Gå till innehåll

Scania F10/11 veteran


Rekommendera Poster

Jag har "råkat" bli ägare till en Scania F10 med special kaross som är registrerad som husbil. Mycket eftertanke och beslutsvånda innan råkandet råkade hända.

 

Hoppas nu  att transporten kommer i nästa vecka så jag kan börja lära mig att växla osynkat.

Den är ärkeveteran eftersom den sattes ihop till försvaret 1942/43.

4cyl bensin motor (B402/1 kanske den heter ) fin o grönspräcklig i original kamouflage.

 

En hel del original dokument medföljer men jag letar efter Scanias egna manualer, var hittar man dylika tro?

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört bra saker om det museet, skall försöka besöka.

 

Apropå annat, bilen är onödigt original så tillvida att det i enlighet med trafiksäkerhet anno 1942 saknas bälten. Jag tänkte helt fräckt o rått göra avsteg från originaliteten och montera dylika. Det är ingen brist på synnerligen stadig plåt att bulta i. Letar nu bälten som passar att eftermontera.

 

Eftersom runtom sikten är perfekt anpassad till att man har 11 kulier i skuffen som kan agera backkamera och dessa mobila kameror nu saknas behöver jag få till någon form av kamera o skärm för att kunna parkera på tomten och undvika att omvandla 3D ting i omgivningen till 2D versioner av samma.

Har tittat på olika 360 graders runtom syntes lösningar som "bara" går lös på så där 20 lax , utan moms. Men fina är lösningarna och förbluffande diskreta. Fast priset gör nog att det blir en vanlig backkamera ändå.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt som händer, men för att vi ska veta att du inte skojjar med oss, så vill vi se bilder...^_^

 

Backkamera är bra, jag köpte en med 2 kameror för npgra hundringar på ebay, visst har skärmen fått lite sorgkanter på sidorna, men funkar jättebra som backspegel, har den koplad på lyset så man ser när kön bakom växer o grejjerna på kärran ligger kvar....

 

Så Volvo stal altså F10 från Scania?

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder finns....

Bilen kommer med sin egen hemsida, den är modern ju, si. och nu när alla betalningar gått igenom så är jag vårdnadshavare till den också.

Inga av bilderna är tagna av mig så kopiera dem hit skall jag inte göra men det går ju att hälsa på bilen i cyberrymden.

Surfa bara till http://pansarbil.se/

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, jag var helt säker på att jag sett KP bilar i civilt skick men säljaren hävdade bestämt att jag bara inbillade mig.

Har du vågat ha lösare bös än väg under hjulen? Jag har åkt (inte kört) KP bil i terrängen på Gotland men marken tenderar ju mest vara grön sten där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer hypoman skulle jag tro.

 

Han berättade skrönan om säpo när jag frågade, tydligen krävde den han köpte av att säpo skulle godkänna köpet och det spenderades mkt tid (då, för nu ganska många år sedan ) med att eftersöka någon som till slut kunde säga att säpo högaktningsfull sket fullständigt vem som ägde en sådan bil. Expressen gillade tydligen historien.

 

Verkar annars så långt jag kan avgöra skött SKPn väl (med förbehåll för min allmänna amatörstatus re gamla bilar), vågar inte köpa ett uppenbart renoveringsobjekt, räcker bra med min 11a för renoveringar.

Redigerad av Lollipop
justering av information
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besten är märkligt lätt och svår samtidigt att manövrera. Styrvinkeln på framhjulen känns som en gammal Volvo, man kommer runt på en femöring, om man orkar dra runt ratten vill säga.

Fickparkering är fysiskt jobbigt, och psykiskt med. Bakåtsikten är god men inte när man sitter vid ratten.  Backa en bit, stopp, klättra upp i lucka eller ut genom dörren o tillbaka igen. O så igen o igen o igen eftersom jag inte vill platta till alltför mycket av omgivningen.

Har skaffat backkamera från Biltema, blir en bakåt och en framåt längs högersidan tillsvidare, har ingen känsla alls för var högerhjulen är när jag kör.

Hjulen flexar bra i låg fart, körde mer eller mindre avsiktligt över en kant på gräsmattan som sticker upp ca 30-40 cm med 45graders lutning upp o ned. Kändes inte så mycket vare sig i lutning eller i motorn, bilen klättrade snällt över på tomgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats utverka ledigt under sportlovet v8, åker på närcon med barnen i slutet av veckan men är annars hemma.

