Gå till innehåll

TGB 1315, inte riktigt som tänkt.


Tamaz

Rekommendera Poster

Hittade den inte under dokument, dock hittade jag instruktionsbok för Ambulansterrängbil 3 bårar /T. På utsidan ser min ut som bilderna på Ambulansterrängbilen (bortsett från lite småsaker och AC-anläggningen. Inredningen i skåpet är dock inte alls likadan. Det är inte heller samma typ av värmare för skåpet och jag saknar takräcket ovanför hytten. Det känns som att manualerna är för en uppdaterad variant. Någon som sitter på en äldre som kan passa bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog hjälpa dig med det. Dom här böckerna är bra att ha om du inte har dom med bilen. Här kan du se det som skiljer i utrustning i skåpet mellan 14 och 15

Den stora är den första från 77 och den lilla är ifrån 80.

3 bårar är en uppdaterad variant av din bil, du kan nog goggles upp en bild på nätet med en sådan som har nationsflagg och röda korset flagg belysta på flaggstänger på skåpet. Många av dom har även 4 bladfjädrar i bak istället för 3.

bifogar en bild på dina fack och utr enl boken.

Det andra måste jag scanna in på måndag.

A6E11706-C406-4758-A291-C00731621A77.jpeg

06752EEE-4D2A-4A7F-9871-98B82D283662.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få (eller lägga upp här på forumet) inscannade kopior på de böckerna från dig Nero skulle det uppskattas. Jag fick tyvärr inte med något sådant med bilen.

JDW, jag tror inte det är samma modell på saftblandaren (de delar som sitter kvar). Ska se om det går att luska ut vad för modell det är resterna på bilen är från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att det dragit ut på tiden.. Fick en operationstid för ryggen och efter det vart jag inte så mobil . Ovanför din bakdörr har du 2 hål, ett stort där elen kom ut och ett litet skruvhål som själva fästet för en platt hållare till saftblandaren har suttit.

Finns även ett skruvhål på taket för ett stag till plattan, värt att täta om dom inte gjort det. 15 bilarna hade blandare fram och bak vid leverans.

Med tiden då fm inte skulle ha den förmågan kvar så vart dom flesta som var kvar 1314 och om dom inte hade det innan så byttes glasen mot gula.  Finns säkert avvikelser för detta.

Signalautomaten fick oftast sitta kvar men 2 reläer skulle tas bort ( hög och låg ton ). 

BF37C47E-37B4-4BB1-8E55-1F147068434C.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej, det stora problemet jag inte vågat ta tag i. Om man inte slirar extra på kopplingen så "hoppar" bilen fram innan man kan koppla i helt. Vet inte om det är hela bilen eller bara hytten som rör sig, men det känns inte så bra. Kan det vara kopplingen som är dålig som ger ett sådant fenomen? Eller är det risk att hela motorpaketet rör sig så mycket att det rycker i kopplingswiren? Alla tips på vad det kan vara och eventuella felsökning/uteslutningsmetoder uppskattas verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tamaz säger:

Okej, det stora problemet jag inte vågat ta tag i. Om man inte slirar extra på kopplingen så "hoppar" bilen fram innan man kan koppla i helt. Vet inte om det är hela bilen eller bara hytten som rör sig, men det känns inte så bra. Kan det vara kopplingen som är dålig som ger ett sådant fenomen? Eller är det risk att hela motorpaketet rör sig så mycket att det rycker i kopplingswiren? Alla tips på vad det kan vara och eventuella felsökning/uteslutningsmetoder uppskattas verkligen.

Menar du att den hugger när du släpper upp kopplingen?   kollat motorfästena eller om paketet rör sig mycket?  

Andra orsaker: Klabb på lammelen enklas att få bort spärra kopplingen nedtryckt läge spruta rent med bromsrengöring.  Eller med lite tur bara lite rostbeläggning och den sliter till sig, mindre tur ryckfjädrarna utmattade-byt lammelcentrum, riktig otur för stort glapp i hela drivlinan men det brukar väl bara drabba c202 med överföringsdrevet mellan huvudlåda och fd51, 11/ 13 saknar väl detta drev, misstänker du ändå glapp lossa pto uttaget  eller locket.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Dags för en uppdatering här.

Gått nästan två år sedan köp. Mest har det skruvats med 11:an och 13-bilen har fått agera reservdelsbil. Men planen är att även 13-bilen ska bli ordentligt körbar någon gång, och med tiden har jag samlat på mig lite delar.

Nu när det blev lite varmare ute så har jag kommit igång att faktiskt skruva också, det känns riktigt skönt då 13-bilen mest känts som ett jobbigt projekt som visade sig mycket större än tänkt.

Efter att ha funderat ett tag på däckval till bilarna slutade det med nya Cooper STT PRO till 11:bilen, så tar jag de fem hjulen den har idag med gamla STT-mönstret och kompletterar de hjul med likadana däck som satt på 13-bilen.

