Volvo Laplander Camper Postad 9 Juni , 2021 Rapport Share Postad 9 Juni , 2021 Minns jag rätt var det också enda möjligheten att utnyttja den "saknade vingen" för få bort fläkten och för att sen kunna plocka kylet utan att lossa framaxeln vid reparation vid vägkanten tex vid kam haveri mm 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 18 Juni , 2021 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2021 Då har jag kommit lite längre i diagnostiseringen. Tveklöst behövs det lappas lite i bakramen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 18 Juni , 2021 Rapport Share Postad 18 Juni , 2021 Det är vanlig orginalrost ramen är öppen framtill och tillsist blir den även öppen baktill. 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 18 Juni , 2021 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2021 Det får nog bli att köpa in lite 100x60x3,6 vkr, och sätta lokala plåtknäckarn på att skära ut och bocka bakre kofångaren. Jag lutar åt att helt rationalisera bort vad jag tror är lastkännarstrypventiler som var kopplade till bakaxeln med fjädrar, länkage och kedjor. Någon som avråder från detta? De goda nyheterna är att det mesta som sitter bultat i ramen i form av fästen verkar okej. Det hade varit väldigt mycket jobb att återskapa fästen för stötdämpare, genomslagsgummin och liknande. Balk är ändå rätt enkelt om man är nogrann. Äventyret fortsätter.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 18 Juni , 2021 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2021 1 minut sedan, Volvo Laplander Camper säger: Det är vanlig orginalrost ramen är öppen framtill och tillsist blir den även öppen baktill. Jag märkte att även pickupen en gång lidit av samma originalluft i balkarna, men där är jobbet redan gjort. Den ska förresten startas upp inom några veckor, mest för skojs skull och se hur den mår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 18 Juni , 2021 Rapport Share Postad 18 Juni , 2021 Det är väl knappt 2,5 från början och den ska väl inte hålla i flera hundra år. enkel broms ombyggnad och du använder förgreningarna som finns. Skulle du trots allt få ojämn bromsverkan ojämna servoverkan går det bygla över bak från 2 krets till en krets. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Juni , 2021 Rapport Share Postad 19 Juni , 2021 Tycker faktiskt lite synd om dej . Synd jag inte fått av det jag behöver från en av ramarna, har ju faktiskt 3 friska ramar. och behöver bara 2 själv. Lättare att kapa ur och byta biten med ram nr på än att laga allt detta, Konstigt hur de rostar, mina har ju varit dåliga i kaross men frisk i ram, Nåja du lär ju kunna svetsa skapligt när du är klar med detta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 19 Juni , 2021 Författare Rapport Share Postad 19 Juni , 2021 2 timmar sedan, H.Hansen säger: Tycker faktiskt lite synd om dej . Synd jag inte fått av det jag behöver från en av ramarna, har ju faktiskt 3 friska ramar. och behöver bara 2 själv. Lättare att kapa ur och byta biten med ram nr på än att laga allt detta, Konstigt hur de rostar, mina har ju varit dåliga i kaross men frisk i ram, Nåja du lär ju kunna svetsa skapligt när du är klar med detta Det behöver du inte göra Hansen, iaf inte än.. Jag väntade mig något liknande och det är en klart hanterbar renovering att göra. Bekymren kommer senare när karossen ska lagas upp. Ramen är enkel.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 19 Juni , 2021 Rapport Share Postad 19 Juni , 2021 Två vinkelplåtar och sen är det kvickt gjort stötdämparfästen mm kan svetsas iställer för bult och gänga. Som kan anas på bilden med bromsa ändringen är min lappad så ända fram till tvärbalken/vaccumtanken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Juni , 2021 Rapport Share Postad 19 Juni , 2021 Tusan va rostig ramen va Hade en tokrostig valp som gått med saltspridare men den va inte i närheten av denna Det där är ju lagbart bara man har tålamod 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 1 Juli , 2021 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2021 Då var PU'n igång och rullar. Lite fixande med klassiska checklistan går runt, gnista, kompression och soppa och hon gick igång med ett enormt stinkande rökmoln efter bortåt tio år. Kopplingen satt givetvis ihoplimmad men efter att ha försökt känguruköra loss den utan framgång läste jag runt på det här forumet och hittade tipset att använda ett spännband på kopplingsarmen och efter lite körande på startmotorn på tvåan hög lossnade den. Det finns bara ett spår av bromsar som sedan ligger an, pedalstället kärvar så att pedalen stannar i bott och måste lyftas med tårna, kupéfläkten har jag inte fått igång så hytten immar igen nästan omedelbart, framrutan läcker, gummipåfyllningsröret till tanken föll i bitar och termostaten hade fastnat i stängt läge och byttes mot en annan trasig som inte stänger. Ja, och golven är såklart bortrostade och elen verkar bara fungera här och där. En mycket lyckad början på sidoprojektet.. Kanske lite tidigt att beställa besiktningstid, men det är en fantastisk början på valpägandet.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 1 Juli , 2021 Rapport Share Postad 1 Juli , 2021 Grattis! Något att tänka på kanske: När ni startar gamla stötstångsmotorer ge dem en klunk olja så det sipprar ner till lyftare och kam annars hinner de gå en stund i helt torre vilket så klart ger framtida problem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Conny Petersson Postad 2 Juli , 2021 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2021 13 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger: Grattis! Något att tänka på kanske: När ni startar gamla stötstångsmotorer ge dem en klunk olja så det sipprar ner till lyftare och kam annars hinner de gå en stund i helt torre vilket så klart ger framtida problem. I just det här fallet var det nog lugnt, för hon gick ganska mycket på startmotorn innan vi försökte få igång henne. Kompprov, tändningstest och primning av soppapumpen hann nog gott och väl få upp lite oljetryck innan det väl tände till. Bra att tänka på dock. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 4 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2021 På 2021-07-02 på 11:56, Conny Petersson säger: I just det här fallet var det nog lugnt, för hon gick ganska mycket på startmotorn innan vi försökte få igång henne. Kompprov, tändningstest och primning av soppapumpen hann nog gott och väl få upp lite oljetryck innan det väl tände till. Bra att tänka på dock. Kammen ,mal runt ändå i torre med exakt lika hårt skavande från lyftarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.