Gå till innehåll

Projekt rostbussen c202


Rekommendera Poster

Jag tror det är bäst att jag startar en projekttråd om mitt nya projekt, en c202HT från 1980. Jag har i flera år varit sugen på en valp och även om jag hade siktet inställt på en militärvalp var det två c202:or jag tillslut snubblade över. Båda är kompletta men avställda, okörda sedan minst fem år och *ganska* rostiga. På plussidan kan sägas att båda ska vara mekansikt fungerande och PU:n har kraftuttagslådan med vinsch.

 

Rosten är i sig inget problem eftersom det faktiskt var det jag ute efter; en projektbil jag kan fixa med och återställa till gott skick. Valpens enkla geometri och raka plåtar gör den till i min tro en lämplig kandidat för mig med begränsad erfarenhet av bilrenovering.

Jag har så smått börjat med det första projektet, hardtopen, och rensat ut inredningen och börjat förbereda för att lyfta av karossen. Växellänkage, trottellänkage och kylarslangar återstår att lossa innan jag kan börja lyfta på karossen. Tanken är sedan att rulla in chassit i min lilla verkstad och bit för bit renovera det, och se över motor, drivlina och fjädring. Karossen får vänta tills chassit är klart eftersom jag inte har plats för båda i verkstan.

Lite bilder:

DSC_0213.JPG

DSC_0214.JPG

DSC_0215.JPG

DSC_0216.JPG

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den var nästan som den 903 jag släpade hem först. 

Nu står 2 till hemma. 

Men har du en fin drivlinan. 

Så kan det dyka upp plundrade karosser. Så vart fallet för mej. Nu har jag dels en bättre kaross att börja med. Dock fel då det är en kapellare och inte HT. Men det går att bygga om. Så kan jag ta kluriga bitar från de andra karosserna som typ ekonomi plåt. 

 

Lycka till med din renovering. Och följ gärna upp och visa vad du åstadkommit här. Får folk se att du håller på. Ökar intresset. Och faktiskt chanserna att du kan få hjälp att hitta delar. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen titta på  Conny Petersons c202 det är som du tänkt göra, en softtop ombyggd som ht syns på gångjärnen som fortfarande sitter på plats för halvdörrar.  Gissningsvis någon av de som var runt skickade pga av embargot mot diktaturerna som sverige försökt sälja dem till.  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Hansen titta på  Conny Petersons c202 det är som du tänkt göra, en softtop ombyggd som ht syns på gångjärnen som fortfarande sitter på plats för halvdörrar.  Gissningsvis någon av de som var runt skickade pga av embargot mot diktaturerna som sverige försökt sälja dem till.  

 

Det har du banne mig rätt i Eile, gångjärnen till framdörrarna sitter ju båda lågt till skillnad från pu:n där det övre sitter nästan i ovankant. Bakdörren på den orangea är dessutom tvådelad med överdelen ihopskruvad med underdelen.

Tyvärr har någon svetsat ihop taket på hytten med hardtopens tak, så rondellen måste fram om skåpet ska av..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, H.Hansen säger:

Ja den var nästan som den 903 jag släpade hem först. 

Nu står 2 till hemma. 

Men har du en fin drivlinan. 

Så kan det dyka upp plundrade karosser. Så vart fallet för mej. Nu har jag dels en bättre kaross att börja med. Dock fel då det är en kapellare och inte HT. Men det går att bygga om. Så kan jag ta kluriga bitar från de andra karosserna som typ ekonomi plåt. 

 

Lycka till med din renovering. Och följ gärna upp och visa vad du åstadkommit här. Får folk se att du håller på. Ökar intresset. Och faktiskt chanserna att du kan få hjälp att hitta delar. 

Tack för uppmuntrande ord Hansen!

Jag har nog tänkt laga befintlig kaross om det så krävs att lejonparten blir ny plåt..

Ramen ska ha lite rost på de vanliga ställena som vid tanken och bakre karossfästena, men jag kollar det närmare när jag får karossen avlyft.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, tiden går och även om det blivit litet varmare de sista dagarna är det både kallt och trist att skruva ute i kylan de små stunder man får över. Lutar åt att jag får skär upp kylarslangen i nerkant för den är verkligen stenhård. Handbromsvajern måste lossas och länkaget till fördelningsväxellådan, men sedan är nog karosslyftet nära.

 

Tröstade mig inne i värmen med att skruva isär och smörja upp pedalstället som var helt stumt och demonterade huvudcylindern. Oklart om den går att rädda..

 

DSC_0223.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Conny Petersson säger:

Så, tiden går och även om det blivit litet varmare de sista dagarna är det både kallt och trist att skruva ute i kylan de små stunder man får över. Lutar åt att jag får skär upp kylarslangen i nerkant för den är verkligen stenhård. Handbromsvajern måste lossas och länkaget till fördelningsväxellådan, men sedan är nog karosslyftet nära.

 

Tröstade mig inne i värmen med att skruva isär och smörja upp pedalstället som var helt stumt och demonterade huvudcylindern. Oklart om den går att rädda..

 

DSC_0223.JPG

 

Det ser ut som samma cylinder som till C303. Jag har en som jag tror är riktig, om du inte får ordning på den kan jag kolla skicket på den jag har. De är förvånansvärt dyra, precis som packningssatsen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, isaksson säger:

 

Det ser ut som samma cylinder som till C303. Jag har en som jag tror är riktig, om du inte får ordning på den kan jag kolla skicket på den jag har. De är förvånansvärt dyra, precis som packningssatsen.

