Gå till innehåll

Bromsservo 11-bil, Lockheed typ nummer?


Chris-G

Rekommendera Poster

Har idag insett att ett av mina bromsservon kärvar. Klart man kan ta isär och renovera, men nya servon kostar inte mycket i UK, tex LR 18230, 170£.

http://www.jagspares.co.uk/Manners/partdetail.asp?partno=LR18230

Fann en lista här:

http://www.triumph-spitfire.nl/servoimages.htm

Typen LR 18230 är den som är mest lik, kolv; 3/8â€; cirka samma utväxling, 4.25 jmf 4.0 för C303.

Så är det någon som vet vilket Lockheed servo som Volvo använde till 11-bilen?

Finner jag ut vilket så beställer jag nog två, lika bra att byta båda när man är igång.

/Christer

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fann ytterligare en intressant källa;

En manual från Delphi Lockheed för servo 6-7, jag antar de avser typ 6 och 7.

https://www.scribd.com/doc/31727553/Delphi-Remote-Vacuum-Servo-Unit-Types-6-7

Listan inte längre här heller, fortfarande typen LR18230 som verkar vara den som är närmast.

I Volvo verkstadshamdbok står det enbart:

Lockheed type 7

Reglerkolv diameter: 9.5 mm, (3/8â€)

Min tryck; 0.32 MPA

Övre brytningspunkt; 2.4/9.8 MPA

Utväxling cirka 1:4

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tackar,  reservdels satsen ssb1059 är samma som LK11059 ( i vart fall när man Googlar), dvs allt pekar mot att det är två LR18230 som sitter i 11/13 bilarna.

Denna hemsidan har bra bilder och mått: http://www.trog.us/2009/03/19/brakes-againpicture-explains-some-things/

Det som ser ut att skilja sig mellan ”Volvo” modellen och den som nu säljs som reservdel till äldre Engelska bilar är; 

1) Vakuum slang anslutning, vinklad jmf med rak.

2) Returluft, ”Volvo” varianten  har en slanganslutning, högt placerat luftfilter. ”Originalet” har luftfilter direkt monterat på servot. Denna del ser ut gå att flytta över från det gamla servot till en ny enhet.

Från vilka firma köpte du reservdelssatsen? Jag hittar ingen som säljer satsen.

Jag kommer troligen att beställa en komplett servo och se ifall det passar.

Sen är ju frågan hur svårt det är att montera ur servot från bilen. Det ser ganska trångt ut. Förra gången jag hade servot avmonterat stod karossen bredvid bilen....

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar har både komplett servo 200 £ + VAT och rep sats för 60 £ + VAT.

Dock tror jag går för ett helt nya servo, de gamla är ju 40 år plus. Dock billigare his den andra butiken 149 £ + VAT.

Servo ser ut att komma med plast pluggar till in- och utgångarna.

Vet någon vilka gäng dimensioner dessa har, detaljer nummer 24 och 6 på bilden?

 

 bromsservo-detalj-nippel.JPG.30e092fcf8dd04bee18851d3d089b6c2.JPG

 

 

Och vilken gäng dimension har överfallsmuttern #32, det är ju samma till hela bromssystemet.

Jag är tyvärr ganska långt ifrån bilen för tillfället.

Tänkte höra ifall firman i UK kan skicka dessa delarna också, så det heal blir nytt.

 

Det som ser ut att skilja detta servo jmf med modellen på C303, verkar vara delarna:

Luftfilter locket. Standard lokalt filter, C303 på distans, lock med uttag.

image.png.7526dc3e24df533710e76ba2bf7baa8b.png

 

och

Vakuum intaget; rakt jmf vinklat.

image.png.7439583c216c7346e1331509bcd5b100.png

 

Luftfilter uttaget kan man troligen byta ut och det vinklade intaget går nog att använda som det är.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tog lite tid innan jag fick tid att montera och lufta. Men här en kort summering.

