Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Halloj! 

Skaffade mig min första Tgb här i veckan, den har stått i 10 år under tak med en gubbe som ägare sedan försvaret auktionerade ut den 2004.

Det mesta original är kvar, verktygsväskan bakom passagerar stolen finns kvar komplett med alla original verktyg infettade och redo för användning. B)

I och med att den stått så länge så valde vi att bogsera hem den med en dragstång den lilla biten på 10-12km, det blir att byta alla tändningsdelar oljor och bensin innan uppstart. 

Sedan besiktning.

 

Tack till @ballan För bogsering och förhoppningsvis utlåning (hoppas)-_- av verkstaden inför besiktningspillet som kvarstår :wub:

4e2gaoB.jpg

 

Framme med bilarna hemma hos @ballan + lite nyfikna grannar :D

%5D

 

Dieselrovan i @ballan's 13 släpade 3.5t 20bil som ingenting på skogarna B)

jUuCiyM.jpg

 

Exta9EP.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering, jag och @ballan har spenderat en gemytlig helg i garaget och fått liv 20in efter sin 10 år långa dvala..

Byte av alla oljor och vätskor, förvånansvärt inga problem med förgasarna och efter lite nya tändningsdelar hoppade den igång och gick hur fint som helst. (vilket man förväntar sig med bara 490mil på mätaren^_^)

Mest troligt att den stått med fulltank 98okt med blytillsatts har nog hjälpt en hel del att den var så medgörlig att få igång så enkelt, hur som tappade vi ur den gamla soppan och fyllde med nytt. 

Det enda som egentligen jävlades var väll bromsarna... Systemet var tomt på vätska, troligen läckage i en slang på framaxeln, där det också visade sig att i 5 av 6 slangar var det total stopp i, så efter byte av det och lite vätska så fick vi allt att röra sig. Dom flesta bromscylindrarna rörde sig dock inte riktigt som dom skulle, så bort med alla dom hona upp smörjde och satt ihop igen, sen var det trycksätta systemet, lufta och ut på en första provtur :D

 

lite bilder på helgens aktiviteter, ber om ursäkt för delvis suddiga bilder kass kamera på telefon.. 

 

Hjulen av och börjat på med bromsarna.

28UgOJb.jpg

5LPVAWY.jpg

 

Vederbörande satanister till slangar som höll oss ockuperade en stund..

2eA2ioQ.jpg

 

Första tvätten på åtminstone 12-13år :wub:  efter allt var klart och igenomgånget inför besiktning.

Klarat sig nästan lite oförskämt bra genom åren som dammsamlare!

HS9iEhN.jpg

 

Smög över skogen till närmsta byhåla och tanka, den går inte bra, men jävligt fint som en bekant sa! :lol:

VrIMhja.jpg

 

Några övriga bilder på skapelsen innan vi ställde in den får ni också på köpet.. 

emKElg3.jpg

 

CSHOP26.jpg

 

N7ubaJe.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Trekster säger:

Ser väldigt fin ut! Nästan nybils-doft va?

 

Visste inte att det var dog-leg låda på tgb20, sportigt värre! :lol:

Ja inte långt ifrån! Mesta i utrustning finns kvar mesta oanvänd ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-18 på 15:10, Svana säger:

Bra köp Skalman. Välkommen till vår gemenskap här.

  Kan säga att du redan kört mer tgb än mig då på tre år..  :lol:

Tackar! Uppskattas..

Ja blivit några mil! Den hade gått 494mil när jag hämtade den...

Slog över på 530 idag sedan den gick igenom besiktningen i Tisdags :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt.  Du har nog hittat ett fint exemplar.

Håll lite koll på packboxar och lekarge, möjligt några börja bli dåliga efter alla år. 

Öppna till exempel pluggen i sprängkåpan och kola efter några mil till så ingen olja fins där, är det filt packningen, kan det bli bra när den fått suga i sej lite, är det packbox, så byt om det fortsätter komma olja så slipper du förstöra dina helt nya lameller. 

 

Som sagt en riktigt trevlig bil du fått tag i, jag skall inte måla fan på väggen, bara tipsa om att de kan vara bra att ha koll på sådant även på en låg milare, så håller den länge, Då det är gummit som åldras "först", och kan ställa till det, i övrigt måste den ju vara i kanonskick :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, H.Hansen säger:

Trevligt.  Du har nog hittat ett fint exemplar.

Håll lite koll på packboxar och lekarge, möjligt några börja bli dåliga efter alla år. 

Öppna till exempel pluggen i sprängkåpan och kola efter några mil till så ingen olja fins där, är det filt packningen, kan det bli bra när den fått suga i sej lite, är det packbox, så byt om det fortsätter komma olja så slipper du förstöra dina helt nya lameller. 

 

Som sagt en riktigt trevlig bil du fått tag i, jag skall inte måla fan på väggen, bara tipsa om att de kan vara bra att ha koll på sådant även på en låg milare, så håller den länge, Då det är gummit som åldras "först", och kan ställa till det, i övrigt måste den ju vara i kanonskick :wub:

Det ska jag hålla utkik efter!

Har lite damasker och andra bra och ha småprylar beställda påväg snart.

Vakumslangar är nog en sak som säkerligen kommer börja läka lite här och var inom snar framtid också.. 

Lagade senast idag läckage nere vid klockan till diffen på framaxeln ^_^

 

Förvånansvärt nog dock så fanns det vakum nog kvar i den att det pös när man vred om diffspärrarna efter 10år 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh vad kul med en till bil relativt nära!

Jag är nyfiken på bogserstången, är den något egenbygge eller finns det nått lämpligt från försvaret som passar? Jag har hållt utkik efter nått lämpligt nu när vi har två TGB:er, men bara sett gröna stänger med enorma dimensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Tamaz said:

Åh vad kul med en till bil relativt nära!

Jag är nyfiken på bogserstången, är den något egenbygge eller finns det nått lämpligt från försvaret som passar? Jag har hållt utkik efter nått lämpligt nu när vi har två TGB:er, men bara sett gröna stänger med enorma dimensioner.

 

egenbyggd av mig. med löstagbar öggla som man kan byta ut till kulhandske om man ska knuffa någon sämre sorts bil 

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lite uppdatering på 20in.. 

Den har rullat rätt smärtfritt både på och av vägen, uppe i 996mil nu i skrivande stund.. Nästan 500mil på 4 månader :D

 

 

Tog steget och skaffade en Isuzu 3.1L Turbo Diesel lika som @ballan 

under demontering: 

zmVhyWt.jpg

 

Det blir en del bös som ska bort.

FZhFZCY.jpg

 

Bjuder även på dagens övning, upptagning av en båt åt en bekant..

Lämpligt när man mer eller mindre åker en traktor till vardags! 

 

id0lZ2P.jpg

 

xwtIG0a.jpg

 

Det var väll allt för den här gången, kommer lite mer uppdateringar på motorbytet framöver :) 

Väntar just nu på lite krimskrams ska anlända.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...