Gå till innehåll

Skivbromskitt - Gruppköp


Jimpa

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag har haft kontakt med en firma som tillverkar bolt on skivbromskitt till TGB 11,13,20. 

Mitt krav när jag började leta efter passande kitt var:

1. Att det dels skulle passa med originalhjulen

2. Att jag inte ska behöva bygga om en massa för att få det att passa

 

Det här är den enda firma som jag hittat som följer detta. Jag tänkte kolla läget här på forumet för att se

om det är fler som är intresserade. Vi kanske i så fall gå ihop och få grupprabatt. 

 

Listpris: (OBS!! Uppdaterade 20/6-20 med priser ink 25% moms. Hade fått nettopriser från början :(

TGB 11 - 2312 EUR = Ca 24200:-  (För bultdelning 6x139,7)

TGB 11 - 2625 EUR = Ca 27800:-  

TGB 13 - 3875 EUR = Ca 41000:- 

 

Jag håller på att renovera/bygga om min TGB 13 och planen är att beställa och montera ett sånt här kitt senare i sommar eller till hösten. 

 

Ni kan se bilder på kittet samt läsa mer om det här: 

https://custom4x4parts.com/product/volvo-c303-bolt-on-disc-brake-conversion/

 

Skicka PM till mig eller svara på inlägget om ni är intresserade så tar jag kontakt med dem sen och ser vad vi kan få för priser. 

Det blir alltså i första hand bara en förfrågan. INGET bindande på något sätt. 

 

// Jimmy 

 

 

Redigerad av Jimpa
Uppdaterade priserna med 25% moms
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint kit och bra initiativ av dig Jimpa!

 

På punkt 2 antar jag att du missat ett "Inte" ? :)

 

Lite dåligt med info på hemsidan, är det för alla fyra hjul? Hur fästs bromsoken in? Vad exakt ingår, tex. bromsok? Sen tillkommer nedsvarvning och ny hålbild i drivaxlarna antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha :lol: Ja precis, jag missade ett INTE i punkt 2! 

 

Det som ingår är ok, klossar, skivor, ny trumpet med rätt hålbild. 

Ingen svarvning eller ombyggnation krävs. Det är helt bolt on. Så förutom kittet behöver man ingenting mer för att få det komplett. 

 

Det är ett ok fram vad jag förstått. 

Dubbelkollar det :excl:

pan-widget

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar angående ovanstående frågor. 

 

- Oken monteras med mutter på "Wheel bearing support". Vet inte om det är något befintligt eller om det är med i kittet. 

- Det följer med 1 ok fram som standard men det går att få 2. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Har kollat på detta kit och även haft mail konversation med Gordan, verkar vara ett bra kit!

En fråga till Darkwolf, var gör man av/kopplar ur en av dom två bromsslangar fram? Eftersom det idag sitter dubbla bromscylindrar fram orginal. Antar att orginal huvudbromscylindern passar till Gordans kit utan byte eller åtgärd?

Sedan är det när man behöver renovera eller byta belägg,ok,skivor, kan man då hitta detta i ngn lokal bildels affär? Eller måste man köpa detta hos Gordan? Tänk om hans shop har upphört då?

Viktigt o tänka på framtida inköp av slitdelar!

Ett par kit kan ev vara av intresse för köp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriously have no idea how to explain in swedish (i only speak it a little, still learning) so i do it in english, maybe someone can translate.

I use one brakeservo for the front axle, the other one for the rear axle. In the line to the rear axle i have a adjustable brakepower controler. 

Very important is that you disconnect the 4x4 switch on the brake system, it will no longer work because of the difference in brakepressure. you need much less pedalpower to have the same brakepowerat the wheels so if you press it hard enough for the 4x4 to engage your rear axle is allready blocket and this can damage the driveline!!

I know most of you live in the south and i am up in Jämtland but if anybody wants to come and take a look at it you are welcome here.

 

Do not worry about wear parts and finding replacement brakepads and such stuff. Gordan is a smart guy and he used only common parts that you can get anywhere like Mekonomen and such.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Tack för info Darkwolf!

Blir lite ändring av bromsledningar samt montage av en reducering då.

Om man köper dubbla ok fram, då kanske det funkar att ha 4x4 switchen inkopplad? Borde bli något liknande trumbromsarna då?

 Vet någon vad det kostar med dubbla ok fram?

Verkar vara overkill om man lyssnar på Darkwolf, men kan vara bra att veta.

Absolut, har jag vägarna norröver blir det ett besök i Jämtland:excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...