Broms servon som är monterade original på 11/13 bilar är identiska med  Delphi Lockheed LR18230. Det enda som skiljer är att "bil" varianten inte har slang anslutning till yttre luftfilter, utan istället har ett filter direkt monterat på servot och att anslutning till vakuum slangen är vinklad.

Det först är lätt byta, bara använd det gamla anslutningen för slang och fila upp två små jack för fjädern.

Den vinklade slang anslutningen gör att att man måste dra om vakuum slangarna, original varianten med t-koppling och kort slang bit passar inte.

Servot kommer utan nipplar, så det får man komplettera med.

Jag beställde från jagspares.co.uk (David Manners Ltd) mycket bar service och snabb leverans, 179 £ per styck inklusive moms, plus 30 £ frakt för två.

Två bilder, #1 nytt och gammalt servo. #2 Två nya servon monterade. 

Nu fungerar bromsar igen, så det var ett av de gamla servon som kärvade.

 

 

 

IMG_3127.JPG

IMG_3130.JPG

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hjulen låste sig efter 5-10 bromsningar, efter ha lyft upp bilen kunde jag se att båda framhjulen och vänster bak var låsta. Bakhjulet helt låst, framhjulen kunde bilen få att rotera i lågväxel. Detta indikerade att primärkretsen var satt under tryck. Drog slutsatsen att det var servot som kärvade, bytte båda när jag ändå var igång. Nu fungerar allt fint igen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Gammal tråd men fler kanske hittar hit i framtiden.

Jag hade problem med att bromsvätskan läckte inne i servot vilket startade en lätt renovering.

Jag hittade ett New Old Stock reparationskit (LK11066) på nätet och i det fick jag med den här fina manualen.
 

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldans bra information minsann :-)

 

Undrar dock lite.. om jag står still med min TGB och håller foten på bromsen.. så sjunker bromspedalen sakta men säkert ned mot botten.. har inga problem med bromsarna i övrigt.. de tar fint och jämt...  och jag har inte kunnat hitta några läckor..

 

Nån som känner igen problemet?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligen en hjulcylinder som läcker väldigt lite?

 Kolla om nån bromstrumma verkar mer fuktig eller kladdig än övriga?

  

Hjulcyllarna till våra bilar verkar amerikanska eller nåt.. fruktasvärd skitkvalitet!! Läcker ibland redan som nya.

 

Eftersom jag jobbar med hydraulik funderar jag på att tillverka egna framöver med fler tätningar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Einhead säger:

Väldans bra information minsann :-)

 

Undrar dock lite.. om jag står still med min TGB och håller foten på bromsen.. så sjunker bromspedalen sakta men säkert ned mot botten.. har inga problem med bromsarna i övrigt.. de tar fint och jämt...  och jag har inte kunnat hitta några läckor..

 

Nån som känner igen problemet?

 

/E

Huvud broms cylindern som läcker igenom ? Får du inte en massa vit rök ur avgassystem när du bromsar så är det ej. Ja eller sällan broms servot som läcker. För det brukar ofta gå upp till in suget och då ser man det. Annars syns det i behållarna om det saknas vätska och då har du lekarge någon stans. 

Men enbart sjunkande pedal känns som huvudbroms cylindern som ej är ok. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat samla på mej lite reservdelar till huvudcylindern... klurade faktiskt även på en av länkarna ovan... han med ett av servona full med bromsvätska..  men jag kommer att börja med att se till att huvudbromscylindern är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blev lite inspirerad av denna tråd.. så jag gav mej på mina bromsservon för att se hur de mådde och lite uppsnyggning. :-) Huvudbromscylindern hade precis börjat bli tråkig inuti och utanpå för all del, så den fick sej en omgång nya packningar och en skvätt färg. Bromsservona verkade faktiskt ha fått nya membran och lite annat vid något tidigare tillfälle för allting inuti var riktigt fräsht och nogsamt insmort med bromspasta..  Men de var som sagt fula som fan.. så det blev till att snoffsa upp dem med. ;)

 

Medan jag ändå var och kröp inunder så åkte säkerhetsventilen ned den med.. isärplockning och rengörning.. den var i övrigt fräsh... blir ny kontakt dock.. hade förståss haft av den lilla plastpinnen..  rätt viktigt att skruva bort den lilla rackarn när man luftar bromsar.. -_-

 

Uppdatering; lade till två bilder, dels på bromsservot med vacumkolven lossad samt en på servobromscylindern isär.

