Gå till innehåll

Scania F10/11 veteran


Rekommendera Poster

Jag kan starkt rekommendera hjälm vid körning. I dag kanske inte en skyddshjälm i plåt känns så bekväm när det skumpar till. Är man tillräckligt lång slår man huvudet i taket eller i den sneda sidan ganska ordentligt!!. Lägg två cykelhjälmar i cockpit så de finns tillhands. Sätt sen en skylt "hålltummarna på ratten":wub: . Om du ev. kör på något med framdäcket får du ett rejält slag i ratten och tummgreppet var ett minne blott. Jag kommer inte ihåg vikten på bilen men väl hur rädd jag blev 1:a gången det hände trots alla anvisningar. (men du har kanske lång och gedigen kompetens kring att köra Kp-bil i terräng isf fall  och eller styrning utan servo...)

Kul att någon tar sig an ett projekt som detta!:excl:

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumpa 11a och 30bil har jag god erfarenhet av och haft kontakt med Skp på Gotland men var då aldrig betrodd att köra själv. (Praktikant kurs i försvaret. Ratten lämnar så uppenbara spår att jag har för vana att hålla tummarna på utsidan av alla rattar sedan dess......

Hjälm har jag inte tänkt på, får plocka upp min m/29 stålkruka från källaren och stila tidsenligt.

 

Gårdagens mekande resulterade i en backkamera som inte sitter alltför fult till och med en acceptabel sladddragning. Skärmen är trivial att haka av och gömma så den inte syns när den är avstängd.

 

Den oidentifierade prylen från förarplatsen måste vara en del av den främre linstyrningen. Praktiska försök r/t detta under kvällen om det inte är alltför kallt i blåhallen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vägarna här ikring frostat av sig och övergått till den traditionella lervällingen. Alltså dags för premiär tur!

Kollar alla förekörningpunkter och lockar in hustrun i bilen som fanklubb.

Till och från den lokala skidbacken går bra, dubbeltrampa verkar vara hanterligt trots allt men jag förstår att man kan bli frustrerad i trängda lägen. Kommer aldrig upp på 3an ordentligt i uppförsbacken eftersom jag tappar gör mycket varv i växlingen. Kollar bromsar axlar och diffar med värmekamera för att se ev katastrof hot men det verkar ok.

Vägen hem nedför 150 höjdmeter i en sammanhängande backe ger viss oro när motorbromsen slutar att fungera...... Innan dess skjuter motorn salut på riktigt, låter som ett helt underhållskompani på BT övning :)

Visar sig när jag väl och försiktigt fått stopp på ekipaget att det var fördelningslådan som hoppat ut till neutral läge. I med vägväxel igen och vi kom hem utan problem. Viiii!

Hörselskydd anbefaller till alla i bilen. Ljuddämpande egenskaper saknas hos pansarplåten.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan underlaget se ut när man missat en växling, upp tror jag utifrån var på vägen jag hittade spåret.DSC_1587.thumb.JPG.fb309dde0ee4ea2d95942d9d77128cbb.JPG

Skorven är förbluffande lättmanövrerad, svängradie och rattkänsla är som en gammal Volvo. Tills man hittar något som håller emot...... Då j#@$lar. Tidigare ägare har satt på en raggarknopp på ratten.

Den skall bort med eftertryck.

I övrigt gick det bra att fickparkera framför huset, med en juste backkamera går det riktigt galant

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hängmatta från bananamoon införskaffad och upphängd i bollhavet. Passar en på var sida om stolarna och bänkens ryggstöd. Man ligger riktigt gott med ett bårtäcke som sällskap.

På det mekaniska så har jag lärt mig både vad ett spaltfilter är och var det sitter. Har börjat bli lite grumsig vad gäller tillgänglighet på alla vitala motordelar. De är lätta att se och har utrymme runt sig men är 1m ned från kanten på pansaret och 1m upp från marken...... Mina armar är inte riktigt långa nog. :(

Annars har jag hittat insexnyckel i 1/2 tum storlek vilket behövs för axlarnas oljepluggar. Ett antal andra har den vanliga fyrkanten och sitter väl skyddade av pansarplåt och jag vet inte hur man lossar dem...... mutter fula ord etc. Vad är det för fel på vanliga mutterskallar?

DSC_1650.JPG

DSC_1647.JPG

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Övningskörning ger resultat, nu kan jag komma upp i 3:an i uppförsbackar, nästan ofta iaf. :wub:

När jag provkörde slingan runt classic motor på kvällen före så hittade jag detta i motorrummet vid kontroll efter körning. DSC_1655.thumb.JPG.15af591aac604dc7e136b8c0ec348759.JPG

Den där luftrenaren skall sitta på insugningsröret, inte ligga o gosa med generatorn . :blink:

Som tur inget värre än ett mindre läckage av olja, det mesta av luftrenarens innehåll av olja var kvar inne i burken.

