Gå till innehåll

Scania F10/11 veteran


Rekommendera Poster

Så här i väntans tider kan man ju ägna tid åt att svära över muttrar, hälla bromsvätska i knäet och över verkstan och till slut fylla håret med lika delar rost lera och bromsvätska.

Till slut satt där iallafall en huvudcylindern som fyllts med vätska och provpumpats i skruvstäd, god fontän av innehåll över bänken.

Så på plats under bilen och kopplats in i rörsystemet och tom lufta trots att nipplarna växlar i storlek från hjul till hjul. (Varför då? Hur hittar man så många varianter på luftningsnipplar?)

Svarar bra på pedalen och det känns bra.

Hum? bromsljuset lyser hela tiden, koppla ur något när man luftar kanske gäller här med? Stön.

Backljuset har också lagt av.....

Men tryckavkännaren för undertryck i bromssystemet verka funka iallafall.

Jaja. Bortsett från att man inte kan passera farbror blå utan feedback så verkar det lovande.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är pansarkorven hemma igen med nya sulor.

Hög tid för byte visade det sig.

Utöver sprickor i sidor och slitytor så var två slangar lagda med veck i däcket och det däck som hade minst sprickor hade istället en skada på kantvalken, vad den nu heter med korrekt terminologi? Skadan var tydligen allvarlig och det var en gummikillen risk för kollaps av däckssidan. :blink:

Världsliga ting man kan bli lycklig av.:)

Ho Hum, nåja de klarade intressant nog av att fickparkera åbäket på sin innergård såpass att jag behövde backledare för att komma ut överhuvudtaget.

Börjar lära mig att växla osynkat nu, det är ju inte riktigt så svårt som jag trott. Men när man missar så tappar man mkt fart.

Bilen är för övrigt försedd med 2,5växlar, 1an är för start i backe och annat som kräver lågväxel. 2an är lämplig att starta på om det inte är alltför mycket motlut och 3an är vad man kommer upp till innan det är dags att bromsa igen, 4an fyller någon form av överväxel funktion. Med tid eftertanke och blyfot kom jag upp i hela 70 km/tim på en raksträcka och det var konstigt nog mindre läskigt än samma fart med 11bilen

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En tur på totalt 30mil lär en mycket om bilen man åker i.

Dubbeltramp för nedväxling är nog lättare med en motor som varvar upp snabbare än ngr 100varv/sek. Tokgasa i 2-3 sek för att kunna växla ned är betydligt längre tid i verkligheten än vad det kan se ut i text. :blink:

Kylaren är inte trycksatt och förlorar vatten under kontinuerlig körning. Vet inte om detta är ett fel på bilen eller om det är normalt för en 40tals bil. Inga spår av vatten i motoroljan.

Fylla på vatten behövs dock regelbundet.

Oljan droppar när allt är varmt men förlusterna verkar hanterbara. Fyllde på inför hemresan, då hade oljenivån sjunkit från full till 4/5. Förlusterna under hemresan var mindre.

Bromsvätska fuktar hela tiden huvudcylindern men nivån sjunker inte, hur det nu går till?

Konstiga ljud kommer och går under körning. Vissa försökte jag smörja bort andra var borta efter stoppet med felsökning utan fynd av orsak.

Ljudnivån kräver hörselskydd, kom på att bra öronproppar och AfterShokz Trekz Titanium gör att det går att höra Google Maps vägbeskrivning och tom svara i telefon ( fast motparten hör ju inte något) :wub:

Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. :angry: Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lollipop säger:

Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. :angry: Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.

 

Kjøp et ryggekamera (backkamera) som du monterer i retning mot høyre.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Lollipop säger:

En tur på totalt 30mil lär en mycket om bilen man åker i.

Dubbeltramp för nedväxling är nog lättare med en motor som varvar upp snabbare än ngr 100varv/sek. Tokgasa i 2-3 sek för att kunna växla ned är betydligt längre tid i verkligheten än vad det kan se ut i text. :blink:

Kylaren är inte trycksatt och förlorar vatten under kontinuerlig körning. Vet inte om detta är ett fel på bilen eller om det är normalt för en 40tals bil. Inga spår av vatten i motoroljan.

Fylla på vatten behövs dock regelbundet.

Oljan droppar när allt är varmt men förlusterna verkar hanterbara. Fyllde på inför hemresan, då hade oljenivån sjunkit från full till 4/5. Förlusterna under hemresan var mindre.

Bromsvätska fuktar hela tiden huvudcylindern men nivån sjunker inte, hur det nu går till?

Konstiga ljud kommer och går under körning. Vissa försökte jag smörja bort andra var borta efter stoppet med felsökning utan fynd av orsak.

Ljudnivån kräver hörselskydd, kom på att bra öronproppar och AfterShokz Trekz Titanium gör att det går att höra Google Maps vägbeskrivning och tom svara i telefon ( fast motparten hör ju inte något) :wub:

Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. :angry: Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.

när jag är ute o åker kp bil så får nån stå i luckan så fort det kommer en korsning eller rondel, men har inte vågat mig på några längre utflykter :)

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Lollipop said:

En tur på totalt 30mil lär en mycket om bilen man åker i.

Dubbeltramp för nedväxling är nog lättare med en motor som varvar upp snabbare än ngr 100varv/sek. Tokgasa i 2-3 sek för att kunna växla ned är betydligt längre tid i verkligheten än vad det kan se ut i text. :blink:

Kylaren är inte trycksatt och förlorar vatten under kontinuerlig körning. Vet inte om detta är ett fel på bilen eller om det är normalt för en 40tals bil. Inga spår av vatten i motoroljan.

Fylla på vatten behövs dock regelbundet.