Bromsservo 1.jpg

Bromsservo 2.jpg

 

Huvudbromscyl 1.jpg

Huvudbromscyl 2.jpg

huvudbromscylinder.jpg

Säkerhetsventil broms.jpg

 

 

Bromsservo 3.jpg

 

 

Bromsservo 4.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt Einhead!

Själv gjorde jag bort mig, slängde ett gäng delar i dieselbad då de var så ingrodda med skit, och visst blev de rena men denna del:

image.png.aadafcd2fd9ef6ea23a64a719017872c.png

Innehöll visst en packning inne i den ihopcrimpade kolven ovanför fjädern. Nu är den svullen som om den stuckits av ett bi.

Är det någon som vet om det går att få tag i en ny kolv, eller har tips på om det går att byta/rädda göra något vettigt med det jag nu har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C202 och 11 har ju samma "pålitliga" bromssystem med samma huvudcylinder men med dubbla girling bromsförstärkare . En bättre lösning:  här är en som lyckat hitta ett servo med rejält stor platt servo klocka som passar i pedalstället, på era lite större bilar borde exakt samma sak gå att göra men även få plats att sätta dit original stora huvudcylinder på servot så oljan räcker till , och på detta sätt få ett skyddat servo som alltid fungerar lika på båda kretsarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2020-03-23 på 08:42, Einhead säger:

Blev lite inspirerad av denna tråd.. så jag gav mej på mina bromsservon för att se hur de mådde och lite uppsnyggning. :-) Huvudbromscylindern hade precis börjat bli tråkig inuti och utanpå för all del, så den fick sej en omgång nya packningar och en skvätt färg. Bromsservona verkade faktiskt ha fått nya membran och lite annat vid något tidigare tillfälle för allting inuti var riktigt fräsht och nogsamt insmort med bromspasta..  Men de var som sagt fula som fan.. så det blev till att snoffsa upp dem med. ;)

 

Medan jag ändå var och kröp inunder så åkte säkerhetsventilen ned den med.. isärplockning och rengörning.. den var i övrigt fräsh... blir ny kontakt dock.. hade förståss haft av den lilla plastpinnen..  rätt viktigt att skruva bort den lilla rackarn när man luftar bromsar.. -_-

 

Uppdatering; lade till två bilder, dels på bromsservot med vacumkolven lossad samt en på servobromscylindern isär.

Bromsservo 1.jpg

Bromsservo 2.jpg

 

Huvudbromscyl 1.jpg

Huvudbromscyl 2.jpg

huvudbromscylinder.jpg

Säkerhetsventil broms.jpg

 

 

Bromsservo 3.jpg

 

 

Bromsservo 4.jpg

Rev ett par klockor nu i helgen. Funderade på hur man lossar den stora svarta hållaren för bälgen inne i klockan. Så man kommer åt att renovera själva broms sylindern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@H.Hansen
Om du menar plst/bakelitsaken som den stora bälgen sitter över så tar du först av bälgen och sen kan du komma åt att dra ut det här clipet. Den stora fjädern bakom som ska pressa tillbaka allt gör att det ligger i spänn så du kan behöva trycka in plasttallriken lite för att kunna få ur clipet.

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tackar. Hade inte tid att plocka i sär hela. 

Tog bort bälgen och konstaterade att det var fullt med bromsvätska där bakom. 

Hade en hel med mej så jag rengjorde den och bytte bara. Och såg inte på telefonen på ritningarna hur den där plast hållaren var fast satt. Lite trångt i kanten där. Men vet man vad man skall leta efter så löser det sej. 

Den trasiga skall naturligtvis renoveras och läggas på reservdels hyllan hos han som fick bilen lagad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...