Gå till innehåll

Försäkringsbolag och värdering av tgb 11


Audi Quattro

Rekommendera Poster

Hej

 

Sitter och funderar på att ringa mitt försäkringsbolag (trygghansa) och ta upp det faktum att priserna på tgb 11 skjuter i höjden enormt nu sista året/åren.

Skulle jag nu råka ut för att få min krockad bortom räddning eller stulen så ersätts jag bara med  max100000:-

Senaste 2 på blocket som lagts ut har haft utgångspris på 169000 samt 179000, visst säljarna kanske inte fick exakt det men bilarna blev fort sålda så jag tror nog inte att priset är så långt från vad dom begärt.

Samt att dom bilarna var mer eller mindre helt original, dvs utan dyr extrautrustning.

 

Hur tänker ni andra eller vad har ni för maxbelopp som ersättning på era fordon?

Risken om man börjar förklara faktum att prisbilden för det man försäkrat stigit rejält är att premien stiger i höjden också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte bolag kör vanlig lb försäkring både billigare och bättre villkor och inget strul med skifte mot garage och sen hel eller halv mm samt mer  marknadsmässig värdering och några fria räddningar.  Lätt lastbilsförsäkring, VOLVO C202 4X4 Helförsäkring 1 263:-  helår   Högsta ersättningsbelopp (exklusive trafikförsäkring) : 300 000 kr

 Omfattning och självrisker: Vagnskada: 4 500 kr Rättsskydd: 25 % lägst 1 500 kr Räddning: 1 500 kr Glas: 1 500 kr, vid reparation 200 kr Brand: 1 500 kr Stöld av bil: 1 500 kr Stöld från och ur bil: 1 500 kr Trafik annans egendom: 0 kr Trafik personskada: 0 kr

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-18 på 22:59, Volvo Laplander Camper säger:

Bytte bolag kör vanlig lb försäkring både billigare och bättre villkor och inget strul med skifte mot garage och sen hel eller halv mm samt mer  marknadsmässig värdering och några fria räddningar.  Lätt lastbilsförsäkring, VOLVO C202 4X4 Helförsäkring 1 263:

Ivilket bolag har du tecknat din försäkring? Sen är det också en postnummer fråga..., ev samlingrabatter mm.

Tgb 11 är lite större än C202

Skadar inte med lite marknads undersökning - jag har 500 mil/ år i Trygg-H, ca 1700 såvitt jag vet en "vanlig" försäkring, helförsäkring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänk på att det skiljer massor på lätt lastbil och tung lastbil. 

En lätt lastbil tar alla bolag.

Min Navara går som det till exempel.

Tung, Privatägd. Det är en helt annan historia. Många bolag backar helt. Eller har väldigt höga premier.

Oavsett om man vill ha enbart trafik eller upp till helförsäkring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

LF justerade sina premier för ett par tre år sedan, ökade premien på vår svensson-passat med nästan det dubbla från ett år till nästa när vi bodde i Tensta (11000kr till 18500kr Helförsäkring) Efter flytt till landet så sjönk premien istället till 4500kr. Ingen kunde svara på varför det var sån skillnad, det är bara nån som hackat en datamodell som spottar ur sig en summa.
11:an kostar mig 2100kr/år hos Länsförsäkringar, helförsäkring.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är skumt det där med försäkringar och post nr. Tur man bor på landet. Inte så många bilar som brinner eller blir förstörda, och när det gäller stölder, ja då är vi väl egentligen nästan mer utsatta, då ligorna gärna bara kör av E4 några mil och tömmer hela garage och verkstäder.  och åker ut på E4 igen med sina bussar och försvinner fort.

 

Men gamla bilar ger dem fan i än så länge. så rimliga försäkringar än, , Alla A traktorer och yngre motorburna, är väl och plundra på delar i bland. Jo inget antagande utan det är uppenbart, då några blivit påkomna.

Men där har jag för gammal och stygg bil så min låter de bli, annars försvinner frontbågar, stötfångare, led ramper och lysen och liknade från böndernas pickupper, samt däck för de med lite finare bilar. 

Peppar peppar, Men militär bilen/bilarna har fått varit i fred, sedan jag bytte från bensin bil till mutlifuel. Nu vet de inte vad för skit eller blandningar jag tömt i tanken ;)

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har snart årsförfallodag, Trygg Hansa vill ha 2 576kr, max ersättning 100kkr.

Någon annan försäkring och vad har ni för maxbelopp?

 

(5% samlingsrabatt pga har även P bil där, kommer dock att byta pga usel hantering motorskada).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ErikL säger:

På IF har jag halvförs. för 814:- /helår, max ersättning 300kkr.

Någon rabatt via jägareförbundet är det men vet inte hur mycket.

