Gå till innehåll

Backljus Nissan Xtrail


JDW

Rekommendera Poster

Jag har en x-trail -04 som vardagsbil, bra till mycket men backljuset är värdelöst, sitter högt och pekar inte ner på backen...
 

Jag har dragit en kabel från motorrummet som slutar bak för att sätta upp nåt som lyser.

Att stjäla ström från baklampearmaturen är bökigt, då jag måste gillra upp reläer mm där bak, så jag skulle hellre ha styrning i motorrummet och bara ha matningen bakåt.

 

Men vart hittar jag en signal att "tjjyva"

 

Inne i kupen sitter ett gäng säkringar

IMG_3702.JPG.4bf34baf5d349d34da7c938b4f7164e5.JPG

 

,I motorrummet finns några till. Bl a Tail lamp och rear fog lamp, men hittar inget som kan likna backlampa

IMG_3700.JPG.2b5622f1b1f2f76c8f2d069e3b34a0af.JPG

 

I motorrummet på vänster sida i färdriktning sitter några reläer, den till höger definitivt eftermonterade extraljus. Den tillvänster ser fabriksmonterad ut, men varför sätta en säkringshållare till (1 dm från den stora, men kan ju vara sätesvärmare eller nåt Nordiskt special)

IMG_3703.JPG.7663be0539cb0841519cb2925cb59a30.JPG

 

På höger sida sitteren box med ett relä o några fler japansäkringar, dock under vindrutespolarbehålleren så svårt att se vad det är.

IMG_3704.JPG.f1c0ceaf998b0c9656441c8058f9af59.JPG

 

Nån som varit o rotat i nåt liknande??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde sitta i kupén. Har du de andra lysena där är sannolikheten att säkringen till back ljuset sitter i närheten stor.

Tänkte göra det samma på Narvanan, men de hade dragit så väldigt mycket ledningar dit bak så jag rensade och satte de på en brytare som finns redan, inte alla gånger man vill att de skall tändas 2 LED lampor bakåt. 

 

Ett ställe du kan prova är vid draget, om du har backljus vis släpvagns kontakten, borde den gå att följa in till lämpligt skarvställe för styr ström

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-18 på 20:49, JDW säger:

Jag har en x-trail -04 som vardagsbil, bra till mycket men backljuset är värdelöst, sitter högt och pekar inte ner på backen...
 

Jag har dragit en kabel från motorrummet som slutar bak för att sätta upp nåt som lyser.

Att stjäla ström från baklampearmaturen är bökigt, då jag måste gillra upp reläer mm där bak, så jag skulle hellre ha styrning i motorrummet och bara ha matningen bakåt.

 

Men vart hittar jag en signal att "tjjyva"

 

Inne i kupen sitter ett gäng säkringar

IMG_3702.JPG.4bf34baf5d349d34da7c938b4f7164e5.JPG

 

,I motorrummet finns några till. Bl a Tail lamp och rear fog lamp, men hittar inget som kan likna backlampa

IMG_3700.JPG.2b5622f1b1f2f76c8f2d069e3b34a0af.JPG

 

I motorrummet på vänster sida i färdriktning sitter några reläer, den till höger definitivt eftermonterade extraljus. Den tillvänster ser fabriksmonterad ut, men varför sätta en säkringshållare till (1 dm från den stora, men kan ju vara sätesvärmare eller nåt Nordiskt special)

IMG_3703.JPG.7663be0539cb0841519cb2925cb59a30.JPG

 

På höger sida sitteren box med ett relä o några fler japansäkringar, dock under vindrutespolarbehålleren så svårt att se vad det är.

IMG_3704.JPG.f1c0ceaf998b0c9656441c8058f9af59.JPG

 

Nån som varit o rotat i nåt liknande??

Dum ide som ger ev besiktningsanmärkning om det är tydligt att extra ljus tänds ihop med helhets godkänd och enl lag krav på backljus.   Men säkring "F12 =A/T Control" mitt i dosan är den du letar efter avsäkrar backljus ev navigation och transmission.   

Gör du omkopplingen så sätt en lös brytare så funktionen går att bryta, du kan ju behöva bes eller parkera eller  backa på trafikerad väg.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...