Gå till innehåll

Tgb11 samt 3315 x 2


Rekommendera Poster

Hej 

Har inte presenterat mina fordon än här.

Har två 3315 samt en tgb11 

 

En från 1967, en från 1968 samt 1975 på 11 bilen 

 

Inledde med en kapellvalp 2019 som jag köpte av en kollega.  Bilen var ett vrak när jag hämtade den, mycket plåt var dålig och elen var kaos. Drog om all el samt bytte mycket av plåten innan jag sprang på min första radiobil som var i ett betydligt bättre skick även om den inte hade blivit alltför bortskämd av tidigare ägare. Överväger dock att låta den lämna parken då jag har min senaste pärla som är som ny i princip.

 

35AEE67C-D98C-48E2-88BB-979EA3810565.jpeg

FD1C6DCC-2C1A-4986-96AC-984B9C8C6194.jpeg

55A4152A-00C5-45FD-A6B0-0078FECFE6D6.jpeg

FF88C20E-9E76-47FB-96EF-3CA07E477431.jpeg

DB9CB6D6-1F15-4958-8DFD-D0FCD88E8D99.jpeg

62B1294B-B329-4114-8EAF-404667B1770A.jpeg

AF72D3C0-BF8D-4EF8-99DA-68A1C0BB295B.jpeg

18110AE8-8521-43C9-977B-4D7617EFCEA2.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Robert Gladh changed the title to Tgb11 samt 3315 x 2

Lite kort om kapellvalpen som inledde min bana.

 

Backen var rasad vid köp så lådan byttes direkt. Fördelningslådan läckte så handbromstrumman badade i olja. Likaså koppling byttes. I övrigt gick bilen bra även om den såg ut som skit. 

Mätarhuset var knappt fungerande så även det fräschades upp något. 

 

Motivationen dök dock relativt snabbt när första radiovalpen köptes så denna såldes i Jan 2020.

3D9F3483-F991-473F-B38A-65120DC9A458.jpeg

AB88AC1D-9BFE-40C4-BAB5-F070BFF86BF4.jpeg

35990187-98DC-42D3-A548-7C1401B6DD8C.jpeg

3242AB4B-6B3E-4192-A15D-F9F85A551B64.jpeg

1E95862C-4FC5-4CCD-A8EA-49C038799EFC.jpeg

659C3E0E-9188-43A8-8891-D31BD8AF713F.jpeg

34607B25-175A-49F6-9C6C-B8E22D4274C2.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radiobil nummer 1

 

Bilen var fullt fungerande vid köp dock inte särskilt ompysslad mer än oljebyten.

En härliga massa mossa på taket. Bak i skåpet hade tidigare ägare blandat motorolja, jord samt rådjurspäls till en vidrig gegga som fick skrapas bort.

 

Bilen har nu gåtts igenom noga och är numera hela helt grön istället för den halvdassiga lacken.

 

När vintern var som värst 20/21 valde en vikt på tryckplattan att lossna och göra kejsarsnitt på sprängkåpan så ny sprängkåpa jagades fatt i. I samband med detta byttes även kopplingen som det visade sig vara hög tid för att byta.

 

Bilen var inne på sin näst sista besiktning här i veckan. Fick ombes få en baklampa valde att säga upp sig samt att bromsarna fram tar ojämnt. Har bytt båda slangarna samt nya cylindrar och justerat backarna men ändå vill den vrida ratten åt vänster - idéer? Ska lufta igen i morgon894F9D1A-0FA7-4D3C-8A46-11C936D61907.jpeg

4110B4FB-D0D7-473A-A7E0-3AA123D41CD0.jpeg

DF5C893C-4943-48E7-854A-E0013A7D1A13.jpeg

3F8749B9-FB97-4DE7-9E71-CEC22638808D.jpeg

C7FFE625-9226-4E1C-88BF-7EFFC8931B80.jpeg

FFB1175E-A575-42D7-94A6-368D60B62D13.jpeg

FB846EA0-CB23-45A7-89B1-3A99AD91A10B.jpeg

91EECED3-4DCA-4A2D-BA27-8E8970DDCD41.jpeg

CB230C06-760D-4734-B2A6-11834089DF8C.jpeg

14083E98-5464-47DF-98BF-77A852AD879F.jpeg

6BA4D0EA-5AE8-42C0-8F0A-0C6CE56C8A3B.jpeg

0CB2FDA7-F667-4D56-A46E-27EC8642462E.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radiobil nummer 2 

 

Faktiskt nyligen inhandlad och inte fått hem den än. Väntar dock ivrigt på transporten.. 

 

Gått på F21 i Luleå. Stod faktiskt inne på området fram tills att jag köpte den, dock ägts av en privatperson. Ägaren innan honom var yrkesofficer och gjorde ett gediget jobb på att återställa bilen till ursprungsskick, främst jaga rätt på radioutrustningen som slängts av tidigare ägare. Tyvärr förlorade han båda benen under en attack i Afganistan, vilket fick honom att sälja bilen. Bilen är i väldigt bra skick som synes, något märkligt lacksläpp bak men det verkar vara allt. Det som jag vet saknas är låsmekanismen som håller förardörren öppen, är det någon som har den liggande?

