Gå till innehåll

Någon med 315/75 på valpfälg.


Rekommendera Poster

Jag har Cooper discoverer 315/75-16 på min C202. 

Var rädd att det skulle se ut som ballongdäck, men det är ingen fara alls. 

Dock sticker dom ut några cm utanför karossen, har inte besiktigat med dom ännu så återstår att se om det blir godkänt. 

 

Har tyvärr ingen bild att dela med mig av för stunden. 

Kanske kan ta en bild imorgon, men bilen står i tält just nu i väntan på rostfix och ny lack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är cooper sst jag kryssat en beställning för, men tvekar nu när jag måttat och flyttat ut mina gamla höga.  285 blir för lågt och 255 för klent och 9.00x16 finns på nära håll att köpa men dessa är ju gammalt gummi från förra årtusendet. 

Hur är de att köra på asfalt: tysta, tungrullat, tungstyrt, ratten lugn i alla farter eller känns mönstret som vibrationer?    Minns ungefär hur en c202 original lät, hör du däcken genom bullret?

Såg nu att man satt ner max hastigheten på sst till k =110km/h  men  15x12.5  är Q =160 frågan är varför,  när copper i us har Q på både 15 och 16 tum?  Det händer ju ibland att man vill åka motorväg om vinden ligger rätt även om 80-90 är lugnast.    Hittar du bilder går det att mejla direkt på eileXvmomail.se    X=@

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

15 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Det är cooper sst jag kryssat en beställning för, men tvekar nu när jag måttat och flyttat ut mina gamla höga.  285 blir för lågt och 255 för klent och 9.00x16 finns på nära håll att köpa men dessa är ju gammalt gummi från förra årtusendet. 

Hur är de att köra på asfalt: tysta, tungrullat, tungstyrt, ratten lugn i alla farter eller känns mönstret som vibrationer?    Minns ungefär hur en c202 original lät, hör du däcken genom bullret?

Såg nu att man satt ner max hastigheten på sst till k =110km/h  men  15x12.5  är Q =160 frågan är varför,  när copper i us har Q på både 15 och 16 tum?  Det händer ju ibland att man vill åka motorväg om vinden ligger rätt även om 80-90 är lugnast.    Hittar du bilder går det att mejla direkt på eileXvmomail.se    X=@

 

När jag köpte mina STT PRO 315/75/16 så frågade jag säljaren (4x4 Offroad)  just denna frågan och det låga hastighetsindexet berodde på någon EU regel som sa att däck av vissa storlekar inte får ha högre index än K inom EU.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i morse ett mejl och tele samtal med importören DAWA med samma uppgift.   EU krångel.

"God morgon,

 I Europa skall alla däck som säljs vara EU märkta/anpassade. När det kommer till grövre däck så klarar de inte gällande standard för ljudmätning utan då hamnar de under en kategori som heter P.O.R= Professionell Off Road. Så i Europa säljs Cooper STT PRO P.O.R och i USA Cooper STT PRO. Det gör det hela väldigt förbryllande givetvis. Ett antal av STT PRO P.O.R har hastighetsklass k för att klara gällande P.O.R krav inom E.U. Så det är inte tal om någon andrasortering även om jag förstår din fundering."

 

 

 Så har man fått K-por däck måste de rimligtvis vara nyare upplaga/tillverkning än de tidigare Q-stämplade.   Allt blir nog bättre än att åka på lösa slitbanor.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...