Gå till innehåll

TGB 40 för expedition-camper?


Rekommendera Poster

Hej

Här verkar finnas mängder av kunskap! 
Som rubriken avslöjar, jag söker en lämplig lastbil för att utrusta med en 5m bodel och köra till världens ände;)

Kan TGB 40 vara lämplig? 

De största problemen verkar styrboxar och nya hjul?
Jag har följt de flesta trådarna ang boxar men inte blivit helt klok ändå, någon som har tagit fram någon box, där man bättre kan reglera växlingslägen?

även 20” MAN fälgar är ju superintressanta!

vad skall man annars tänka på?
Tack på förhand

Henric.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Visst går det med en 40:a, mycket trevliga bilar.

Men betänk också att i första hand är 30/40 terrängbilar så ska du aldrig ut i riktig terräng och kör mest landsväg och grusväg kan det vara overkill.

En 40:a drar runt 4 liter milen, så det blir ju en del soppa på längre sträckor.

 

Styrboxen är inte så stort problem som man kan tro. Det kanske mest är för att det knappt finns några andra problem som just styrboxen kommer upp oftare än andra problem ;)

Det finns billiga "mekaniska" lösningar på styrboxen som du kan ha med som reserv om inte annat.

 

Växlinglägen är ju mest intressant om du ska växla ofta eller ofta kör under 45, vilket knappast är fallet på långresor. Då är det mest utväxlingen på högsta växeln som är intressant. Högsta växeln (eller snarare låsningen för högsta växeln) går i (och ur) runt 45 km/h med standard boxen, så håll dig bara i högre farter än så, så slipper du oroa dig för när den växlar :excl:

Det är där som storleken på hjulen kan ha en positiv effekt (för att höja utväxlingen) så har du råd med en uppsättning nya hjul så är det nog klokt för långresor. De är inte billiga :blink:

 

Lycka till med dina planer :wub:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :)

jo, den dricker ju en del, det har jag förstått. och att nya hjul kostar lika mycket som bilen... 

Bränslemässigt är jag rätt bra att lura mig själv dock. Säg att den drar dubbelt upp mot en nyare tung och häftig expeditionslastbil, högt räknat. 
Jag kan köra Göteborg- Istanbul innan den ökade förbrukningen överstiger en månads avbetalning på vad en ny Unicat / Earthroamer etc kostar!

Värdefull info om växellådan och strl på hjul, detta tar jag med mig!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle överväga TGB30 före TGB40 om du inte absolut behöver flaklängden/lastkapciteten. Lägre kostnader i minskad bränsleförbrukning pga lägre vikt och en axel mindre, + lägre kostnader om du ska uppgradera till moderna däck (vilket blir ett stort lyft med höjd utväxling).

 

Sedan håller jag med bsvensso, man bör betänka att det handlar om extrema terrängbilar så det bör finnas en uttalad plan för var/hur/när man tänker sig använda denna förmåga. Är fördelningen 99,9% asfalt och 0,1% terräng så kan äventyret lätt bli en plåga.

 

/pbv301

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...