Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har gått och suktat lite på tillbehör av "bra-att-ha" sorten för de gånger jag tar 30:an ut i skogen. Speciellt för de tillfällen när talangen brister och man kör fast :blush:

Tyvärr vet jag just inget om detta ämne men har spanat lite på vad som finns på eBay in England och undrar om vad ni har för åsikter.

 

Notera att detta inte är för något professionellt bruk utan bara för de 1-2 ggr om året då jag har chans att ta "lillen" ut i skogen.

 

Rhino 10 ton Recovery tracks: 

https://www.ebay.co.uk/itm/4x4-Recovery-Tracks-Rhino-10t-Off-Road-Traction-Boards-Sand-Mud-Snow-BK/263823104024

 

12 ton trädsele (istället för kedjan TGB'n har med sig):

https://www.ebay.co.uk/itm/12-TON-OFF-ROAD-4X4-RECOVERY-WINCH-TOW-SLING-ROPE-TREE-TRUNK-PROTECTOR-GUARD/202053700745

 

9m, 12 ton snatch strop:

https://www.ebay.co.uk/itm/12T-Heavy-Duty-9M-x-100mm-Snatch-Strap-Tow-Rope-Towing-4x4-Offroad-Recovery/201594052866

 

Är en 12 ton "snatch" olämplig att "snatcha" mindre bilar med? Dvs om lasten är för lätt kanske det inte blir mycket "snatch" utan bara "kras"?

Är det över huvudtaget lämpligt att försöka göra "snatch" på en lastbil (dvs en TGB 30 snatchar en annan)?

 

Jag har också kollat efter såna där höglyft domkrafter som ni med jeepar verkar ha, men inte hittat något för de tyngre viktklasserna. 3 ton verkar vara det högsta. Är det över huvudtaget rimligt att tänka sig att försöka lyfta up en del av lastbilen när man fastnat ute i skogen?

Låter lite vanskligt...

:unsure::rolleyes:

 

Det vore kul att höra vad folk som kan lite mer tycker :)

 

Priserna är ju annars tämligen rimliga verkar det som, men det är ju svårt att säga vad för kvalitet det är. Fast det är som sagt bara för "sällan" hobby-bruk.

  • Like 1
Posted

Lite grejor är alltid bra att ha med, allt för många som förlitar sej på andras, 

Nackdel, man har oftast ingen aning om vad de tål eller skicket på dem

Skall man ha loss en 10 Tons lastbil ur lera, 

Ja då är det bra om man har lite koll, det blir enorma krafter som sätts in i sambandet. 

 Vad gäller Rhino 10 ton Recovery tracks: . Ja de har jag ingen erfarenhet av själv,  Ser de på många fordon, och de gånger jag sett folk använda dem så är det som typ bryggor för att komma upp eller över något, typ en sten eller stubbe, då de annars riskerar skrapa i under.

 

12 ton trädsele (istället för kedjan TGB'n har med sig):. Ja jätte bra. en del klubbar tillåter ej annat än tropp vid förankring i träd, en kedja och du har garanterat skador på trädet som kasserar det som timmer,  eller sänker värdet alternativt skaver av all bark och trädet dör. Markägaren brukar ej bli så glad då.

 

 

9m, 12 ton snatch strop: Jo de fungerar även på tunga fordon, Tror jag har ett märke som heter Procomp. och 3 tum / 30 Fot -13 ton

https://www.advancedmechanics.se/shop/product/ryckstropp-pro-comp-3x30fot-13-ton

Den får man vara försiktig med oavsett tyng på det man skall dra loss. ta 10 ton, och lägg till att du kommer upp i 5 till 10 kmh, när stroppen sträcks, det blir många ton i andra ändan.

Sedan jobbar dessa stroppar med "kinetisk energi" vilket gör dem utmärkt till både bogsering och loss dragningar. Kan rekomendera att du har en sådan med. 

 

Så nästan det viktigaste, Schackel . Ha alltid  Schackel  i stället för kroken direkt på stroppar och liknade, Se till att hitta "krönta" så de verkligen tål det dem lovar, 

Det spar på stropparna väldigt mycket när man drar eller rycker. krokarna är ofta inte helt runda, utan mer spetsig där man drar, vilket skadar dem i längden.

 

Och hi lift. Glöm den på 3 Ton, Jag har provat på min M6a, Jag får banne mej inte upp ett hörn på ett sätt som känns säkert med dem på den bilen, och då väger jag bara 7 ton

 

Några tankar från mej.

Andra har säkert fler :)

 

 

  • Like 2
Posted

För stroppar, främst band och rundslingar, så äter man snabbt upp styrkan genom att vinkla. Så som Hansen skriver se till att ha schackel och ex vis ordentlig sling att dra runt träd, och gör inte snara. 

 

639307037_Skrmklipp.PNG.5674cff4a72372da4b93f7f57c360dbc.PNG

  • Like 2
Posted

Tack för tipsen, mycket uppskattade.

 

När det gäller Rhino tracks handlar det mest om de situationer jag satt mig själv fast i tidigare. Typiskt i lera, antingen gräsmatta (det värsta :blink:) eller oväntat lerig mjuk mark med dålig bärighet. Där är där jag hoppas man skulle kunna lägga ner en track under något hjul och faktiskt få lite fäste stället för att bara stå och slira i leran när däcksmönstret är fullt med lera och bara blivit slicks.