527EA621-BD7A-4061-B7C9-9CF26F141283.jpeg

0EC591FB-44FD-4E1D-A79E-AD8F1C39818B.jpeg

8DB6E0DD-63B3-4097-B681-CB9B0F11FA07.jpeg

9E26B1C0-2E19-4D36-8AE0-1B3EAB96E040.jpeg

9CEE412F-A2AB-4522-98A8-879B8539560A.jpeg

79F2FB56-B917-45D7-878D-D266CCE83BFC.jpeg

FF74B855-0EA7-46E7-9DAF-F0F4D65DC204.jpeg

ED4BCAF7-B49C-4832-99B1-2180826F16B7.jpeg

ED871119-764D-46EC-AFE9-41E65125911E.jpeg

5CBBFB19-13ED-4CAE-A135-A13507725DB0.jpeg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Svana said:

Jäkla fina bilar du har Robert. 

Tackar! Ja de är ju helt ok numera. Vi får väl se om ena radiobilen säljs så småningom. Man ska ha förvaring för allt också

 

Det är min TGB11 som får mest uppmärksamhet nu. Prio 1 är att få ordning på belysningen. Någon har ju gått amok med avbitare och skarvar.

Ljuset funkar om man ljustutar men kan inte lysa kontinuerligt. Nu är allt som det ska UTOM en sak och det är kabel 58 som går från ljusbrytaren högst upp till vänster på panelen. Det går 5 kablar ut, 5,27,56, 58 och 58. Ja det är två nummer 58.. 

Den som är kapad i mitt fall är den oranga kabeln.

Har ett elsystem i bilen och ett liggande löst vid sidan av, på det lösa systemet går kabeln som från brytaren upp till vänster till den andra ljusbrytaren, grön kabel på bild men det verkar den inte ha gjort på min bils härva.
 

Elschemat jag har är från en alu-zink, den har två av kabel 56 istället. 

 

Det är ju en mindre djungel av kombinationer som brytare och skit kan stå i. Mörkläggningsbrytaren står på. Sedan har jag testat att ha halvljusautomatiken samt de belysningsbrytaren i alla tänkbara kombinationer. Vad ska krävas för att kunna växla mellan hel och halvljus, ett drag i spaken?

 

Detta är från det lösa systemet som synes, grön kabel går från brytare till brytare.

6A1405AF-D910-4B8D-9A29-C911794B9F04.jpeg

 

Kabel 58 är den oranga, denna vara kapad precis vid kontaktstycket. 

 

2EC940D6-8B3D-401B-A1DB-FBFF0E180D87.jpeg

 

Här är lösa systemet igen. Den översta knappen har jag inte ens i min bil, är det torkare för lampor? Torkare har jag inte ens..

03FD724C-99CF-4D6D-BB86-1274C3383705.jpeg

 

Dessutom verkar inget av mina elscheman ha två 58...

elschema1.png

 

 

Däremot två nummer 56.

elschema2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara här jag har problem. Har 24v ut från säkringen men vid mörkläggningsbrytaren är det 0v.. På Alu-zink verkar det vara ett löstagbart kontaktstycke, bild nedan. Detta har jag inte dock, det sitter ett svart stycke vid särkingsboxen men inget som innehåller kabel 23, den försvinner nämligen in i en kabelkanel som antagligen går mot instrumentbrädan. Sitter det fler kontaktstycken? Jag hittar då inga

brott.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torkarna togs bort vid karossbytet till AlZn.

 

Växlingsrelät ska växla hel/ halvljus på ett drag (på min sitter växlingsrelät under handskfacket). Är inte ovanligt att JDW blir utan ljus, då gäller att rycka ur/ sätta in kabelskor o knacka tekniskt några gånger på relät, har funkat ett flertal gånger men fick byta en gång. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en del jobb med just elen när jag bytte från plåt till aluzink hytt på min 13 bil. Där av har jag en del dokumentation om båda systemen. Några kontatstycken som tagits bort på aluzink. Samt är flyttade lite. 

Ja så har de kapat eller helt tagit bort vissa kablar. Och märkt om  dem.

Har inte haft möjlighet att följa forumet några veckor.  Och har ändå inte haft informationen med mig. 

Men har tillgång till dem nu. Är det något du undrar över mer. Är det möjligt att jag kan bistå 

 

Riktigt fin bil du har :excl:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, H.Hansen säger:

Var en del jobb med just elen när jag bytte från plåt till aluzink hytt på min 13 bil. Där av har jag en del dokumentation om båda systemen. Några kontatstycken som tagits bort på aluzink. Samt är flyttade lite. 

Ja så har de kapat eller helt tagit bort vissa kablar. Och märkt om  dem.

Har inte haft möjlighet att följa forumet några veckor.  Och har ändå inte haft informationen med mig. 

Men har tillgång till dem nu. Är det något du undrar över mer. Är det möjligt att jag kan bistå 

 

Riktigt fin bil du har :excl:

 

Det går en tjock kabel från batteriet på JDW, men sen framme under handskfacket kommer massor med olika kablar....

 

Vart grenar det isär sej? Det delas på några vid nyckeln, men den kabeln tror jg är klenare än den vid batteriet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...