Totalt 5st nya däck till 11:an, och det lämnar 8st okej däck över till 13-bilen. Även om mönstret skiljer något är det fortfarande samma dimensioner, så det går att ta vilka hjul som helst om det skulle krisa.
Många hjul och däck var det att skruva av och lasta. Dessutom fick jag göra det två gånger då han som först skulle hjälpa mig inte klarade av så stora hjul med sina maskiner. Däckverkstan jag vet kan hantera hjulen hälsade glatt att om jag köpt nya däck själv så kränger de inte om :rolleyes:. Riktigt pissig attityd, jag kan tycka de borde ta bra betalt för jobbet istället, men det går tydligen för bra för vissa. Hittade en tredje verkstad som även fixar traktordäck. De kunde kränga på men saknade möjlighet att balansera, så jag får väl krypa till korset och åka till den dryga skitverkstan sen ändå när däcken inte längre är "nya". -.-
1722323196_dck01.thumb.jpg.b2ae3bc4d42eadbf31d4766f8d72c3c4.jpg
 

En annan stor milstolpe var att jag till slut lyckades lyfta av ambulansskåpet. Jag hissade upp det i takstolarna i framkant, och använde mina egensvetsade stödben i bak. Nu gick det plötsligt att kommat åt saker på bilen!

1962609036_skp.thumb.jpg.357d4e6e50feb32269e1365e26711db3.jpg

Då det var sånt kanonväder passade jag på att blåsa av den värsta leran från chassit.
smuts.thumb.jpg.27e5ab6ed7dd296261c706e50b60bf62.jpg

Utan skåpet gick bilen nu in i ladan, skönt att slippa skruva på gruset, det gick till och med att få in hela bilen så det går att stänga porten bakom!

ladan.thumb.jpg.19fcc13705fff9b4285d9b51aa7b41ed.jpg

 

 

11:an hade ett servo som läckte bromsvätska internt så jag stal ett från 13-bilen för att få 11:an körbar direkt. Nu har jag hunnit gå igenom det trasiga servot också.

servo0.thumb.jpg.86eae91af9f3d5ecb7d7099e2a14282f.jpg
Geggigt värre.

Demonterade allt, i servot var det inte bara bromsvätska utan även nån sorts gegga. Jag la alla lösa delar i diesel för att lösa upp det, och missade att det fans en packning inne i den ihopkrimpade kolven. :blush: Packningen svällde upp men efter att ha legat några månader till på arbetsbänken och vädrat hade den gått tillbaka och jag tror den kan täta igen, värt ett försök innan jag köper ett helt nytt servo för flera tusen.

Gulmarkerat är packningen som måste ha läckt, och röda markeringen är packningen jag missade när jag la allt i diesel.
packning2.thumb.jpg.117aac0efe4babe4b9426bdf6be57bc1.jpg
Nya packning till vänster, gamla till höger, lite skillnad i centrumhålet.
packning.thumb.jpg.a77c0903c820d26b149d773f6ff22aac.jpg

 

Eftersom hela servot var fullt med bromsvätska blev det att göra rent allt. Jag passade på att fixa utsidan också då det börjat rosta på undersidan.

Efter dieselbad:
servo1.thumb.jpg.2e9b8d297cbccbfde687cf7291358e80.jpg

När dieseln fick huset åka en vända i findisken också.
servo2.thumb.jpg.99e6b62608536277ac6c4042be3cbeb3.jpg


Sen slipa och måla.

servo3.thumb.jpg.c564eae75bed041abcc5e942c6eed7be.jpg

servo4.thumb.jpg.483ef5ec6a0388fda77ee4f2c3575d26.jpg

 

Jag hade dåligt med färg hemma. Blev Biltemas metallgrund med zink applicerad med pensel, då det inte täckte helt fick det bli ett lager till efter bilden togs. Vi får se hur bra den här färgen håller utan något över.

Många delar som ska pillas in igen, men det var inte så svårt.
servo5.thumb.jpg.c6b90511f73bad89b3e2d4fcaf9054f3.jpg

Jag glödgade och slängde kopparbrickorna i en bunke vatten i hopp om att de ska bli mjuka igen så de kan återanvändas, hade inga nya hemma i rätt dimensioner.