 

Trädselen och ryck stroppen är tänkt som ett bokstavligt talat "lättare" alternativ till att släpa runt winch vajern och speciellt kedje-träd-selen med sitt 20-tons schackel. Kedjar behöver man nästan vara två man för att släpa fram genom skogen, den är j-v-lskt tung! Annars är den inbyggda vinchen jättebra och rolig att använda när det behövs. Bara man kommer ihåg alla handgreppen, som som tur är också är listade på instrumentbrädan. Och ibland är det väldigt bra att ha 60 meter vajer att vira ut när de stora tallarna inte står så tätt :P:ph34r:

 

Fast ryck-stroppen blir väl inte för eget behov utan när man behöver dra upp någon annan 30:a, vilket händer.

Är det bara en bil behöver det kanske inte ryckas något överhuvudtaget när man drar med 30:an?

 

Det påminner om när jag drog upp någon Toyota på Bessemer träffen med min vinsch. Man blir liksom lite orolig för att om lill-bilen fastnar någonstans på vägen så kanske någonting dras av i bara farten, typ framvagnen eller något :D

 

Alla de här stropparna leveras med schackel som jag hoppas räcker för de få gånger jag behöver dem. De är säkert inte bästa kvalitet till de här priserna men förhoppningsvis håller de väl något vad de lovar?

 

Som jag misstänkte, idén att man skulle kunna lyfta upp bilen med en high-lift är nog bara att glömma. Det finns ju en vanlig dom-kraft i bilen så det kanske kan hända att den går att använda om det finns något stadigt underlag. Fast jag har svårt att tänka mig vilken situation det skulle vara :unsure:

  • Like 1
Posted

Vad gäller stropp hade jag sagt: överkapacitet

I försvarets gamla lastbilsbärgare finns två såna här bärgningsstroppar på 56t: https://www.certex.se/produkter/lastsakring/bargningsprodukter/bargningsstropp-p59582

Så storleken under kanske?

 

Ryckstroppar och hi-lifts har jag ingen erfarenhet av.

 

Rhino-tracksen hade jag bytt ut mot rejäla ihopspikade plank, för vallning enbart och tagit med nån gammal hjulkätting från en traktor eller nåt för extra fäste utöver slirskydden.

Bristen på bärighet är väl hela nöjet? :)

 

Träd: bärgningsstroppen ovan och som nämnt skonsamma schackel. 

Gör slinga med schackel som ögla den kan glida i. Har diskuterats förut, gör inte dubbel part i slingan bara :)

Med slinga är risken mindre att man vrider av barken. Här spelar även överkapaciteten in.

 

Billigaste/enklaste vore förstås att bara köpa en mindre enkel stropp och alltid slå dubbelt med den, men då kanske "sakna" kapacitet i övrigt.

  • Like 3
Posted

Här är några tillfällen där man suttit fast:

 

Brändåsen 2013. Ett hinder fullt med stora däck och lera. Hasse var där också :)

357955609_IMG_5484(1).thumb.jpg.6bbf76f35626ccce261da989c6fc43b6.jpg

 

 

 

Hofors 2014-1. Skulle haft kedjorna på.

1642596204_IMG_6596(1).thumb.jpg.d78fe26aab19dad09a83c963bf989551.jpg

 

 

Hofors 2014-2. Ett riktigt missöde!

53108982_IMG_6597(1).thumb.jpg.ebd4a893004851489e5fcd7ba8889a8a.jpg

 

 

Hofors 2016. Inte jag som satt fast men som bärgade Johan:

IMG_1518.thumb.jpg.6ddb5973bb65625432864db5971621dd.jpg

 

Johan skulle prova hur långt man kom i leran. Så här långt...

IMG_1519.thumb.jpg.1ccfa0fe4808a09231ced0d0450d2a78.jpg

 

Jag tror han hängde på axlarna här:

2074508741_IMG_1520(1).thumb.jpg.be77f2635387e740f7adc0f7c9996dce.jpg

 

 

Hofors 2018:

Lärdom, undvik all mark där det växer ormbunkar!

432678817_IMG_2980(1).thumb.jpg.65b17b46424811ac1a50efd04e56e211.jpg

 

Undertecknad med bly-tunga kedjan och stora TGB 30 schaklet ;)

1368841381_IMG_2981(1).thumb.jpg.a8fe71c97bd220fcec67314b431536a6.jpg

 

Sett från sidan. mitt i djungeln:

248689255_IMG_2982(1).thumb.jpg.ae67696bf368c3ba8d34e071e5fac674.jpg

 

Resultatet av det första försöket. Nästa gång vart det en stabil tall istället, men den var 50m bort ;)

1956136424_IMG_2984(1).thumb.jpg.7714cf5f37ced4263c84b34a9890e4ee.jpg

 

Det var här vi satt fast:

1919000303_IMG_2989(1).thumb.jpg.40a56f7e665ea177d8424abd2a403162.jpg

 

 

Så då kan ni se lite var prylarna kan vara bra att ha. Eller kan man bli bättre på att köra i skogen ;)

 

  • Like 2
  • Haha 2
Posted

Ja ni har ju prickat in de ställen som är jävligast att få köra på.

Böle är det nästan bara lera i, och Brändåsen den våren,  då var det mjukt och de där däckena skulle ni håller undan, 

Hopas ni kan komma till Olerum och få lite annan körning. Ratta på berg och kryssa mellan träd, där man måste backa och ta om flera gånger för att ta svängarna är en annorlunda upplevelse :)

Posted

Det är målet att komma till Olerum i år så hoppas vi ses där. Jag vet inte om Hofors fortfarande används, jag har för mig att det nämndes att det skulle byggas i det området?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...