mera_kaffe Posted May 4, 2021 Report Posted May 4, 2021 I all dokumentation jag har sett står det att Raptgbil 915 var försedd med två omformare 102. Men det kan väl inte vara det ursprungliga utförandet? 102:an med sitt 300 V-uttag borde ha kommit med Ra 200, dvs cirka fem år efter 915. Från början måste 400 V till 25 W Bl m/39 varit mer intressant. Någon som vet vilken typ av omformare som satt i Suggan från början?
H.Hansen Posted May 6, 2021 Report Posted May 6, 2021 Omformarna satt i radiosändarna från början. Så på 60-70 taket komplettarades de med separata omvandlare.
54ekstrom Posted May 14, 2021 Report Posted May 14, 2021 Det är säkert så, att det inte satt 102'or i Suggan från början. Som nämnts ovan hade radioenheterna oftast en helt intern strömförsörjning från bilens systemspänning (12 eller 24 V), innan Ra200 dök upp. Ra200 ställde nya krav, i och med att den har grundmatning på 7,2 V och högeffektmatning på 300 V; ingen av dessa spänningar fanns tillgänglig i Suggan (eller andra fordon), utan måste skapas med en omformare. Omf 102 är hyfsat avancerad, med möjligheten att omforma inkommande 12 eller 24 V till utgående 12 eller 24 V med hyfsat högt effektuttag, dvs man kan köra 12 V stationer i en 24 V bil och tvärtom, även med stora effektkrav. Den kan dessutom lämna 7,2 och 300 V till Ra200. Att den blev en standarddetalj i radiobilarna är inte konstigt. Ra200 är nog egentligen inte byggd som fordonsstation i första hand, eftersom den då borde ha haft möjligheten att drivas med 12 eller 24 V direkt. Den var i huvudsak tänkt att vara portabel (med visst besvär, men ändå...) station, med möjlighet till fältmässig uthållighet genom en trampgenerator. 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now