Jump to content

Recommended Posts

Posted

har en 912 som jag tänkt byta däck på,har 4 st nya däck med rulldiameter 294 cm,har kollat på 2 nya till framaxeln men dom har en rulldiameter på 278 cm= 16 cm skillnad, 6-hjulsdriften körs endast på slirigt underlag men skulle det fungera ändå, eller blir det helt fel,nån som har erfarenhet av detta, tacksam för svar/lasse

Posted

Du kommer få större problem med styrning än normalt.

Om jag tänker rätt kommer framhjulen slira lite konstant. vilket skulle ställa till det om du skall upp ur spår, och svänga på slirigt underlag.

Blir väldigt svårt att hitta grepp så dem klättrar upp och kan komma ur spåren med dem hjulen.

Posted

På 4WD traktorer med olika däckstorlek fram/bak går ofta framhjulen fortare än bakhjulen och "slirar" sej framåt. Nu går en traktor saktare så det kanske märks mer på landsväg.

• Like 1
Posted

Hej Lasse
Vad är det för däck dimensioner du har?

Original är 11.00x16

Vanligt i det militära att man la på rullmönster fram istället för terräng mönster. Dock samma dimension fram som bak 

Posted

hej på dom 4 som jag redan har är michelin 9.00*16 som jag köpte till en valp jag hade innan,så jag kollade på 2 i en annan prisklass  i samma dimension av ett annat fabrikat men då skilde rulldiameterern

Posted

ok, blir en ganska stor skillnad i rullomkrets vs orginal, ca 10%. 

Är ju inget fartmonster från början...:D men 11.00 börjar bli ganska svårt att hitta

Posted

Bäst är nog om du kan hitta 2 st 11.00/16. Lägg ut en köp annons, Så får du nog svar, glöm ej kontakt info, skall höra med den jag tror har 11.00 däck liggandes om han vill skilja sej från dem. 

• 2 years later...