Ånnaboda classic motor är en glidar träff, inte en körträff och absolut inte terräng inblandat mer än gräsmattor....

Men bilarna är fina och som folkfest betraktat är det en höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har glidit runt på classic motor med min 11 som har mängder med norsk krom, i gott sällskap med en massa andra vrak så rost/puts behöver du inte oroa dig för.

Men offroad på riktigt lockar rätt bra det med. Det finns mer av sommaren att hänga på.

 

Mycket i designen på chassiet är förbluffande modernt i sin utformning, det som inte är modernt är femit¤#5 miljoner smörjpunkter. Civilversionen från -45 har centralsmörjning :(

Började besiktiga nipplar, har fått med en beskrivning på terrängbil m/42 SKPF del 1 från 1979 så bromsservona är med men inte det senaste, tyvärr saknar jag del 2 där jag antar att den mer lättlästa versionen av smörjschema och kanske vilka oljor de tänker sig till de olika smörjpunkterna är beskrivet. (tänker scanna in den och donera till manualarkivet)

Motorn har både magnettändning och generator på 300W, ingen amper angiven, samt elsystemet är både 12 och 24 volt samtidigt....:rolleyes: Det är startmotorn som går på 24 volt.

Fluken behöver nog vara nära mest hela tiden. inte för att det är så mkt el i bilen direkt.

Tändföljden är angiven till 1243? verkar konstigt, kan det förklara det något funkiga ljudet? Motorn går bra men låter, udda. Kallas tydligen för "skakfyran" om jag förstår rätt.

Finns ett strategiskt placerat hål i frontpansaret för startvev men den omnämns inte i beskrivningen, däremot är det särskilt detaljerat i beställningsunderlaget som tidigare ägare skaffat fram kopia på från scania, 42-43 var veven viktig.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, funkiga ljudet beror på bristande tändning på alla cylindrar när motorn är kall och på tomgång. När den är varmkörd eller varvar så låter den helt normalt.

Har tillbringat dagen med att spåra sladdar, för att vara en bil som i princip inte har någon elektronik så finns där hårresande mycket sladd. 76 år av ackumulerade quickfixar. Jag rör INTE det där. Backkamera anläggningen får gå på löst 12 batteri tillsvidare.

Sen är det inte helt trivialt att göra nya hål i pansarplåten. Har kännt lite på plåten med en fil. Det är nog inte bara att borra med en noname metall borr. Kan gå lite trögt tror jag. Det är inte härdhårt men sannerligen inte blötjärn.

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rotat runt i elen och försökt förstå mig på hur i hela friden man kombinerar 24 o 12 V med en generator som ger 12 V.

El schemat är orginal, den spejsiga batteriinstallationen verkar vara REMO orginal, jag är inte säker men med tanke på annat "högkvalitativt" installationsjobb som verkar vara från ombyggnaden på 80talet så är "teh military grade installation of batteries" dessvärre högst rimlig.

DSC_1556.thumb.JPG.5d8c613af7856e689090808f9abbaae6.JPGDSC_1564.thumb.JPG.c62f9707adc2031978f9b61386a16f8d.JPG

klumpen i hörnet visar sig efter lite googlande vara en Battery changeover relay från Bosch https://www.granit-parts.co.uk/product/Bosch/Bosch-switchers/Battery-switcher/Battery-switcher/2500333300003  . efter att ha tittat på schemat förstår jag fortfarande inte någonting. Laddas inte ena batteriet alls? tar man all 12V från ett av batterierna?

. Underhållsladdning av båda batterierna är nog klokt tills jag förstår vad som pågår. Intressant att reläklumpen fortfarande går att köpa. Litteraturstudier ang äldre lastbilar verkar antyda att 12/24 V system inte var ovanligt när det begav sig. Som backup har Scania varit snälla nog att tillhandahålla magnet tändning och ett uttag för startvev så batterierna är lite av en lyx detalj.......

DSC_1493.thumb.JPG.772e2c0af5565990d6a27999136d2502.JPG

Hålet i rammen/kofångaren leder in till DSC_1491.thumb.JPG.4aec78d5af6f37e4105af0995504083e.JPG

Ett strategiskt placerat hål i kylaren som visar navet på något (svänghjulet sitter ju baktill) som verkar vilja möta en startvev. klackarna är snyggt fasade för att spotta ut veven efter att motorn börjar gå runt själv.

