Johan Josefsson Postad 25 Juli , 2017 Rapport Share Postad 25 Juli , 2017 Den tgb 40 jag har är en "MSB-bil" med de förstärkta axlarna. På dörrarna står det lastvikt 8000kg men ej i regbeviset. Förmodligen var det ingen som orkade bry sig eftersom bilen ändå skulle till Afrika. Men nu när den inte lämnat landet så vill jag ju öka totalvikten. Är det någon som gjort det? Hur mycket kan man öka och framför allt, hur gör man? Tacksam för all respons. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 11 November , 2017 Rapport Share Postad 11 November , 2017 Har du löst mysteriet med ökningen av lastvikt ännu? Annars behöver du göra en reg.besiktning. För det behöver du ett intyg på åtgärderna som måste göras (förstärkningen) I intyget står även nya tillåtna axelbelastningen. Vanligen Scania som kan utfärda detta intyg. Kolla med MSB i karlstad vem som byggde om MSB fordonen, Sedan måste ändringarna i intyget vara gjorda på aktuell bil. Vet att jag fick bilder av de som förstärkte axlarna åt msb. men minns inte vem det var. (kan ha varit Scania i Karlstad) Hittade bilderna i datorn Bifogar bilderna jag fick, det var 2009 jag fick bilderna så det är ett tag sedan. Jag var inne på att höja totalvikten på en 40bil, men det blev aldrig av. Det är en hel del när det gäller höjning av totalvikt, bromsar däck mm. men med rätt intyg går det fint. Kollade runt lite på MSB 40bilar (ingen har fått någon höjning med i reg.beviset av de jag hittade på nätet, de har samma vikter som orginal 40:orna, däckdim är dock ändrad på MSB fordon) TGB40. 16600kg i totalvikt 5850kg i garanterat framaxeltryck. 11250kg i garanterat boggitryck. TGB45 från datablad då jag inte hittade regnummer på någon civil. 19000kg i totalvikt 5900kg i garanterat framaxeltryck. 13200kg i garanterat boggitryck. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 11 November , 2017 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2017 Tack för informationen. Jag håller fortfarande på att jobba mig fram mot en lösning på problemet. Den personen på Scania som jag pratade med gjorde det väldigt klart för mig, att ett erfoderligt intyg från dem inte blir lätt att få då dessa gamla veteranbilar inte ligger i deras intresse. Men jag har inte gett upp ännu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.