Jump to content

Recommended Posts

Posted

I all dokumentation jag har sett står det att Raptgbil 915 var försedd med två omformare 102. Men det kan väl inte vara det ursprungliga utförandet? 102:an med sitt 300 V-uttag borde ha kommit med Ra 200, dvs cirka fem år efter 915. Från början måste 400 V till 25 W Bl m/39 varit mer intressant. Någon som vet vilken typ av omformare som satt i Suggan från början? 

Posted

Det är säkert så, att det inte satt 102'or i Suggan från början. Som nämnts ovan hade radioenheterna oftast en helt intern strömförsörjning från bilens systemspänning (12 eller 24 V), innan Ra200 dök upp. Ra200 ställde nya krav, i och med att den har grundmatning på 7,2 V och högeffektmatning på 300 V; ingen av dessa spänningar fanns tillgänglig i Suggan (eller andra fordon), utan måste skapas med en omformare.

 

Omf 102 är hyfsat avancerad, med möjligheten att omforma inkommande 12 eller 24 V till utgående 12 eller 24 V med hyfsat högt effektuttag, dvs man kan köra 12 V stationer i en 24 V bil och tvärtom, även med stora effektkrav. Den kan dessutom lämna 7,2 och 300 V till Ra200. Att den blev en standarddetalj i radiobilarna är inte konstigt.

 

Ra200 är nog egentligen inte byggd som fordonsstation i första hand, eftersom den då borde ha haft möjligheten att drivas med 12 eller 24 V direkt. Den var i huvudsak tänkt att vara portabel (med visst besvär, men ändå...) station, med möjlighet till fältmässig uthållighet genom en trampgenerator.

  • Thanks 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...