Redo för montage i bil, blev inte så pjåkigt.
servo6.thumb.jpg.e8c18889f544c18a3ba8ad8af2b59164.jpg

 

Och på plats i 13-bil denna gång.

servo7.thumb.jpg.40edd839d18ae0e56b3951626fc1225d.jpg

Efter servot tog jag tag i kardanaxeln mellan FD-låda och främre bakaxel. Damasken hade gått på den innan köpet och jag hade en hemma, så redan för 1,5 år sedan rev jag ner den för att byta, när jag hade den nere kände jag att ena knutkorset var nästan helt stumt, så blev att ge sig på det med och där fastnade projektet i att jag saknade dorn att knacka ut de gamla lagren med. Dorn beställdes och kom efter några veckor, men inte fick jag tummen ur att göra klart mitt jobb för det, istället har jag svurit över kardanaxeln som legat ivägen på bänken i ett år. Det positiva är att jag hunnit skaffa en liten press under tiden, och det var inte alls dumt när nya nållagren skulle i. Monterade tillbaka den på bilen tillsammans med handbromstrumman så jag hade någon fungerande broms.
kardan1.thumb.jpg.fa18a7d47730d9650046d76be654a7da.jpg

En småsak jag stört mig på är att det nya tändningslåset som verkstan i Umeå monterade inte satt åt ordentligt i instrumentpanelen. Jag försökte först dra åt men det var omöjligt att komma åt att hålla emot muttern på insidan. För att lösa det slängde jag muttern från det gamla låset i micro-svarven där det konverterades till en lagom tjock distansbricka.

svarv.thumb.jpg.ca4814d1fe2b60617b18ef2cf996f32a.jpg

Nu kan jag dra åt muttern på baksidan mot tändningslåshuset som man kommer åt att hålla i, med lagom mycket utstick på instrumentbrädan.

1163238358_tndning.thumb.jpg.bba8bec6a56832a389fc63a763c95ebf.jpg

Jag hade lite strul med några kablar som åkte av vid montage, fick strula lite med det innan det blev rätt och missade att fota resultatet.

Jag vill ju gärna testa mitt nya servo, men innan det var nån idé att fylla på bromsvätska så behöver ett gäng hjulcylindrar bytas. Förarsidan var torr men inte så mycket kvar på backarna, den ena cylindern där hade redan bytts sen tidigare. Jag gjorde inget mer där för tillfället utan gick vidare till passagerarsidan där båda cylindrarna var slut.

cylindrar1.thumb.jpg.bf0090043a890c9fe2dd3cd2d365cd12.jpg

Rengjorde och monterade nya men sen gav jag upp för dagen, jag får ge mig på att få dit backarna efter att tätningsmassan härdat.
cylindrar2.thumb.jpg.c34a4297edd6c0bbbd4b89d1b375134a.jpg
 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att jag upptäckte att bulten i det högra växellådsfästet var helt lös så det glappade mellan örat och bussningen, drog åt den och om jag har riktig tur

kanske det löst problemet med den ryckiga kopplingen. Jag tyckte inte jag kände av problemet så mycket, men det är svårt att avgöra om det bara beror på den stora viktskillnaden nu när skåpet inte sitter på.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev snyggt med däcken, är det 315/75/16 ?   skulle du kunna mäta höjden och den effektiva slitbanebredden även hur mycket de totalt buktar ut.    Hade tankar på cooper till min och helst de nya AT3XLT som eu inte släppt in.  Letar efter något som håller höjden men inte har slitbana utanför skärmkanten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes det är 315/75 R16. Har haft Discoverer STT på 11:an i ett antal år nu, tycker de fungerar fint både på vägen och i skogen. De är dock fördjävulskt dåliga på vintern, men det är väl vad man kan förvänta sig. De blir som hockeypuckar med noll grepp. Fungerar okej i snön i skogen, men inte på vägen om det är isigt eller ens packad snö. Jag har löst det genom att slänga på snökedjorna när det är extremt. Har funderat på skruvdubb men det har inte blivit av att jag testat det. Det ska bli intressant att se om det är nån skillnad med de nya STT PRO. Jag ska försöka komma ihåg att mäta efter jobbet. Förresten, kan du inte ha samma profilbild som tidigare även på ditt nya konto? Då blir det lite lättare att känna igen dig. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ordna till det.  Läste en lite märklig rysk test på suv däck: Copper verkar svårrullat men kurs stabilt enl "ormen testen"  såg någon us test på verkliga dimensioner inte angivna och BF var lägst och general lite högre än angivet  12,5 verkade överlag ligga på 9,5-10tum i slitbane bredd vilket borde gå innanför så man slipper gummikanter i besiktningen. Är det 8 tums fälgar du lagt dina på?

 

rysk test: https://automobeile.ru/sv/other-vehicle-systems/the-lightest-tires-for-suvs-how-to-choose-tires-for-an-suv/

 

coopers nya: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotade på lunchen. 86cm höjd när det monterat på bilen. Räkna med +- kanske 0,5-1cm mätnogranhet.

1183148763_Dck3.thumb.jpg.0ff21f6a45df553562be7741f008b904.jpg

Utstick bak, jag har försökt fota så karossens utsida är precis i linje med kameran.
1637236320_Dck2.thumb.jpg.2e49ce62ffc7716b5a1fe126213ec3c1.jpg

Och fram:
1466193354_Dck1.thumb.jpg.9a642abba7b08b21695459dcaf42a180.jpg

 

Om det sen är samma utstick på AT3 XLT vet vi ju inte, men man kan ju tycka att det bör vara ungefär samma, kanske något mindre om mönstret på däcksidan inte är lika extremt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...