Lyckan står den dumme bi eller hur var det?

Fordonet låter som något helt annat än alla andra som åker runt i närområdet och kamouflaget duger bra verkar det som. Eller så är traktens vildsvin ovanligt kaxiga, hursom hittade jag en riktigt stor gris mitt på skogsvägen och den flyttade sig inte förens jag tutade på ca 15m avstånd. Helljuset var på också så om den inte var både döv och blind så måste den lida av antingen dåligt omdöme eller storhetsvansinne, dubbeldiagnos är ju möjlig iom jag sett sugga med små grisar vid flera tillfällen på hundpromenad.

 

  • Like 3
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

 

Däcken är tämligen oslitna men har på flera ställen sprickor i slitbanan som ser ut att bero på torkande/åldrande. Nya sulor är inte helt gratis men ändå billigare än väntat.

Bilen har MPT-80 från Continental i den facila storleken 12.5*r20 som verkar vara standard för unimog.

Oväntat nog hävdar den däcksfirma jag anlitar för alla andra däckbehov att däcken är ur produktion och omöjliga att få tag på. Trots att de tidigare i höst gav ett riktigt vettigt pris ink montage på desamma. :huh:
Synnerligen oväntat eftersom mitt googlande på däcken resulterar i riklig reklam från Continental.

Nåväl, Däckonline hade i lager och 30 min efter att däcksnubben hävdade att de inte existerar meddelar Däckonline att de börjar flytta saker i lagret.

Får se om däckgänget är villiga att montera imaginära däck.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj har missat att läsa denna tråden på länge, vart lite full i skratt kan jag säga.

Kul med bilder och lite om hur den är att köra

Ja rattknopp, i all ära, men vet man av den och har monterat den så man slipper slag på handleder om ,ja eller när man får de där trevliga rattslagen, ja då fungerar det ganska bra egentligen.

Har satt i en i min REO M621. 

Utbildande man i Norge funderade en del om jag ej var rädd om händerna, men vet man om den och har den lite vinklad inåt, så kan ratten snurra bäst den vill, samtidigt som man har något bra att slita runt eländet med på normal våg och liknade, Kanon i rondeller när man skall hinna med att bläddra i rätt växel samtidigt få med blinkersen åt rätt håll.

De gånger jag gett mej ut så det är klart att det blir slag i terrängen, lossar jag på knoppen och vrider in den i ratten, Där skall inga tummar vara ändå.

 

Trevlig läsning, Helt klart skulle man haft mer tid och åka runt på besök och se en del fordon live

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, rattknoppen har nog en plats, bara den hamnar så att man inte får den i magen eller på händerna. Som det är nu får jag ibland bromsa in mer än vad kurvan kräver  för att hinna få runt ratten.  Hur får man då en rattknopp i magen? Jo, om ratten sitter så att man kan använda magen som styrbroms, då går det rätt bra...... Ett tungt argument mot att gå upp för mycket i vikt.

Nåja, nu kom det hem nya skor åt den gamla damen. Hade hoppats på att få hem dem tidigare i veckan, eller åtminstone besked om leveranstid så att jag kunde boka bytestid, ingen verkstad vill boka " kanske" tider just nu.

212kg gummi på flaket :D

IMG_20191129_090025.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argh!

Lastade in däcken, kollade oljan och fyllde på vätskor, inga konstigheter.

Startar motorn, den hoppar igång då fint, börjar rycka i spakar och dra igång allt och, ridå. Bromspedalen bara åker ned på golvet när den petas på. :(

Omkoll av bromsvätska, ok nivå, vakuum finns eller iallafall slocknar bromsvarningslampan när motorn får upp varvet efter start. Inga pölar under bilen, brommekaniken ser ut att röra sig som det skall. Vtf varför ingenting?

Blir inget besök på gummi verkstad nu inte.

 

IMG_20191129_143812.jpg

  • Like 1
  • Confused 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromssystemet består av en (original) enkel krets huvudcylinder som hämtar bromsvätska från reservoaren i motorrummet. Fallhöjd >1m då det är lite preload på cylindern. Denna huvudcylinder matar en slavcylinder som sitter på vakumboostern som är en rejäl tunna och sitter ngn decimeter bakom med endast bromsröret emellan. Från den vakumförstärkta slavcylindern går ett rör ut som delar sig i två rör i en enkel T korsning.  Ingen sofistikerad bromskraft fördelning där inte. Alltsammans lätt åtkomligt undertill, perfekt i läge att skrapa bort alltsammans på första bästa överkörda gran.....

Så, jag har fortfarande inte någon aning om var felet sitter men eftersom pedalen rör sig helt fritt utan motstånd är den första huvudcylindern klart misstänkt, matningen av bromsvätska kanske.

Funderar på att skrapa ur alltsammans och montera en tvåkrets broms, delad på fram o bak med vakumboostern modernt integrerad i cylinderns montage. Bultas fast där den nuvarande enkla huvudcylindern sitter. Mindre rör bättre säkerhet.

