Gå till innehåll

Både 24 och 12 volt


Rekommendera Poster

Hej, 

 

Sitter en 12volts winch på min 11 bil. Har kört den någon enstaka gång och då kör den över ena batteriet. Nu var det så att de rensades på lagret på jobbet och två st dc dc 24-12v skulle slängas då de bara tog plats….

var av lite bättre kvalitet och kunde ge 18a konstant och 20a eller om det var 22a peak och 13.6volt. Vad tror ni om att jag slänger in ett batteri enbart för winchen och håller detta laddat med en av adaptrarna? Eller gör jag någon rejäl tankevurpa här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är omvandlarna anpassade för att driva utrustning direkt, och kan ha för låg utspänning på 12V för att kunna ladda ett batteri optimalt. Dessutom riskerar 12V-batteriet (när det är lite mer urladdat) att direkt lösa ut eventuellt överlastskydd i omvandlarna om du inte har någon typ av strömbegränsning/smartare laddare på plats mellan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Blev lite seriösare vinschning idag då ett träd skulle fällas vid klubbstugan. Har inte tagit tag i 24-12v kopplingen, så jag körde vinschen på ena batteriet. Trädet kom ner, men men efter en stund gick vinschen knappt köra utan last. Väl hemma visade sig det batteriet jag körde på vara sopslut. Dippade ner till 6v så fort vinschen kördes. Så skall ta tag i min idé ovan och se hur det funkar. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-02-05 på 20:27, Hultebergarn säger:

Blev lite seriösare vinschning idag då ett träd skulle fällas vid klubbstugan. Har inte tagit tag i 24-12v kopplingen, så jag körde vinschen på ena batteriet. Trädet kom ner, men men efter en stund gick vinschen knappt köra utan last. Väl hemma visade sig det batteriet jag körde på vara sopslut. Dippade ner till 6v så fort vinschen kördes. Så skall ta tag i min idé ovan och se hur det funkar. 

Byt motorn på vinschen till en 24 v. Är också en lösning.

Min hade de gjort ett litet räkne fel på och satt på en starkare motor 5.6 hk på 12000 lbs vinch.  Den vart lite väl stark. Men höll. Och rådde till och med att dra en TGB 30 som  låg på ramen i seg lera. Ja med ett block visserligen, och rejält förankrad 13 bil så den inte följde med när jag vinchade.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte vanligt i tävlingskretsar att folk kör 12V motorn direkt på 24V med bonus att få en mycket snabbare vinsch? Såklart risk att motorn inte lever lika länge, men det kan ju vara ett alternativ att testa om planen ändå lutar åt att byta ut motorn mot en 24V i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent elektriskt så är de marginell skillnad i isolering 12V mot 24V, den "mekaniska" dimensioneringen är större. Sen blir det ju lite mer snurr och mer förluster för dubbel spänning, som "sliter" hårdare pga värme osv. Men om man inte kör fast hela iden så körs ju winchen med last ganska korta tider totalt sett ändå o hinner svalna så det tar ett tag innan livstidsförkorningen verkligen gör skillnad, så "låt vara" kan vara ett fördelaktigt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Även kontaktorn/relät så är det mer tryck i 24 än 12, rent elektriskt är det isolerat, men strömmen blir högre o vid långvarigt bruk så blir den varmare o kortare livslängd.

Fjärrkontrollen är en vanlig strömbrytare så den märker ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktorer och fjärr skulle jag nog kolla efter 24V-prylar. Dels kommer spolen i kontaktorn gå lite onödigt varm, men 24V kommer också ge mer gnistbildning så livslängden på 12V-kontaktor kan vara lite sämre, med det sagt är det inte nödvändigtvis någon skillnad alls.

Fjärrens elektronik i mottagaren kan brinna upp av 24V om den inte är gjord för att klara av sån spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...