Gå till innehåll

Allmän hjälp gällande försälning av TGB13


Christoffer95

Rekommendera Poster

Hej!

Ska försöka sälja en TGB13 med sjukvårds hytt åt min far, det jag är mest intresserad av är var det är bäst att gå för att sälja en sådan (gärna genom auktion)? 
Det som är positivt med den är: Allmänt fin i kaross och underred. Den är oreggad så att koden för att kunna byta flak med C-kort är fortfarande där om man vill ha den. Renoverade bromsar och huvudcylinder. Ganska nyligen målad.
Negativt: Läcker in vatten vid ett fönster, trögstartad då den stått en stund och tror även att förgasarna behöver en ordentlig rengöring men startar med en ordentlig dos startgas. Elen i hytten är väl lite av en härva just för tändlåset. Avgasrören är kaputt. Och detta kan vara operatörs fel då jag är långt ifrån vad jag är van vid gällande bilar när det kommer till en TGB13 men den drev inte framåt i någon av växlarna, den hoppar in och ut ur växlarna som smör men det utan att man använder sig utav kopplingen och den får även inget drag när man släpper kopplingen i växel.

Neutralt: Hytten är byggd med diverse lyxigheter från 2010 och har vad jag tycker är ett invecklat el system som driver 12-24-220v med omväxlare och laddare, etc.

Så det jag är fundersam över är, gällande växlingen om det är lamellen som kärvat sig eller annat skitproblem? Den gick nämligen bra för kanske 2-3 år sedan när den ställdes på platsen. Och även vad denna kan vara värd i utropspris, det är ju som sagt lite av en fixer upper så jag har svårt att tänka mig vad den kan vara värd. Ska även försöka lägga in lite bilder.
Otroligt tacksam om någon orkar ta sig tiden för att hjälpa mig.

Mvh, 
Christoffer 
 

IMG_20200424_182013.jpg

IMG_20200424_182031.jpg

IMG_20200424_184007.jpg

IMG_20200424_184148.jpg

IMG_20200424_184159.jpg

IMG_20201215_143605.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är operatörsfel och lådan har hamnat i mellanläge (som man ska ha när man kör mekanisk winch), koppla ur o "slå" spaken ut mot höger/bakåt så går nog lågväxeln i och du kan köra. Dock borde växelspaken gnälla när du växlar även i neutralläge, så polerade lameller är en möjlighet. Att sälja utan att det funkar är nog dumt, lär löna sig med ett verkstadsbesök (finns flera tips på passande kopplingar här på forat).

 

Ang rätt tid är svårt. Det är ganska låg omsättning nuförtiden så alla tider är "rätt", många permitterade ger tid för projekt men kanske håller igen ekonomin... Inredningen säger ju camper så det säger tidig vår är "rätt" tid.

 

Lägger man ut på här eller på blocket med ohemult högt pris så kan man köpa sig tid relativt en regelrätt auktion med stoppdatum....

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så din far inte bara satt något vid kopplingscylinder för att den inte ska fastna på kopplingen när den står.   Det finns både usa, holländska och tyska uppköpare som jag tror är intresserade.   Du kan ju även själv prova tyska forumet.  Jag länkade över bilderna till usa och holland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, JDW säger:

Jag tror att det är operatörsfel och lådan har hamnat i mellanläge (som man ska ha när man kör mekanisk winch), koppla ur o "slå" spaken ut mot höger/bakåt så går nog lågväxeln i och du kan köra. Dock borde växelspaken gnälla när du växlar även i neutralläge, så polerade lameller är en möjlighet. Att sälja utan att det funkar är nog dumt, lär löna sig med ett verkstadsbesök (finns flera tips på passande kopplingar här på forat).

 

Ang rätt tid är svårt. Det är ganska låg omsättning nuförtiden så alla tider är "rätt", många permitterade ger tid för projekt men kanske håller igen ekonomin... Inredningen säger ju camper så det säger tidig vår är "rätt" tid.

 

Lägger man ut på här eller på blocket med ohemult högt pris så kan man köpa sig tid relativt en regelrätt auktion med stoppdatum....

 

 

Tack för svar, och jag hoppas på det. Kopplings vajer komprimeras och aktuerar "armen" som den ska röra på utan något motstånd.
 

Tyvär så måste jag bli av med den ganska omgående så det kommer att bli vinterförsäljning på den, kan tänka mig att det även finns en marknad för de som är interesserade av att fixa en billigare själv det är en del små saker som behöver pillas på innan den är redo för registreringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Fredrik L säger:

Priserna har stigit rejält på bara ett par år så jag skulle gissa att den är värd ca 100 som den står och ca 120 om du bara fixar småfelen.

Att den inte driver känns i princip garanterat som ett "operatörs" problem.

Såg en fin B reggad för 120k på Blocket och tyckte det var lite väl häftigt, men det är kanske där marknaden ligger nu. 
Super, jag utgår nog ifrån ca 100k då beroende på om kopplingen hoppar in i aktion när någon kompetent sätter sig i förarsätet. (Eller utöka min egna kompetens)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara fd lådan som står i netralläget,därför inga skrapningar när du försöker växla, jag jag har samma fd låda  parkera min så ibland.  Om något hänt att med överföringen till lådan så ser du det här se bilden röda strecket hävarmen ska framåt eller bakåt beroende på hög eller låg armen är egentligen bara för att flytta axeln se röd ring vet inte hur tgb löst det men på c202 kan det lossa endast en sprint och trådlåsning och nederkant endast istucken i ett hack och då går inte växeln i.  axeln inputad om jag minns rätt är högläge. Låt någon titta på lådan när du växlar så syns det tydligt.  Den som parkerade kan ju ha varit klurig lagt lådan neutral och lossat sprinten så bilen inte gick att stjäla. 

tgbfd.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa bilar byttes karossen under 90 talet till en nytillverkad i aluzink.

Dessa har bra motståndskraft mot rost och är mer värda än en "vanlig" plåtis, med det sagt är det inte något fel på en plåtkaross om den är i bra skick.

Du har tyvärr inte en aluzink kaross.

 

Aluzink har inte fotsteget under rutan, torkare för strålkastarna, lister på dörrarna m.m.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karrossen (hytten) är inte aluzink då de nya (aluzinkkarosserna) saknar fotsteget under fönstret bakom förardörren.

Priserna har gått upp ordentligt i annonserna senaste åren, om bilarna faktiskt säljs ens i närheten av de priser de läggs ut för på blocket är en annan fråga.
Vi betalade 80 för vår 1315 2018, men det var främst för att den var ovanligt civilregistrerad och godkänd för 8st passagerare vi valde att betala så mycket.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej ledsen att det tog sån tid att komma tillbaks till tråden. Den är inte ännu såld, jag har tänkt att lägga ut den på blocket snart för intresse koll, hör av mig någon gång i veckan med en länk och information till de som är intresserade. 
Mvh

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...