Calletgb22 Postad 11 Juni , 2020 Rapport Share Postad 11 Juni , 2020 Hej har just varit och besiktigat min 20 bil med en om603 men när den får jobba så blir den lite varmare ca 95 grader då slår jag av på gas så kommer tempen ner till 90 så jag tror att det är något knas med min kylare. Är det någon annan som har någon idé ? annars är jag inne på att göra en egen kylare typ 5 tum jag har en 3 tum idag med elfläkt. Var köper man element till att bygga av ? mvh calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 11 Juni , 2020 Rapport Share Postad 11 Juni , 2020 jkpg har bra kylarservice http://www.kylarefabriken.se/produkter.html men ett flertal finns som bygger och säljer standar element, se blocket annonser mm. Har du öppet ner framför kylet så luften ej tvingas in genom kylet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 12 Juni , 2020 Rapport Share Postad 12 Juni , 2020 Hej. Jeg har ikke billeder her. En mulighed jeg har set og finder nyttig er at montere køler(er) på taget så de fanger luften der kommer op fra fronten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 13 Juni , 2020 Rapport Share Postad 13 Juni , 2020 När jag fortsätter med mitt bilbygge som har en OM605 så tänker jag köpa en kylare som egentligen är till en Massey Ferguson. Den passar fysiskt där originalet sitter, och har ett cellpaket på imponerande 92mm :-) Artikelnummer MF 1695721M2 /Gripen 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 14 Juni , 2020 Rapport Share Postad 14 Juni , 2020 Top monteret køler. Både for motoren og Turbo. De bliver ikke beskidte og fanger luften fra fronten / effektiviteten stiger med fart. Originale køler er stadig monteret. TGB 13 og TGB 20 Kola 2015 - 2016 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 14 Juni , 2020 Rapport Share Postad 14 Juni , 2020 Är det helt tätt från front till kyl så luften inte tar någon annan väg? På min har jag även förstorat luftintaget med en båge under stötfångaren och sen bara en plåt som håller tätt och tvingar in all luft till kylet. Tar jag bort plåten går den upp direkt och startar fläkten. Sen blir ju dieslar varma om man stressar dem över motorns bästa varvtal vilket ligger rätt mycket lägre än bensinare. Jag har orginal kyl ett riktigt dåligt lappat och lagat många gånger men är förstorat både upptill(varmvattenberedare till campern) och nertill för extra vattenreserv sen ligger templuggen i botten så den inte startar fläkt så fort termostatet öppnar utan väntar till nytt tilloppsvatten till motorn börjar bli varmt, tror jag lagt mig något under 80 grader på tilloppet vilket gör att motorns topp i bakkant håller ca 85 vid tillslag Jag kör öppet system. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.