Gå till innehåll

TP21 motorstopp


Rekommendera Poster

Hej alla Galtar-

 

Min TP21 har gått så fint hela sommaren, men igår så började hon plötsligt hosta och hacka och när jag trycker på gaspedalen så stannar hon.

 

Jag tror att det har med förgasaren eller bensinpumpen att göra - någonting har lossnat som stoppar bränsle att ta sig till förgasaren. Men jag är inte säker - tacksam för hjälp.

 

-Peter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Om motorn går på tomgång så är det ju inte tändningen som strular. Jag har haft liknande problem, och då var det smuts (alltså en sorts liten fluga...) i huvudmunstycket.

 

Det man bör prova är att lossa bensinröret från förgasaren, och köra bränslepumpen för hand. Om det kommer fram bensin är pumpen OK och problemet är därefter. Ta loss luftrenaren och förgasarlocket, då kan man se munstycket mm och kanske identifiera nån sorts hindrande partiklar. Avlägsna dem i så fall och prova igen. I värsta fall måste förgasaren bort och sen kollar man kanaler, nålventil etc (allt man kommer åt), men det är en lite större operation, som kanske inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 54Ekström- 

 

Det löste sig - bokstavligen!

 

(1) Jag prövade att köra bränslepumpen för hand och det kom fram en kraftig stråle av bensin! 

Alltså var det inte bensinpumpen som krånglade.

 

(2) Så jag tog av det stora luft filtret/renaren och plockade sedan av förgasaren från motorblocket. Jag delade försiktigt på förgasaren för att inspektera flottörer och huset/kammaren. Flottörerna var hela och kunde röra sig fritt, men huset/kammaren var mycket smutsigt och jag tvättade och blåste rent det. 

Därefter plockade jag ihopa förgasaren och satte tillbaka den på motorn som nu startar och kör som den skall. 

 

Jag hade ovanan att hälla en skvätt bensin i toppen av luftfiltret (röd pil) innan jag startade bilen och sakta men säkert så flagnade den svarta färgen av luftfiltret och trillade ner i flottörhuset. Nu fungerar den manuella bränslepumpen igen, men för säkerhets skull har jag slipat/borstat av all färg från luftfiltret. (Skall måla om den så småningom...)

 

Trevlig sommar!

 

-Peter :)
 

IMG_0613.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att du fick ordning på det hela! Troligen kan den "externa snapsningen" ersättas med att pumpa ett par tag med gaspedalen. Då kommer accelereationspumpen att spruta in lite extra bränsle i förgasarhalsen. Funkar så länge bilen inte stått i evigheter sedan senaste åkningen. Kör lugnt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...