Gå till innehåll

Lasse303

Rekommendera Poster

Jag har bytt bromscylinder på HB-hjul. Tatankas B-cylinder ca 400:-, som liknar original? Enligt VH skall man göra ...

image.png.d1570ff5063e692c9a0691ee504c5693.png
(VH 51:2)

Tyvärr kan jag inte röra trumman hur jag än vrider på justertappen. Medurs är väl åt höger :rolleyes:

Någon som känner igen problemet och har en lösning. Kanske bäst att montera däcket och köra lite och kolla om trumman fortfarande sitter fast, eller har den nya bromscylindernBromsrenovering.thumb.JPG.f8ff803a512788f7acd771695fa70baf.JPG lite större avstånd mellan kolvarna?? Den är inte exakt lika med den bytta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att släppa backarna moturs dvs sett från sköldens baksida  åt vänster men misstänker du satt dit backarna över justeringen och  inte emot.  Annars är det bara våld som behövs banka dem till rätta.  Har ju sett att norrmännen på facebook på sin felt mm  sätter backarna bakvänt utan att någon reagerar på att det är fel men de kanske backar mer än de kör framåt- mycket konstigt där.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickar den inte rätt när du vrider justeringarna ?  Hur fick du på trumman utan att backarna var löst justerade?  Har du på något sätt tryck på systemet eller det blockerat för retur ?  Släpper inte huvudcylindern tillbaks oljan ev bromsvarningsventilen?   ang bromsar ligger en riktigt bra manua:  5.bromsar bland uppladdade filer men under c202 men det är samma system.  http://terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/215-avd-5-bromsar-c202/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromsbackar bakhjul.

Ja lösningen bör kanske kommenteras, bara jordgubbar räckte nog inte helt.

    Det kanske finns fler som råkat ut för bromseländet? 

I VH kan man läsa hur det skall göras och bilder finns. (tack VLC, i Vmo). Jag kunde inte montera efter anvisningar. Lossade VB och kollar. Det stämmer med VH-bok! Under fjädern sitter i hål nr 3 nerifrån och övre fjäder i hål nr 3 närmast mot backen (=lika med VH). 

Helt -omöjligt att få dit backarna! Anspänning i undre fjäder blir för stor och backen tvingas ner och övre fjäder sjunker och tar i bromsskölden varför den hamnar snett och inte kan sättas in i spåret i bromscylindern.

    Lösningen?? Flytta undre fjäder i främre back till hål nr 2 sett underifrån. Nu går det att få dit backarna med övre fjäder enligt VH. 
Funderingar, kan backarna vara olika mellan V o H (kan nya bromsbackar monterats och en annorlunda nästan lika back är ditsatt), revidering av VH är inte införd? Finns det en lösning på monteringseländet? Jag tror mig ha sett någon kommentar att VH och hålen inte stämmer?? OM jag vågade, suck skulle jag ta loss V o H backar och mäta men det är e riskfylld och tidsödande operation, så lilla omvägen får nog vara. 

Borde kollat och tagit bild på hur den var original monterad, men men nästa gång.

Jag har inte provkört men det borde fungera...:unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-18 på 09:34, Volvo Laplander Camper säger:

Jag har läst någonstans att landrover bromsar från vissa tillverkare fick ett nytt hål borras- vet inte om det var till tgb eller till c202- c202 har samma bromssystem men rationaliserat bort någon fjäder.   

Ja det är främre broms backarna som man får mäta in ett hål på varje back och borra nya på. Snart gjort med ett skjutmått och ett dorn för att slå vart borren skall vara centrerad, 7 mm borr rekommenderas. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en ritning på bromsjusteringsvertyget. En ringnyckel på en förlängd arm. Annars måste däcket av för att komma åt. Det känns lite tungs att rotera närmare 400 kg hjul, bara för att vrida ett snäpp på justeringen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kapat en ringnyckel, den lite förhöjda modellen med typ 12-13 i vardera ände, det fungerar Ja inte denna dyra modell utan den enkla hittade ingen bild nu på en halv minut, och ej de som är öppna utan bara vanlig billig ringnyckel med ring på båda sidor

 

active image

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Lasse303 säger:

Är det någon som har en ritning på bromsjusteringsvertyget. En ringnyckel på en förlängd arm. Annars måste däcket av för att komma åt. Det känns lite tungs att rotera närmare 400 kg hjul, bara för att vrida ett snäpp på justeringen.

Vanliga fasta 1/2 tums u-ring passar perfekt, ev är det inte biltema- utan nättare sandvik.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...