Gå till innehåll

Militärfordons sammankomst körning/träff 2020-07-10 till 07/12


Rekommendera Poster

Hm jag får nog ladda ner lite film från nätet,

Har mest äldre filmer, från TGB tiden och valp tiden mm från Olerum, Ja några vinter körnings filmer, men det passar inte på en sommar träff.

Har så fruktansvärt mycket film och foton, på både moln och hårddiskar, så efter 3 timmars sökande börjar jag nästa ge upp, Fina minnen har jag hittat, men mest foton från camp och på bilar som deltagit i körningar på olerum. jag har nog varig dålig med att fota där senaste åren, hittar en massa foton och film från alla andra turer jag varit på :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tufft berg som jag kämpade hårt för att prova komma upp för i Olerum, På valp tiden, Ja eller den gången, när jag väl kom upp en annan gång rullade valpen ner utan förare och lade sej på sidan nere vid tallen. . Så lite kvälls tok med en Zuka med V8 hemma bygge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den gör faktiskt det, men "fålgelholken" till förgasare hade en dålig ovana att krångla. högfarts trotteln fastnade, lika med flotören, Kan de förgasarna i sömnen känns det som. Hade alltid ett fint sand papper med för att fila lite på delarna som fastnade, var lite rädd att ta för mycket, bytt holken några gånger, men de är helt klart ärgnings benägna.

Dock ej original avgas system, drog ut mitt på höger sidan, man klämde det om det gick under bilen, Och ärligt jag körde nog lite hårt med den så ihop tryckta avgas rör var ett ständigt återkommande fenomen :D.

Och det var inte det första man gjorde när man kom hem att kapa bort strypningarna och svetsa på nya runda rör -_-

Dock har jag aldrig behövt lämna den någon gång, den tuffade alltid hem, om än lite sargad, och med fält nödreparationer, 

Körde hem från Värmland en gång med motorhuven i hytten öppen, "ca 40 mil" och en 10 liters dunk med vatten till hands att hälla över kylaren med några minuters mellanrum, fyllde den i lämpliga diken efter vägen. 

Någonstans före Laxå tröttnade jag och hittade en båt iläggnings ramp. där körde jag ut tills motorn nästan ej gick längre, och stod med full gast tills kylaren hade fått sej en rejäl blöta och fläkte piskat på vatten samt sugit igenom den, skapligt. Då kunde jag köra sista 7-8 milen hem, utan dunk,  för att snarast spola rent kylet. 

Tyvärr kom det någon och skulle lägga i en båt, och åka ut och fiska, så jag insåg nog att jag var lite i vägen och på helt fel ställe att spola rent kyl och motor, genom dränkning, och jag fick lite pinsamt ge mej därifrån :blush:, Öhh de med båten såg inte så glada ut <_<

Ja när de går varm, nära kok, så låter de lite lustigt, detta var nog fallet många gånger, bad i lervatten och myr vatten är inte ultimat om man har flera dagars körning utan tillgång till att spola rent kylarn ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så var Årsmöte avklarat. Ingen i klubben hade något emot att vi huserar där. Tvärt om. Det blev ju 2 dagar till även för dem.

 

Tyvärr har vi inte haft någon vinter och det är lite surt i markerna. Så jag har ej fått möjlighet att köra och filma där vi har tänkt att ha turen i Österskogen än.

Men då jag är där 2 dagar varje vecka nu. Så skall jag ta M6AN när det blir lite ljusare på kvällarna och vi skall ner och ta rundan. Jag och markägaren så vi är helt överens om vart turen skall gå.  Inte för att det ej bär i marken för ett fordon. Håller det för skotaren håller det för oss. 

Det är att det blir fort mörkt än så länge.

 

Har avvaktat med Hemvärnet tills vi hade haft årsmötet. 

Men skall ta kontakt med dem i det närmaste. 

 

Vi har planer på att ordna en bättre samlings punkt på kvällarna till körningen i Maj. Så den är klar tills vi kommer. En gemensam eld är oftast väldigt trevligt att ha.

 

Efterlyser någon med kokvagn som kan ta med och ställa upp för någon gemensam måltid. Samt fixar med kaffe ute vid campen på morgonen till exempel. .

 

I går var det som sagt lerigt och det gick tungt även på 13 bilarna.

 

HM vad katten jag får inte fram filmen från telefonen.

Redigerar och lägger in från datorn senare i dag. 

Min bil tog det nästan en timme att få ren fast jag bara körde lite i de lätta spåren. För att komma ut med verktyg mm åt andra mindre lyckligt lottade.

20200229_160513.jpg

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

.Hello.
We hope you are ok, despite the situation around the world.

Down close of most and ban on people gathering at present.
I sincerely hope that this seen some relief, before the July meeting in Olerum.

Several events are canceled for both me and others.
feels like we need a small Military Vehicle assembly when everything is more normal again.

will continue to update about the situation around this.

Fortunately, the forum was not affected. and many can lock themselves in the garage and other and have small renovation projects waiting and waiting. Hope for nice vehicles this summer.
Regards H.Hansen. http://terrangbil.net/forum/index.php

.Hej.
Vi hoppas ni är ok, trots läget runt om i världen.

Ner stängningar av det mesta och förbud mot folksamlingar i dagsläget.
Hoppas innerligt att detta sett någon ljusning, innan sammankomsten i Juli i Olerum.

Flera arrangemang blir avbokade både för mej och andra.
känns som vi behöver en liten Militärfordons sammankomst när allt är mer normalt igen.

kommer fortsatt uppdatera om läget kring detta.

Forumet är ju som tur var ej drabbat. och många kan låsa in sej i garaget och annat och ha små renoverings projekt som ligger och väntar. Hoppas på fina fordon till sommaren.
Regards H.Hansen.
http://terrangbil.net/forum/index.php

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Läget är ju fortfarande max 50 pers,

Men SOT kommer att köras, 

Hemvärnet med flera kommer ej,

Dock blir det en "klubbkörning" fredag till söndag, 

SOT kör lördag. 

Så en stor sammankomst blir mot alla regler, , dock släpper vi in "provmedlemmar" att köra vid ett tillfälle.

Detta är ett sådant tillfälle, då vi dels är i skogen och ej samlas samtidigt på en begränsad yta, samt kan dela upp camping, så är ni välkomna.

 

Den slinga som är tänkt för tunga fordon, hänger på markförhållanden, för blött, då kommer vi ej dit, för tort och eldnings förbud, så stänger markägaren.

Men det finns mycket att åka på och vi skall nog ha trevlig ändå.

 

Så vad jag vet i dag är ni välkomna som "provmedlemmar" men vi lägger campen lite brevid de som eventuellt stannar över från SOT körningen .

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ha anmälningar på de som kommer.

Det är begränsat med deltagare platser för prov medlemmar.

Max 10 ST fick jag besked om precis.

 

Nästan så det är bättre att flytta på det hela. Eller att jag fort som katten ordnar fram ett annat område. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...