Gå till innehåll

Fix med Unimog 406


Sune

Rekommendera Poster

Hej.

Har inte varit så aktiv här på forumet sedan jag sålde min Tgb 13 (hösten 2016).

Efter ca 9 år med Tgb:er ville jag prova min gamla dröm; Unimog.

 

Har ju mest blivit meckande med den, så jag tänkte lägga upp lite bilder på vad jag har fått gjort och sådant jag håller på med.

 

Oljor i axlar, v-låda, nav, motor m.m byttes i början.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från när jag började dra nytt kablage, monterade nya säkringsdosor inne i hytten istället för i motorrummet.

Tog bort den gamla sökarlyktan och monterade en av dom två  saftblandarna där istället. Drog nytt kablage upp till taket och blinkerslyktorna m.m.

IMG_3941.thumb.JPG.71228110c8de567c4e87d3e01e8c5b5b.JPG

IMG_4473.JPG

IMG_4530.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter inkoppling av strålkastare, dragning nytt kablage till generator, givare, ny huvudströmbrytare, nya batterikablar m.m. så blev det dags att göra iordning flakramen eller själva infästningen till flaket. 

Eftersom det är ledade infästningar mellan ramen och "flakramen" och dom var ihopkärvade så behövde det ledas upp..

IMG_4572.JPG

IMG_4583.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag gjort iordning lederna, svetsat i lite ny plåt på ett par småställen, satt i fettnipplar och målat så kunde jag montera den på bilen för att sedan kunna få på bakskärmar och bakljus.

IMG_4603.JPG

IMG_4590.JPG

IMG_4585.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mogg är ett intressant fordon.....

 

Mammas farbror köpte en 406'a runt -75, var häftigt att åka med när vi drog ut älg med....

 

Finns ju en del gröna på surplus sidor, men var neråt kontinenten i fjol och ALLA redskapsbärare som går längs autobahn borde ju ta vägen nånstans? Eller skeppas de till Afrika efter avslutad vägtjänst?

Är ju pris i de får som finns på blocket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sune säger:

Då kan den inte varit så gammal, och rätt dyr (?)..

406 tillverkades väl från 1965-82 tror jag, min är från 70.

var nog nån annan modell då, ser ganska lika ut. Var ganska fotoaktiv då så det finns säkert i nåt album...

 

Den hade gått vid järnvägen i Kiruna har jag för mej, så den hade en bufferbalk fram.

 

En systerson jobbade på Motordrift så han fick den nog för bra pris...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Tjingen säger:

Den blir fin Sune.

 

Säg som det är att du bytte för att få bättre dragstyrka. Har hört att TGB13 bara släpas med bakom en Unimog :lol::lol:

Ja, jag har hört det.. Ska visst finnas en film också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Tjingen säger:

Den blir fin Sune.

 

Säg som det är att du bytte för att få bättre dragstyrka. Har hört att TGB13 bara släpas med bakom en Unimog :lol::lol:

Ska se om jag lyckas lägga upp en film under foto/film-kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...