Egentligen oroar jag mig mest för luftningen .....

Återstår bara lite små detaljer, dimension på grejerna och var hittar man dem.

Googling fortsätter men om någon har tips så tar jag gärna del av dem.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så här ser bromsanläggningen ut innan man börjar riva i den.

Huvudcylindern är original och bromdboostern sitter på en konsol som skruvats fast i efterhand. Boostern är en Hydrovac från Bendix corp.

Gummibälgen som skyddar cylindern har ruttnat och pistongen skramlar runt i cylindern. Gissar att det kommit in en massa vatten och att saker har frusit sönder i den köldknäpp som var i slutet av november. Har hittills fått loss allt utom röret som går uppåt till reservoaren. Det är rejält rostigt och jag får nog såga av det.skruvarna i övrigt har varit anmärkningsvärt snälla. Då långt iaf.

PANO_20191215_144308.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kapat rör senare kan jag konstatera att huvudcylindern fastnat i bottenläge. Vilket förklarar varför pedalen rört sig helt utan motstånd, den lilla returfjädern känner man inte med foten. Ordentligt utväxlad pedal eftersom det inte fanns servo från början.

Har hittat en NOS Lockheed cylinder hos min vanliga langare av antikt Scania relaterat så jag börjar med att försöka få fart på den befintliga installationen och inte bygga om i onödan.

Passade på att skaffa bromsklossar också, bara för att han hade dem.

Hoppas slippa montera dem i första taget.

IMG_20191215_193235.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Identifiering av gängor pågår, man verkar ha haft tumgängor här och metriska där och skarvat där emellan med skarvbitar med olika gäng i vardera ändan.

Standarder :angry:

Nåja, Jag har iallafall fått tummen ur och lagt upp den dokumentation som jag har tillgång till r/t manualer på forumets filarea.

Det som saknas är manualen anno 1986, den har jag fått mig skänkt av en välgörare från MFHS men tyvärr är den i riktigt dåligt skick, kraftiga vattenskador så jag kommer inte att försöka öppna alla sidor utan skanna det som jag kommer åt utan att förstöra den och sedan se om armémuseum vill ha originalet trots dess status.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för vattenskadad manual en gång, där sidorna klistrat i hop sej, Lösningen då vart att blöta upp den en gång till, så lade jag dubbel plast folie mellan sidorna, de släppte när de var blöt, sedan torkade jag den och platsen fastnade ju inte i hop. så allt vart läsbart i alla fall .

 

Tackar för att du lade ut manualerna :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ser ut som f-n men med tanke på att jag faktiskt inte har hårdlött något alls på 29år så får det väl duga. 
-_-

Det är en ohelig hybrid mellan ursprungliga 1/2 20 unf honan (som satt på röret till reservoaren)  och en M10*1 nippel som möjliggör att använda en modern bromslang som kopplas på röret till reservoaren.

Skarvstycket som har 1/2 20unf uppåt har nedåt till megaproppen som skruvas i cylindern en oidentifierbar gänga som är nästan lika stor som 1/2 tum men inte riktigt, stigning 20. Inte ens proffs på gängning och CNC har klarat av att identifiera exakt vad det är.... :huh:

Alltså får den oidentifierade ploppen hänga i och honan som satt mot röret får en nippel istället. Varför sluta bygga på höjden? Är ju fin tradition ju. Snart är reservoaren kopplad direkt via muterade adapters hela vägen. :rolleyes:

 

Apropå storlekar, har amerikanska skjutmått markering i bisarra fraktioner eller hur avgör man på riktigt vilken fraktion av tum det handlar om?

 

IMG_20200217_145851.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läsa nonieskalor kan jag, fast det senaste jag skaffat har digital display.

Problemet är mer när övergår man från ena tumbråket till det andra?

 

Nåja, lödningszombie joxet bygger alldeles för högt.

Tar i golvplåten o är motvals.

Insåg plötsligt att hydroscand existerar och en tripp senare sitter en slang med
 rätt gänga i varje ända mellan reservoaren och huvudcylindern.

Hade jag fått den uppenbarelsen lite tidigare skulle jag missat chansen att lära mig löda med blåslampa. O ve O fasa. (Hade så här i efterhand inte misstyckt till att fortsätta vara okunnig i den frågan.:angry: )

 

Nurå? Bara att lufta? Nepp. Ett tryck och ingen retur av cylindern.....

40 år för många i förrådet tro?

Argh!

 

IMG_20200218_163717.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en (lätt) mosad tumme så tappade jag humöret sugen och inspirationen samtidigt. :(

Har beställt den där reservcylindern, när jag kastar mig över (krallar in under ) problemet igen så vill jag ha alla reservdelar på plats så jag slipper den orsaken till blodstörtning iallafall..

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...