Gå till innehåll

Ändrat utväxling i fördelningslådan


Audi Quattro

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar ju lite om det här med utväxling iomed att jag ska stoppa i en Mercedes OM606 i min tgb11.

Vet att det finns många som postat fina diagram med utväxling kontra motorvarvtal osv förut.

Nu har jag sökt runt en stund utan att hitta det jag letar efter så jag postar en fråga  jag grubblat på en stund nu.

 

Jag sitter ju och funderar om det inte vore enklast att ända utväxlingen i fördelningslådan på hög sidan och låta lågen vara som den är?

Någon som gått i samma tankar och även kikat vidare på om det går att lösa?

Ser en länk som Fredik postat förut till en sida utomlands som gör lågen ännu lägre men jag skulle nog vilja ändra högen till högre istället.

 

Nu är jag inte kunnig innom maskinbearbetning på det viset men borde det inte vara ganska enkelt att scanna av innanmätet i fördelningslådan.

Axlar o drev (vet inte själv ännu hur den ser ut invändigt) och sen korrigera utväxlingen på dreven på hög så att man får ner motyorvarvet när man ligger på transportsträckan till och från vad man nu ska till och från.

Känns som att det vore fint att kunna ligga på ca 3000 rpm som max i ca 80km/h på högsta växeln.

Någon som vet vad varvtalet på en originalmotor ligger på i 80km/h ? misstänker att det är närmare 5000rpm men kan ju ha helt fel

 

Någon annan som funderat i dessa banor eller vet om det redan finns en lösning?

Eller någon som har koll vart diagrammen om utväxling/kontra hastighet finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrar du i fd lådan får du även med en högre utv på 1 och backen . Så ändra inte för mycket. Jag har 15% ändring på utv (samt även od med 20%) vilket känns bra för diesel men känns ändå lite trögt vid start och när man backar .  Finns div lösningar både här med zf 5 växlat och på facebook med omkastade drev.   Vill du räkna utv så funkar den länk rätt bra.  https://www.autopower.se/tips/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...