Gå till innehåll

Bygga mek-garage, behöver tips och råd.


Tamaz

Rekommendera Poster

Det går framåt! Nästan ett år sedan förra uppdateringen här. :S

Strax efter förra uppdateringen blev utsidan plåtklädd och porten kom på plats.

00.jpg

Nu var byggarna färdiga, och det var upp till oss att göra resten.

Första delmålet var att isolera klart, så vi kunde få värmepump installerad inför vintern.

1.jpg


Det här hörnet har hela tiden fått första prio på alla moment, då det är där värmepumpen ska in, och efter det blir det svårt att göra mycket mer just där.

Efter att ha satt upp ångspärr över isoleringen så slängde vi upp plyfa som hade använts som temporärt golv på övervåningen när väggarna sattes på plats. Det var väldigt osmidigt att inte ha väggen klädd med något då det är lätt att råka göra hål i plasten.

2.jpg

När det blivit lite varmare så drog jag på Betsil på plattan, det ska gå att måla över utan problem, så jag tänkte det var lika bra att få på något så fort som möjligt så inte betongen suger upp olja eller annat spill innan vi är klara.

3.jpg
 

Skivat med osb och gips mot resten, krav på IE60 mellan de olika delarna så mycket skivor blir det Brancellerna delas av med väggar av dubbelgips, OSB  sen 120 + 145mm stenullsisolering med ett par centimeters luftspalt mellan och sen osb och dubbelgips igen. Mycket gips blir det!

4.jpg

5.jpg

Fortsätter med att få klart isoleringen så det går att hålla varmt i vinter.

6.jpg

Ännu mer isolering.

7.jpg

Valde 500mm iCell, cellulosaisolering på loftet i form av lösull som sprutades in, det var den sista isoleringen som var kvar!

08.jpg

Gipsandet tar aldrig slut. Jag hade först tänkt att bara ha plywood på de väggar som inte har brandkrav, men valde sen att ändå sätta ett lager stående 2,5m gipsskiva runt om nertill så väggen inte är direkt antändbar om det flyger svetsloppor eller gnistor från vinkelkapen.

09.jpg


Många skarvar att spackla när man använder 90cm breda gipsskivor då väggen är reglad med CC 45. Fördelen är att de är bra mycket mer hanterbara på en person än fulla 120 breda.

Nu började det bli kallt, så vi satte in en 5kW värmefläkt som håller det runt 10-15 grader i verkstan så det går att fortsätta spackla och måla.

10.jpg
 

Med förhoppning om att få en värmepump snart testade jag nya färgsprutan och slängde upp 10L färg i ett nafs. Hade ingen erfarenhet av sprutan, så det blev väldigt tjockt och flammigt. Man lär sig inte om man inte vågar prova, och om det är så det ser ut i hörnan bakom pumpen så får det vara så. Någon pump kom ändå inte, stora problem med leveranser på grund av allt möjligt. Komponentbrist på grund av halvledartillverkningens strul, corona, och Evergreen som gjorde kaos med världens containerlogistik. Vad som försenat leverans av pumparna vet jag inte, men det gör inte heller någon skillnad.

11.jpg
 

Jag insåg att det var dags att ge upp på min idé att kunna klamra all kabel snyggt, bet i det sura och klickade hem nätstege att lägga kabeln i istället.

12.jpg

Parallellt fortsätter gipsande och spacklande.

13.jpg


Jag bestämde mig för att sätta plåt nertill på väggen, dels för att skydda gipsen som lätt blir skadad, och dels för att få väggen att tåla lite fukt. Plåtarna var på 200x120cm Ena halvan av verkstan får stående plåtar så de täcker 2m upp, och andra halvan liggande så de täcker upp till 1,20 ungefär. Det kommer inte räcka för att köra med högtryckstvätten inne, men det kommer nog duga för att kunna spola av traktorn eller en bil med vanlig slang.

Jag insåg att vitt inte är en så praktisk färg i en verkstad, så köpte 20L ny vit halvmatt färg, och en liten 3L burk grå golvfärg (det som fans på byggmax) jag använde att bryta den vita med. 5dl grå färg till 10L vit, förhoppningsvis är den nya kulören lite mer förlåtande mot framtida fläckar och smuts.

Trådstegen plockades ner och den nya grå färgen målades runt om, hade lägre tryck på sprutan och målade tre lager istället, det gav ett bättre resultat även om det fortfarande inte är perfekt, men bra nog för en verkstad.

14.jpg

Plåten dök upp, silvermetallic, hoppas färgen är lika bra på att dölja smuts som den är på en bil. :)

15.jpg

 

Innan plåten kunde sättas upp måste något göras åt spolkanten. Efter lite efterforskande och frågor i facebookgrupp var det Ardex A 46 betongspackel som gällde. Hittade till slut en golvfirma i stan som hade det hemma. Dyrt var det, men optimistisk som jag var köpte jag två säckar och tänkte att det nog räcker. Spoiler, det gjorde det verkligen inte.

