känns som att kommunen bara gjort det enkla att tillåta personbilar istället för att förbjuda en massa olika andra ekipage. Eftersom LB inte räknas in i PB-skylten (vilket jag personligen tycker att det borde). Som de nu gjort förbjuds även till exempel motorcyklar att parkera, är det verkligen kommunens tanke? Skulle inte en max 3,5T-skylt räcka? Jag skulle höra av mig till kommunen och fråga hur de resonerat och var de tycker man ska parkera LB och motorcykel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vi som fått gamla regningar med lb + passagerare i skåpet får vara glad eftersom detta är svårt att uppfylla idag.

Jag har en civil C303 där det i regbevis står "Antal sittplatser inkl förarplatsen 2" och vid sökning i Transportstyrelsens fordonsuppgifter står det "Antal passagerare, max 1". På båda ställena står det i Övriga uppgifter/tillägsinformation "T20D FÄLLBART SÄTE FÖR 6 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET". Alltså samstämmiga uppgifter.

 

Men..

 

Jag började fundera vad som egentligen gäller så jag ringde Transportsyrelsen för några månader sedan för att kolla. Killen som svarade sa typ "jo man ska få åka 8 personer i bilen" men jag märkte att han inte verkade helt säker så jag kontrade med: "Om jag stöter på en grinig bilinspektör kommer han att ha samma åsikt också?" Fick då svar att det kunde han inte garantera. Men om jag ville ha ett absolut bestämt svar så kunde jag få ett annat nummer att ringa för besked. Där svarade en dam och när jag presenterat frågeställningen sa hon direkt och bestämt att det är max 2 personer som gäller. Jag började givetvis ifrågasätta hur jag kunde få olika svar men hon vidhöll sin version. Hon sa att det blivit ändrat från någon tidpunkt (som jag inte minns när det var) och att hon även hade en bil själv med liknande uppgifter och därför var väl insatt i frågeställningen. Hon verkade alltså bestämd och säker på sin sak och det var en avdelning på Transportstyrelsen där de skulle veta bestämt enligt första killen. Så jag väljer att tro på hennes version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ungefär samma som besikningsgubben sa till mig, att dessa bilar blev lb godkänd för förare plus en  i förarmiljön och tillfällig person/ last på bänkar i lastutrymmet.

 

Men regade man om på forntiden och pappren skrevs om så kan de se ut som mina där man anger 

Antal passagerare, max 3  vilka så klart inte pga av trängsel bör sitta i hyttdelen,  vidare syns tydligt att på tillägget utrymmet/skåpet är ändrat  SKÅP FÖRSETT MED BORD OCH BÄDDPLATSER  så min klara av även den gnälligaste bilinspektören  :)

 

 

Ang parkeringsproblemet så går det väl ringa Vellinge kommun och fråga om lätta lastbilar får stå där om de inte övernattar, vilket är så jag tolkar skyltarna.

 

Parkeringen på norra sidan av Hamnvägen innan Skanörs hamn reserveras för personbilar klass 1. Det innebär bland annat att inte husbilsparkering tillåts här. Husbilar hänvisas till hamnens parkering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övernatta i bilen är ju något man vill göra när vi är ute och åker. Vad jag känner till så får man övernatta i bilen. Exempelvis så måste långtradarchaufförer kunna övernatta i bilen för att klara av att följa kör- och vilotiderna.

I Spanien skiljer man på att övernatta i parkerat fordon och camping. Man får exempelvis inte öppna sidofönster så att de sticker ut eller veva ut markisen för att det ska räknas som parkering. Jag hoppas liknande regler börjar gälla även i Sverige.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart tillämpas liknade regler, skulle ju vara trafikfarligt om man inte fick stanna och ta en tupplur 24 timmars regeln gäller väl generellt över hela Sverige.

 

Går ju att sova utan att man ser att det är övernattning, ex har jag på min stort hänglås på dörren till campern, p-vakt tror då man lämnat fordonet för parkering när de ser detta, men i hytten finns ju mellanvägsdörren som man istället använt. Fungerat även innanför ringmurarna på Gotland där man är riktigt strikt med campingfordon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henkal:

Kollade mina papper efter att ha läst ditt inlägg, min militära C303 har i registreringsbeviset "Antal sittplatser inkl förarplatsen 7", och i uppgiften för antal passagerare hos transportstyrelsen står det 6. Detta var något jag hade som krav när jag letade efter min då vi använder den till airsoftspel och lajv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

henkal:

Kollade mina papper efter att ha läst ditt inlägg, min militära C303 har i registreringsbeviset "Antal sittplatser inkl förarplatsen 7", och i uppgiften för antal passagerare hos transportstyrelsen står det 6. Detta var något jag hade som krav när jag letade efter min då vi använder den till airsoftspel och lajv.

Grattis, kan C spelat in på bedömningen dvs att det var civilversionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte någon civilversion från början, C303 är väl bara det generella samlingsnamnet för alla 11-bilar? Den är registrerad hos transportstyrelsen som en "VOLVO C303 4X4 1V (MGRÖN)" sedan 2006.

Vet att någon c202  hade tidigare regnummret på den och den hade också fått många passagerare tror det var 6 eller 7 plus förare.  Allt hänger nog på den som skriver in uppgifterna vid regningen.

 

Vad jag minns hade min i originalpapper också hade angivet fällbara bänkar i skåp, min var privat köpt från början.

Utrustad med kokskåp och extra värmare samt Islandsbågen vilket bilprovningen anmärkte på årligen.   ang Islandsversionen se länken: http://www.c303.de/c303-forum/index.php?board=4;action=display;threadid=9517

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte någon civilversion från början, C303 är väl bara det generella samlingsnamnet för alla 11-bilar? Den är registrerad hos transportstyrelsen som en "VOLVO C303 4X4 1V (MGRÖN)" sedan 2006.

Var den reggad först 2006 eller ännu tidigare?

Har för mig att det finns ett datum, 1998?? och efter det så får man inte med automatik 7 platser för en LB.

 

Jag har reggat om min 11:a från LB til PB, med dispens för bältenas infästning så gick jag från 1+1 till 1+6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er merkelig at dette er lettere i Norge. Jeg kjøpte C303-en min fra et auksjonsfirma i Sverige, tok den med til Norge, og registrerte den som personbil. Vegvesenet i Norge så bare på det svenske militære vognkortet og satte like mange seter opp på det sivile norske. Fører pluss seks passasjerere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du och jag hade tur, reggade enligt de gamla lastbilsreglerna.

 

Nuförtiden är det svårare att få passsgerare baktill. Finns några trick som ger förare + 4 pass i en Tgb 11.

 

Ny lastvägg precis så långt fram som möjligt och en extra klaffstol ovanpå motorhuven så klarar man lastutrymmets volymkrav och har ändå 3 passagerare baktill.

 

Finns många trådar på ämnet. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...