Gå till innehåll

Får inte fram ström till nyckeln...


JDW

Rekommendera Poster

JDW som är en karossbytt Vattenfallare har stått sen i höstas, började kika lite nu på semestern.

 

Inget händer när jag vrider på nyckeln, inte ens lampor tänder sig. 

Det går ju 2 grova kablar från batteriet, en till generatorn och en till startmotorn. Därutöver endast en 1,5mm till en säkringshållare i mellanskeppet för radiokonsol mm. Så frågan är vart fördelas ström ut till allt som finns under instrumentbräda resp handskfacket?

 

Det går 2 grova kablar till nyckeln, en ca 6 o en ca 4mm2(?), Det är inte spänning på nån av dom.

 

Relä 89, vart sitter det fysiskt?

huvudkrets.JPG.e12954565592c117fc60e01bded01651.JPG

 

Ser onekligen ut som att nåt hoppat av här, stiftet borde vart oljigare?

2014393194_sjlvstart.jpg.0c0149dc46cbf548f2e63d159a015019.jpg

 

Det finns "ett antal" hängande trådar under, några är "snyggt" termerade men några ser lossnade ut, men de räcker inte fram till startmotorn. Likaså borde det finnas fler grejjer runt tändspolen. Jag hittar heller inte laddrelät...

 

Är civil, så det är 12V och det kan ju vart lite special lösningar på vägen, ex vis startnyckel och ingen mörkläggningsomställare + lite extra utrustning som radio mm.

 

Så några kloka ideer??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv lagt upp Hansens schemat på forumet , grov kabel till t-lås är 30 dvs matning och som på nästan alla bilar tar man den från startmotorn, (skulle man inte göra det och något strular bränner man allt på vägen dit )   så 30 är din matning till dit ska du dra ström från b+ eller startmotor !    Är den karossbytt och slutat funka så har man väl glömt jordkabel på några ställen.  Ser på ditt schema att sen finns mörkerbelysning ut från t-lås som kan strula till det.  bilden du lagt upp är det startmotorn underifrån?    Schemat du lagt i denna tråd ser märkligt ut vad kommer det ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karossbytet gjordes på 90 talet och har ju funkat sen dess.... Schemat är Hansens, men eftersom JDW är 12V utan mörkerkörningsbrytare så stämmer det inte till 100%. Jag har ju 'även startnyckel o ingen knapp. Men 30 är direktbyglad på startmotorn utan att passer nåt relä/ säkring?

 

Bilden är startmotorn ovanifrån.

 

Är avbrott "nånstans i grova kretsen" som jag får leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvar ju inte dessa bilar men alla är ju samma. Tror inte man lagt något tillslagsrelä vissa bilar har det som kör blande 12/24 system tror aldrig volvo gjort det. .  lägg du för felsökning en ny från b+ direkt till låsets 30 och se om allt fungerar.  vanligt är ju annars oxid vid startmotorn. Lucas gjorde rätt plusjordat och kablarna höll men jorden=bilarna rostade upp eller hade jordfel. Övriga bilvärlden tyckte bilarna var viktigare än kablaget. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga du har ingen huvud strömbrytare ? De brukar kunna spöka. 

Pillade senast i går isär en huvudströmbrytare då tröskan ej startade trots nya batterier, 

Lite ärg på delen som ger 12 volt, putsades bort så gick den sedan, en lite skum huvudströmbrytare i det fallet då det var både 12 v och 24 v i samma brytare, från 2 batterier, klurig lösning då tröskan bara ger 13,7 volt när den laddar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet har vart inomhus i vinter, så de östliga kvinsen är motionerade, har en sån där enkel "grön knapp" som H-brytare, jag har mätt spänning mellan + polsko och flätan, så där är det 12,7V

 

Mätte mellan de röda trådarna vid nyckeln och mot plåtgängan vid instrumentbrädan och det var ingen indikation. Tog bort kåpan över vxl lådan i går men det såg ju ut som det brukar så det fick bli tvätt, men syntes inget konstigt förutom den där kabelskon på självstarten som ser lite ensam ut.

 

Så ev avbrott i 30 fram till nyckeln, men får mäta jorden ordentligt först, var strul för några år sedan så jag har dubbla flätor från motorn och bulten under karossgolvet (vet nån vart det finns långa flätor med skruvhål i båda ändarna??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, JDW säger:

Batteriet har vart inomhus i vinter, så de östliga kvinsen är motionerade, har en sån där enkel "grön knapp" som H-brytare, jag har mätt spänning mellan + polsko och flätan, så där är det 12,7V

 

Mätte mellan de röda trådarna vid nyckeln och mot plåtgängan vid instrumentbrädan och det var ingen indikation. Tog bort kåpan över vxl lådan i går men det såg ju ut som det brukar så det fick bli tvätt, men syntes inget konstigt förutom den där kabelskon på självstarten som ser lite ensam ut.