När jag stod och funderade på startvevar så noterade jag att "ögonlocken" är asymmetriska. Antagligen för att ge föraren lite mer skydd. DSC_1494.thumb.JPG.bea24834c9faa08f7c69e10885235c4f.JPGDSC_1495.thumb.JPG.0d192c527490ec001fd51470a46a8c17.JPG

Undrar vad plåthällorna på förarsidans lucka fyller för funktion. Med luckorna nere och dörrarna stängda ser man exakt ingenting av utsidan. inte för att utsikten är lysande med öppna luckor heller.

Mer bilder imorgon.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag kommer ihåg det så går  batterierna parallellkopplade vid normal drift och laddas då bägge två till sammma slutspänning.

Vid start seriekopplas batterierna till 24V och laddas då ur lika mycket bägge två.

 

Ska se om jag kan hitta nåt Bosch-schema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick med 2st ksp i trä, extremt fragila verkar slöjdade i balsaträ men ser väldigt riktiga ut. LurK du har PM.

 

SBA111, nu förstår jag bättre, de synnerligen olika batterierna kommer att vara väldigt kortlivade så de får bytas före körsäsongen. Den väldigt tacticoola inredningen av batterilådan behöver också ändras till något bättre o snyggare som anpassas till de nya cellerna.

Den medföljande beskrivningen är inscannad och uppladdad om någon vill läsa om pansarkorven.

Redigerad av Lollipop
justering för läsbarhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler bilder: färg/smörjration är lite dålig på wirestyrningen både fram och bak. Alla rullarna sitter solitt fast, får gå upp på attgöra listan.

DSC_1489.thumb.JPG.c91d7574fd53112f4c462dc69566a115.JPG

DSC_1490.thumb.JPG.860465305442dc82db93394e04829fc7.JPGDSC_1581.thumb.JPG.61f146e82fb9afcda7c8d2d2ae35669d.JPG

 

Brytblock med krok i fin flagnande gul färg + oidentifierad krokar, inte säker på att de hör ihop men de låg tillsammans.

DSC_1576.thumb.JPG.553eb520841bb34dfb4a063d84c9f404.JPG

 

Vinschen på vänster sida, kräver flera personer för att använda gissar jag. en som kör växellåda och motor och en eller flera som bånglar med wiren. saknar alla schackel, ytterligare lite att göra med att skaffa lämpliga sådana.

DSC_1579.thumb.JPG.4d5a1c590f3af729d45806523541de6a.JPG

Bakom vinschen syns ramlaurbilen luckan, finns en på varje sida,  har en rejäl säkring på insidan vilket definitivt är en god idé.

DSC_1554.thumb.JPG.a9609bafaf6b7b21ffffa1caba6eec44.JPG

och en bild på vinschen med kedjedrift från växellådan. Verkar inte finnas några hinder utöver omdömet som skyddar att vinscha med drift på hjulen också.

DSC_1552.thumb.JPG.2953a311cb4cf229f3dc689b60199ac1.JPG

Ytterligare ett oid ting, sitter i en hållare bakom förar stolen.

DSC_1578.thumb.JPG.54af88a5c3c4ba7c83ad3c00e4e06b79.JPGDSC_1577.thumb.JPG.2e4b2c4dc74f2eaeb4dd79d5a10184c4.JPG

Till slut ett par idolbilder på förarmiljön, inte mycket till instrument, tankmätare till vänster, hastighetsmätare i mitten och temperatur till höger + ett par varningslampor. 12V uttagen är kopplade till den nya panelen i mitten som antagligen tillkommit på REMOn bedömt utifrån bedömd ålder på kablaget. Gissar att 12V uttagen kopplats in efter civilisering på lediga kontakter, saftblandarna är mer rimliga som REMO orginal om det stämmer att bilen stått som pansartaxi för regeringen i något hemligt garage.

Ratten ersätter i viss mån säkerhetsbälte, har man kagge så är styrbromsen fixad....

Det är rejäl diameter, lowtech styrservo.

DSC_1542.thumb.JPG.ad45dd4901d53cb74a1ab79c1fdc1656.JPGDSC_1543.thumb.JPG.2b3ba7e860a82479ee7a68ddf165b30e.JPGDSC_1544.thumb.JPG.a0146b2bf974d98c24587987cf3733f6.JPGDSC_1545.thumb.JPG.c5e6d5e843497bcd4336be878eeaa18a.JPGDSC_1546.thumb.JPG.0d1da3616994faf70ee4b4ac83eeb42d.JPG

Mer bilder följer.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...