Gå till innehåll

Terrängkörningslagen


Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur skall man resonera och tolka terrängkörningslagen? Har här hemma en grusväg som efter en vändplan fortsätter  på en mindre skogsväg som är anlagd, alltså inte bara två hjulspår. Vägen används numera för skogsbruk, men var nog ursprungligen vägen in till ett torp som ännu finns kvar( dock obebott sedan långt tillbaka). Vägen blev totalförstörd av skotare förra året, men återställdes sedan hjälpligt. Detta måste ursprungligen ha varit huvudvägen till torpet, men när anses vägen återigen vara terräng?  Nedan är en bild (om än suddig) på hur vägen är just nu.  

3C9EF189-44A2-4D97-B163-7790B95DE697.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur vägen är på lantmäteriets kartor. Är det en väg på kartan så är det en väg oavsett hur mkt träd eller annat som grott. Du bör också ha ett eller annat servitut om det inte är din egen mark. Och är det din egen mark kan du ju anlägga en väg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på är när det är då mjukt i marken som det är nu. Är att det är ej lovligt att förstöra en väg. 

Gör man 2 till 3 decimeter djupa spår efter sej. Kan man åka på att betala eller åtgärda skadorna man åsamkat.

Har bekanta som åkte på det. Ingen försäkring täckte. Så de ruinerade sej nästan på det. Markägaren fick rätt vid prövningen i tinget

Just saying :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägen är inte min utan ägd och nyttjas till största del av en stor skogsbonde (Stundtals halvgrinigt). Samma gubbe som äger marken runt min gård, och som jag givetvis vill hålla mig väl med. Mötte nämligen ett par grabbar på fyrhjuling här i helgen, som nervöst frågade om jag var markägaren:unsure:. De såg lite lättade ut när jag svarade nej. Det jag vill komma fram till är om det finns skogsvägar av sämre karaktär som man får köra på. Eller upphör det att vara väg när skicket är kass? Tänker på de trevliga overlandingfilmer (svenska) som finns där det körs en del på skogsvägar. Har markägarfrågan rets ut i förväg här tror ni? Annars är det väl lite modigt att lägga upp det på Youtube? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägens skick spelar som sagt ingen roll, om den finns den med på kartan är själva definitionen på väg. Man bör ha servitut skrivet och registrerat om man behöver den för att nå sitt torp för att säkerställa tillträde.

 

Lantmäteriet vill ha vägsamfälligheter på alla enskilda vägar, då kostar det att få fram papper och det ska finnas styrelse osv. Lite bråkigt om det är du o den grinige som ska samsas...

 

Skogma har skyltar om Obehörig trafik...

 

Vid avverkning så bildas många "vägar" efter skördare o skotare, de får inte förstöra en befintlig väg, vilket ofta är fallet med stora maskiner. Svårt att se skillnad på väg och hjulspår efteråt, du får köra på vägen men inte i hjulspår....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja.

Jag känner igen några platser.

Inte undra på att det kommit upp en massa skyltar om att brott mot terränglagen polisanmäls där i trakten, 

Samt markägare stänger sina vägar. Man blir inte direkt väl mött nu längre, när man kommer på vanlig grusväg med fordon för offroad, eller militärfordon, 

Det har körts sönder en del vägar och "ej vägar" där i trakten. 

 

Någon som provat ploga en väg när det kört bilar där i djup snö. och det hunnit frysa till och tina några gånger ?

Lätt att det skär då, suger tag i plogen och så står man med fronten i diket.

 

 En tolknings fråga vad man har rätt till och ej .

 

Skall nog bara vara tyst, har nog varit med och ställt till min beskärda del genom åren.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...