Rätt snyggt blir det åtminstone! Till och med en total nybörjare som jag får det att se vettigt ut. Som allt annat är det långt från perfekt, men det gör sitt jobb och är bra nog för verkstan.
17.jpg
16.jpg
 

Använde den rundade spackelspaden för att få en radie mot golvet, hoppas det blir lagom för att det ska bli lättstädat.

18.jpg

De två säckarna spackel räckte inte så långt, men fick klart det kritiska hörnet där pumpen ska stå. Butiken hade såklart stängt i mellandagarna. Jag passade på att få upp trådstege runt om, och påbörja eldragning. Jag saknade fortfarande rätt tråd för att fästa upp kablarna, så har najat med vanlig ståltråd provisoriskt. Plastklädd rostfri najtråd är på väg.

19.jpg

Provade att bocka och montera plåt i pumphörnan, har ingen plåtbock alls, så det blev några reglar och tvingar, och sen hammare som inte gjorde ett vackert jobb! Tur det inte kommer synas inne i hörnet, och det gör sitt jobb att skydda väggen om det mot förmodan blir något vattenläckage.

20.jpg

Det var svårt att skruva plåten dikt, det var inte heller så snyggt med alla skruvskallar, så jag valde att försöka limma fast den med ett konstruktionslim istället. Jag använde det betydligt dyrare Tec7 nertill som lim och fog mot spolkanten, så vatten som spolas längs golvet inte ska kunna stänka upp bakom plåten.

Det har kommit en del snö, så har fått ploga en del. Och en vall var för hög för terrängbilen så jag körde fast, jag körde ut traktorn som mothåll så kunde jag vinscha mig loss.

21.jpg

Efter nyårshelgen hade golvbutiken öppet igen, tyvärr hade de bara knappt fyra säckar spackel inne, men jag köpte allt, och snål som man är så kom jag på att jag hade lite hård XPS-cellplast jag valde att såga 1-2 cm tjocka och 5cm höga remsor av jag spacklar in i spolkanten så det inte går åt lika mycket spackel. Tiden får utvisa om det är stadigt nog, men detta spackel är magiskt, skulle det gå sönder i framtiden är det bara att bila ut och fylla igen med nytt spackel. Det går mycket fortare såhär. Spacklet brinner riktigt fort så man måste blanda lite i taget, annars hinner man inte få det på plats.

22.jpg

En hel vägg har fått spolkant! Bara 2/3 kvar nu. Hade besök som fick inviga att skruva i verkstan, en bekant vars hästtransport behövde lite bromsjobb, och med närmare -20C ute var det inte så lockande utan värme. Jag höll honom sällskap och passade på att få upp några uttag på väggen under tiden.

23.jpg


Handlade lite konstruktionsplywood till överdelen av väggen och har sakta (men inte så säkert) lyckats få upp några skivor. Beställde en 8m Wibe-stege på byggmax i mellandagarna, för som ni ser är stegen jag har rätt kort, men det var bortkastat för de svarade efter ett antal dagar att den utgått ur sortimentet, så tillbaka på ruta noll. Beställde en liknande modell från duab.se istället men den har inte dykt upp än.

24.jpg

Passade på att fånga lite solljus och gjorde terrängbilen vinterfin med snökedjor, nu kanske det krävs lite mer för att köra fast.

25.jpg

Fortfarande ingen värmepump, så fick en rätt saftig elräkning för december när verkstan värmts med direktverkande och elpriserna är som de är. Tur i oturen att vi bor i elområde 2, så vi har inte haft de helt galna elpriserna. Rörfirman tror att pumpen kan komma nu i mitten av Januari om leveranserna fortsätter i ungefär samma långsamma takt som innan jul, så det börjar närma sig.

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilka fina verkstäder ni har och håller på bygga.

Mitt lilla hål är som eran förvaring. 

Visst jag håller på att byta panel och lock på verkstaden på gården,. 

Och jag planerade in så lastbilen får plats och ä då står båda nya Fendt traktorer inne och hjullastare när det behövs 

En 70 kw dieselvärmare  har inskaffat,  så jag har kunnat lackera när det var -10 ute. Men det går diesel, ingen isolering. 

Planen är öppna upp och sätta i 2 st 5x5 m portar så vi kommer i med vissa redskap. Och ej behöver skruva ute på dem. Nästa steg är isolering,  samt tak byte. Gamla arbets ski or på taket i dag, så det kostar en del bara att hyra in någon med  behörighet att plocka ner dem. Och lä na in dem.

 

Blir nog målat i vår när jag är klar med väggarna. 

Nåja får vara glad för betong golv. Och tätt. Samt att det är larmat.

 

Det får duga till jag hittar något eget, 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren får riva själv, men för lejt folk så är det certifikat o masker som gäller (Vi hade Sidi plattor på huset hemma, pappa fick stå i en balja o riva själv medan jag körde kranen.

 

Har även Eternit tak på torpet, och har frågat runt om plåtläggning och då fått alternativet att lägga plåten över (hade tänkt riva själv, är kattvindar o vind), renoverat 1942 så plattorna är reglade på takstolarna, inget underlag o kondensskydd o tjaffs. Numera står torpet oeldat så jag tänkte göra likadant.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...