Kolla helförsäkring när jag hade min skillde det mycket lite på if mellan hel och halv, men något som kan påverka är att min var civil ej militärt ursprung.  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALDRIG mer Trygg Hansa på fordon.

 Aldrig.

 

Jag höll på att ta självmord efter ett bilinbrott för tre år sedan. Hade dolt bilstereobygge som dom inte fick loss, så högg tjuvsvinet sönder grejerna ist.

  Blev av med väskor med kläder och alla fiskegrejer jag ägde, skulle precis iväg på resa.

 

Räknade till ca 17 000kr i värde för mig, trots att grejerna var både nya och gamla.

 

 Fick 1100kr.. pga avsaknad kvitton på väskor med kläder, hygiengrejer, alla hundratals cd-skivor i fodral, fiskedragen mm..

 

JÄVLA SVIIN!

 Jag överklagade men ingen skillnad.

 

ALDRIG MER TRYGG HANSA!!!

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ta räddningsförsäkringen på JDW i höstas, var närmare Arvika än hem, så den var inte förhandlingsbar. Men åkte förbi Mekonomen (en bekants verkstad) till Meca o lastade av där. Meca ville inte åta sej o reparera...

 

Har en 4 år gammal Kuga, gick mysko på sensommaren o lämnade in på Mekonomen Karlstad för felsökning, de indikerade blockpackning o jag anmälde motorskada. TH begärde då Helmia originalverkstad, så bilen bärgades dit. När Helmia ägnat några veckor åt att starta sin dator för att få ok från TH att felsöka, och sedan efter nån månad inväntat ny Blockpackning så tröttnade jag och försökte få TH att ta ansvar för att elda på, men inget därifrån. När jag väl fick ut den så gick den inte bra "trotts provkörning", lämnade in igen o Helmia kollade av felkoderna, de såg inga o lät bilen stå. När vi ringde en månad senare o frågade vad som pågår hade de ingen aning, fick till slut köra den till Brandt (som under hösten tagit över ageturen för Ford), som heller inte såg nån felkod men ägnade sej då åt klassisk felsökning och fick ordning på bilen på 3 v (med nya delar, en "spridare" hade hängt sej, inkl jul o nyårshelger).

 

Så TH ska jag heller inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

If ville inte svara på web, men jag har mailat

 

Svedea nekade att försäkra direkt på web

 

ICA, offert via app: Trafik 106/mån, Halv 150/mån,

Hel 188/mån ( 2 256/år). Med självrisk på 4 500kr/år. 2309kr/år med självrisk på 3 500kr eller 2 211kr/år med 6000 kr i självrisk. Försäkringsvärdet framgår inte.

Assistans + 78kr/mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 9 months later...
På 2023-04-25 på 21:16, JDW säger:

Fick ta räddningsförsäkringen på JDW i höstas, var närmare Arvika än hem, så den var inte förhandlingsbar. Men åkte förbi Mekonomen (en bekants verkstad) till Meca o lastade av där. Meca ville inte åta sej o reparera...

 

Har en 4 år gammal Kuga, gick mysko på sensommaren o lämnade in på Mekonomen Karlstad för felsökning, de indikerade blockpackning o jag anmälde motorskada. TH begärde då Helmia originalverkstad, så bilen bärgades dit. När Helmia ägnat några veckor åt att starta sin dator för att få ok från TH att felsöka, och sedan efter nån månad inväntat ny Blockpackning så tröttnade jag och försökte få TH att ta ansvar för att elda på, men inget därifrån. När jag väl fick ut den så gick den inte bra "trotts provkörning", lämnade in igen o Helmia kollade av felkoderna, de såg inga o lät bilen stå. När vi ringde en månad senare o frågade vad som pågår hade de ingen aning, fick till slut köra den till Brandt (som under hösten tagit över ageturen för Ford), som heller inte såg nån felkod men ägnade sej då åt klassisk felsökning och fick ordning på bilen på 3 v (med nya delar, en "spridare" hade hängt sej, inkl jul o nyårshelger).

 

Så TH ska jag heller inte ha.

Försäkringsbolag vill man ju egentligen aldrig veta om de är bra eller inte......

 

Kugan har under vintern uppvisat liknande bekymmer (tar kylarvatten, går mysko "ibland"). Lämnade in den på Brandt för felsökning i tisdags. De konstaterade motorskada och  undrade om försäkring.... Så jag gjorde en anmälan och fick skadenummer. Den hade inte riktigt nått 13kmil, Svedea har 15k som gräns.

 

I Fredags morse så var det reglerat, då ingen lämplig beg fanns så är nu en ny motor beställd, 10k i självrisk.

Motorn finns i SE och ev har de tid att skruva veckan efter påsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...