 

Så ev avbrott i 30 fram till nyckeln, men får mäta jorden ordentligt först, var strul för några år sedan så jag har dubbla flätor från motorn och bulten under karossgolvet (vet nån vart det finns långa flätor med skruvhål i båda ändarna??)

De och mycket annat tillverkas här ute i skogen:   https://www.lingmetallgjuteri.se/produkter.html  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har klämt om några kabelskor vid nyckeln o startmotorn bara utifallatt.

 

Tappade muttern till skruvfästet startmotorn, under o hittade den i gräs/gruset..

 

Tänkte vara förutseende o la en kartong under för att fånga upp....

Naturligtvis rullade muttern iväg gång 2 o nu hittar jag den inte....

 

Vet inte om jag sabbat gänger längst ut när jag försökte tränga på en för trång kabelsko men gåt ingrn mutter att ta gäng

 

Längst in sitter en M8 mutter mot godset, av nån outgrundlig anledning har ytteränden en smalare dimension, rimligtvis M6 men jag får inte en ny mutter o ta gäng??

Nån som vet vad det är för gäng??

 

Är en Btema startmotor och jag har ju 12V...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara 8 mm. Prova rensa med ett gäng snitt 8-1,5 eller 8-1.0

Och dra nya gängor i de gamla. 

Tror inte det är två dimitoner på samma skruv. Då är det någon annan gänga än 8 mm. Möjligt att det är mellan 6 och 8. Typ 7. Grovgängad tum. 

Ja det är ju inte 7 mm men i närheten om du fattar vad jag menar. Men kolla  8 mm först. Borde gå att dra nya gängor.. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det konstiga, det är olika gängor. Trodde jag skulle rensa genom att skruva ut den inre muttern, men den släppte halvvägs ut o var bara o dra ut.

 

Det löste sig genom att jag hittade den yttre muttern som rullat iväg under......

 

Nåväl putsade div kontakter i "jord" flätorna o mätte hit o dit. Fick lite assistans så vi sumra kablarna mellan nyckel och startmotor/ tändspole, tjuvkopplade och kunde konstatera att tändningslåset var paj. Så en tur till Swedol o köpa ett exakt likadant så var det bara att koppla ihop. Därefter justera in tändningen så tuffade JDW igång så snällt! Nu har JDW stått sen oktober så inget ljus förutom blinkers, men det får bli morgondagens projekt, är väl nån kabelsko som ska ryckas fram o tbx...

 

Köpte med en meter 16mm2 och snabbkopplingar till batteriet, så det får bli en direkt förbindelse mellan batteriet och startmotorn så småningom.

 

Men det får bli lite vägsladdning till veckan först!

 

Tack för tips o förslag!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ändå lyfta Swedol's nyckel, en föredömlig ritning med alla mått o pinnar angivn, gillar dessutom att det tydligt framgår att instrumentbräda INTE ingår...

 

nyckel.jpg.1673763c2cc0b3343222cbef5e1327c8.jpg

 

(jag vände rätt bilden i datorn, men forumet vände tbx den i  import)

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nu är jag tillbaka här igen....

 

Tänkte på förra gången det strulade o investerade 100kr i ny Btema nyckel, den har ju bara tre plintar så det är ju inget att skruva fel på.

 

Tändning ok, dvs man ser det kommer fram ström.

 

När jag vrider i start så är det intermittent fel, ibland går startmotorn. I går så körde jag några ggr och när den startade på 2-3 försöket så dog den direkt när jag "släppte" startnyckeln? Testade nån gång o vrida tillbaka startnyckeln i startläge o då gick den igen (bara nån sekund för att inte riva startmotorn.

 

Efter några försök så är det heldött när jag vrider över i startläge.

 

Testade nu i dag bara att sätta i nyckel o vrida o då gick startmotorn i (hade växel i då det inte riktigt var väntat)... Sen när jag petat ur växeln så gick inte självstarten i??

 

Verkar ju lite som att nåt blir varmt o inte funkar?

Kikat på "jordkretsen", och det verkar som att det sitter (har inte mätt eller känt med nyckel, är ju lite mörkt o hann bara byta lås i helgen pga annat,

 

Några ideer/erfarenheter/gissningar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...