Oljan droppar när allt är varmt men förlusterna verkar hanterbara. Fyllde på inför hemresan, då hade oljenivån sjunkit från full till 4/5. Förlusterna under hemresan var mindre.

Bromsvätska fuktar hela tiden huvudcylindern men nivån sjunker inte, hur det nu går till?

Konstiga ljud kommer och går under körning. Vissa försökte jag smörja bort andra var borta efter stoppet med felsökning utan fynd av orsak.

Ljudnivån kräver hörselskydd, kom på att bra öronproppar och AfterShokz Trekz Titanium gör att det går att höra Google Maps vägbeskrivning och tom svara i telefon ( fast motparten hör ju inte något) :wub:

Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. :angry: Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.

 

Stor respekt till dig för att ta ett antikt pansar åbäke/klenod på riktiga "lång"-utflykter. Jag känner igen allt från Olerum utflykten och erkänner att jag var lite orolig ibland :P

Speciellt när polisbilen gjorde helt om bakom oss och sedan tutade förbi i högsta fart, men det var visst någon annan han var ute efter B)

 

Dubbeltramp kräver träning och tajming, något jag inte provat sedan lumpen, och knappast skulle våga på nu :rolleyes:

 

Förresten, jag kommer på nästa Sverige semester nu på onsdag (med ungar). Passar det för er (och funkar med Korona och allt) att vi tittar förbi någon stund under de närmaste 2 veckorna?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr, när det var service på mackarna, var det "standard" kolla / fylla vätskor under huven när man tankade, fanns alltid kannor lätt gripbara för servicepersonalen så viss omsättning är naturlig från fabrik....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har semester tom v 32.

Ni är välkomna.

 

På olerumträffen fick jag hugg på en äldre gent som lumpat och repat som förare på SKP på gotland under 70-talet. (efter bromsservo?, före tak.)

Han berättade många saker, tex att de hade krav på skytt i tornet som utkik åt föraren. (inte så konstigt....)

1:ans vxl är tydligen ett bra sätt att få en dag i verkstaden efter att man dragit av bakre drivaxeln. Han rekommenderade att 1:an undviks alltid, även på lågväxel.

Man experimenterade med styrservo den så kallade KP-ny som hade div andra finesser också, kanske bromsservot. Servot höll ut till tofta skjutfälts terrängbana för första provkörningen och var tydligen hydraliksallad efter halva turen runt terrängbanan.

alltså inget styrservo....:lol:

Det gick att trimma motorn så man kom upp i 100km/tim, en äkta nära dödenupplevelse tydligen.

Man höll också på och utmönstrade 8mm KSPn så de fick skjuta hur mkt 8mm ammo de ville vilket de gjorde........ och mer där till tydligen, destruktion var inte ett önskvärt slut enl befälen.

 

 

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, kristaga säger:

 

Kjøp et ryggekamera (backkamera) som du monterer i retning mot høyre.

Har en framåt och en bakåt. de lade förstås av under resan :angry: visade sig vara glapp i strömmen, körde dem på starthjälpen på hemvägen, då fungerade det bättre.

Behöver lägga till en på höger men har just nu slut på utrymme i skärmen.

Backspeglarna lyckades skifta under passagen genom Linköping också så jag hade vare sig kameror eller speglar ett tag.

 

Polisbilen som gjorde en hård u-sväng och slog på tutorna stressade mig enormt men de jagade tydligen någon annan för ingen av de tutande polisbilarna som passerade runt oss verkade intresserade av två klumpiga gröna fordon.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, yoda säger:

när jag är ute o åker kp bil så får nån stå i luckan så fort det kommer en korsning eller rondel, men har inte vågat mig på några längre utflykter :)

 

Klokt, jag hade bara barn i bilen utan kör-erfarenhet så jag bestämde mig för att det var bättre att ha dem i ickeutstickande positioner.

Hjälpförare behöver förstå fordonets dynamik, annars ställer de mest till besvär tycker jag.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ute på nya äventyr med den älskvärda pansarkorven.

Försökte åka med den till korvgrillning på helgen, jobbet fixade grillning utomhus (i hel storm) covidanpassat i ett friluftsområde.

Tycke ett besök med veteranen så att arbetskamraterna skulle få se den irl vore trevligt.

Komm en bit in i området och insåg att jag inte borde köra hela vägen, trångt, knaggligt och fullt av fotgängare som inte höll undan alls från bilen. Började vända där jag fick plats och fick bensin stopp, stod som en total kork tvärs över vägen...... :angry:

Så arbetskamraterna fick se min rumpa som stack upp ur valda delar av bilen medans felsökning och åtgärder pågick. Jag var ju tidigt ute då, förstås så de var alla efter mig på vägen.

Visade sig vara att gro filtret i tanken har ärgat igen (mässingsnät) och den skakiga vägen fick väl rull på föroreningar som korkade igen de små öppningar som är kvar. Filtret ser ut att vara lött på plats i tanken. Iallafall kunde en tillskuren pinne skrapa av lite från filtret och jag kom därifrån tillslut. Och till arbetskamraternas förnöjelse.

 

Jag har faktiskt bärgning på försäkringen men det skulle inte vara kul att behöva beställa bärgare så långt ut i skogen....

Inga bilder men anerysmen i skallen är lite trycktestade iallafall.

 

  • Like 3
  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Oh! Min okända välgörare. okänd eftersom jag glömt hans namn :angry: lappen med namn och adress ligger på ett "bra" ställe, han hade bordet brevid Yoda på Mhfs loppis förra året. IAF, han har skickat en ny version av manual modell 1986 :wub:

Även denna har drabbats av fukt men är betydligt mer användbar och skall skannas in när jag fått min nya skanner (dvs skrivare) att lyda.

3D skrivaren från Prusa bråkar betydligt mindre än pappersschabraket. :wacko:

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...