Efter lite inspektion och stålborstning ser den faktiskt okej ut. Rosten verkar ha kommit någon annanstans ifrån för det finns ingen synlig gravrost i loppet. Tack för input. Är den samma som c303 ökar det nog möjligheterna att hitta delar.

Jag lutar mer och mer åt att försöka renovera originalbromssystemet snarare än att bygga ett nytt, inte minst för att jag fick med några kartonger bromsband och cylindertätningar på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att det mesta som ska lossas är loss, och jag provade att lätta lite på karossen genom att sätta domkraften mellan däckets ovansida och insidan av hjulhuset och klossa upp mellan ram och karossfästen. Fyra av de urspringliga åtta fästena är bortrostade och jag tror karossen satt några cm lägre än den ska göra.

Nu visade det sig samtidigt att jag trots allt nog bör plocka bort rattstången med tillhörande styrväxel för det blir för riskabelt och besvärligt att försöka trä av hela karossen över rattstången som jag först tänkt.

 

Med friskt mod och manualen i hand kunde det lätt konstateras att det var en enkel match. En bult som håller växelhuset, en klämbult på andra sidan, och lossa pitmanarmen från sektoraxeln. Nu hade jag förstås sett andra trådar med dåliga erfarenheter av att lossa pitmanaxlar, så jag ägnade några timmar vid svarv och fräs för att göra ett verktyg. Hellre det än att ägna motsvarande tid svärande och skrapandes knogarna i kylan och mörkret liggande på rygg med rost och grus regnande ner i ögonen.

Efter några varv på skruven gled den av så fint, men det kändes att det hade aldrig gått med hammare och brytgaffel, eller för den delen troligen inte heller en vanlig tre- eller tvåarmad avdragare.

Jag har ju dessutom en valp till, så det känns värt att tillverka specialverktyg om de kan komma till användning fler gånger.

 

Nu säger manualen att det bara är att dra ut sektoraxeln ur klämförbandet.. Yeah, right.. Den är iaf stålborstad och duschad flera gånger med teflonkrypsmörja i väntan på att jag tar fram portapowern och pressar ut den. Jobba smartare, inte hårdare.

DSC_0225.JPG

DSC_0226.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stiligt. Tur du har svarv och fräs möjligheter :excl:.

Jag kommer få lyfta över stången. 

Har gjort det förut med liten traktor.

Nu kan jag låna fin hjullastare. Så med lite styrhjälp borde det gå bra. 

 

Har du lust att tillverka några till sådana avdragare. Så är jag intresserad av att köpa en. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-20 på 15:00, Conny Petersson säger:

Efter lite inspektion och stålborstning ser den faktiskt okej ut. Rosten verkar ha kommit någon annanstans ifrån för det finns ingen synlig gravrost i loppet. Tack för input. Är den samma som c303 ökar det nog möjligheterna att hitta delar.

Jag lutar mer och mer åt att försöka renovera originalbromssystemet snarare än att bygga ett nytt, inte minst för att jag fick med några kartonger bromsband och cylindertätningar på köpet.

Kör du med originalet det blir kanon bromsar när det är rätt luftat, men huvudcylinder kan ersättas med universal eller ännu bättre med en med servo direkt vid pedalen som några här på forumet gjort,  lånad bild av annan medlem post-10295-0-89178300-1521321472.jpg.debf1414c34daf453dcec96a5f73d6b6.jpg 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-02 på 10:18, H.Hansen säger:

Stiligt. Tur du har svarv och fräs möjligheter :excl:.

Jag kommer få lyfta över stången. 

Har gjort det förut med liten traktor.

Nu kan jag låna fin hjullastare. Så med lite styrhjälp borde det gå bra. 

 

Har du lust att tillverka några till sådana avdragare. Så är jag intresserad av att köpa en. 

Tyvärr inte, det är rätt besvärligt att tillverka en och jag tror inte det finns så många som skulle betala vad det kostar om jag gjorde en liten serie. Däremot får du väldigt gärna låna min om du står för portot eller kan fixa någon annan transportmetod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-03 på 12:03, Volvo Laplander Camper säger:

Kör du med originalet det blir kanon bromsar när det är rätt luftat, men huvudcylinder kan ersättas med universal eller ännu bättre med en med servo direkt vid pedalen som några här på forumet gjort,  lånad bild av annan medlem  

Det låter ju jättebra. Får se hur skicket på mina servon är när jag kommer dit, men jag räknar kallt med att allt behöver renoveras och då kan man ju ta i beaktande om man ska uppgradera några komponenter och rent allmänt få till en uppstädning av det hela. Varenda bromsrör och slang behöver ju ändå bytas, så då kan man ju kanske passa på att bygga in åtkomliga luftningsnipplar på höga punkter när man ändå är där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, och eftersom det äntligen rört lite på sig tänkte jag att det är dags för en liten uppdatering.

Det har varit mycket att stå i som vanligt, men den lilla tid jag haft har gått till att tillverka en lyftbom till traktorlastaren eftersom jag ville kunna nå lite längre och inte ha karossen gunga in i traktorkylaren.

Häromdagen blev den klar och idag var det uppehåll iregnet och en ledig eftermiddag, så då kände jag att det var dags.

 

En ganska tung rackare trots allt, men den blev lite lättare när man lossade det sista som höll den kvar..

DSC_0234.JPG

DSC_0235.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inrullad i verkstan med bara en smula marginal. Får nog städa undan lite om jag ska kunna göra något med den, men det känns helt sjysst att ha den i värme och ljus, med tillgång till tryckluft, dammsugare och ström.

Dessutom den enda plats jag röker min tobakspipa inomhus..

DSC_0239.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...