Gå till innehåll

Projekt rostbussen c202


Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Det får nog bli att köpa in lite 100x60x3,6 vkr, och sätta lokala plåtknäckarn på att skära ut och bocka bakre kofångaren.

 

Jag lutar åt att helt rationalisera bort vad jag tror är lastkännarstrypventiler som var kopplade till bakaxeln med fjädrar, länkage och kedjor. Någon som avråder från detta?

 

De goda nyheterna är att det mesta som sitter bultat i ramen i form av fästen verkar okej. Det hade varit väldigt mycket jobb att återskapa fästen för stötdämpare, genomslagsgummin och liknande. Balk är ändå rätt enkelt om man är nogrann.

 

Äventyret fortsätter..^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Det är vanlig orginalrost ramen är öppen framtill och tillsist blir den även öppen baktill.^_^ 

Jag märkte att även pickupen en gång lidit av samma originalluft i balkarna, men där är jobbet redan gjort. Den ska förresten startas upp inom några veckor, mest för skojs skull och se hur den mår. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt lite synd om dej .

Synd jag inte fått av det jag behöver från en av ramarna, har ju faktiskt 3 friska ramar. och behöver bara 2 själv. 

Lättare att kapa ur och byta biten med ram nr på än att laga allt detta, 

Konstigt hur de rostar, mina har ju varit dåliga i kaross men frisk i ram, 

 

Nåja du lär ju kunna svetsa skapligt när du är klar med detta :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, H.Hansen säger:

Tycker faktiskt lite synd om dej .

Synd jag inte fått av det jag behöver från en av ramarna, har ju faktiskt 3 friska ramar. och behöver bara 2 själv. 

Lättare att kapa ur och byta biten med ram nr på än att laga allt detta, 

Konstigt hur de rostar, mina har ju varit dåliga i kaross men frisk i ram, 

 

Nåja du lär ju kunna svetsa skapligt när du är klar med detta :excl:

Det behöver du inte göra Hansen, iaf inte än.. Jag väntade mig något liknande och det är en klart hanterbar renovering att göra. Bekymren kommer senare när karossen ska lagas upp. Ramen är enkel..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var PU'n igång och rullar. Lite fixande med klassiska checklistan går runt, gnista, kompression och soppa och hon gick igång med ett enormt stinkande rökmoln efter bortåt tio år. Kopplingen satt givetvis ihoplimmad men efter att ha försökt känguruköra loss den utan framgång läste jag runt på det här forumet och hittade tipset att använda ett spännband på kopplingsarmen och efter lite körande på startmotorn på tvåan hög lossnade den.

Det finns bara ett spår av bromsar som sedan ligger an, pedalstället kärvar så att pedalen stannar i bott och måste lyftas med tårna, kupéfläkten har jag inte fått igång så hytten immar igen nästan omedelbart, framrutan läcker, gummipåfyllningsröret till tanken föll i bitar och termostaten hade fastnat i stängt läge och byttes mot en annan trasig som inte stänger. Ja, och golven är såklart bortrostade och elen verkar bara fungera här och där.

 

En mycket lyckad början på sidoprojektet.. Kanske lite tidigt att beställa besiktningstid, men det är en fantastisk början på valpägandet..^_^

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Grattis!

Något att tänka på kanske: När ni startar gamla stötstångsmotorer ge dem en klunk olja så det sipprar ner till lyftare och kam annars hinner de gå en stund i helt torre vilket så klart ger framtida problem. 

I just det här fallet var det nog lugnt, för hon gick ganska mycket på startmotorn innan vi försökte få igång henne. Kompprov, tändningstest och primning av soppapumpen hann nog gott och väl få upp lite oljetryck innan det väl tände till.

Bra att tänka på dock.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2021-07-02 på 11:56, Conny Petersson säger:

I just det här fallet var det nog lugnt, för hon gick ganska mycket på startmotorn innan vi försökte få igång henne. Kompprov, tändningstest och primning av soppapumpen hann nog gott och väl få upp lite oljetryck innan det väl tände till.

Bra att tänka på dock.

Kammen ,mal runt ändå i torre med exakt lika hårt skavande från lyftarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...