Gå till innehåll

På vei til å bli tgb-eier?


Gaz 66

Rekommendera Poster

Hei, dette er min første post. Forhåpentligvis ikke den siste. 

 

Jeg har drømt om å eie en tgb siden midten/slutten av 90-tallet, da jeg så dem i 4 wheel drive (det svenske magasinet). Nå er sjansen endelig her. Jeg skal prøvekjøre en C303 for første gang, hos Olav Teigen Maskinforretning i Skotselv. Der er det 4stk til salgs, derav 3 alu-zink. Er det noen som har kjennskap til disse? De ligger til salgs på facebook-siden til Olav Teigen. 

Prisnivået ligger på 99.000Nkr for den som ikke er alu-zink, og 150.000Nkr for de som er alu-zink ferdig registrert og EU-godkjent. Basert på tilstand på bildene på facebook virker dette noe høyt(jeg har ennå ikke sett bilene live). Det er ikke snakk om mint condition... Er det på dette nivået prisene er? 

Hvordan er det med rust ellers på tgb, ramme, oppheng, bremserør og slikt? Mye av dette er tjukkere stål, men liker ikke rust. 

Ser flere har på større hjul enn originalt, er dette bare for terräng-egenskaper? Eller hjelper det på utveksling også? Hvordan er det med B30'en? Orker den større hjul på landevei? 

Den ene bilen har mindre hjul enn originalt, 285/75-R16 vil ikke det påvirke utveksling negativt? Hvor mye vil det ha å si? 

Har dere ellers noen kjøpsråd? Hva er kritisk å sjekke?

Jeg er også 1.98cm høy, går det bra? 

 

mvh

Gunnar Juuhl

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen, klart du ska ha en C303

 

Aluzink är att rekommendera om man inte är duktig och gillar att laga rost. Ramen är sällan allvarligt angripen av rost

För övrigt är dina frågor beroende av hur du tänker använda bilen. Tex är tätade bromstrummor bra om du ska ut i terrängen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teigen er jo et firma (bilforhandler), og de må derfor ha høyere priser enn om du kjøper fra privatpersoner. Prisene stiger jamnt på disse bilene. Så du kan ha flaks med å finne en bil på finn.no til lavere pris, men de er sjeldne der.

 

Hyttene av stål ruster mye, hyttene som er bytta ut med alu-sinkbehandla ruster minimalt. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med rust i ramma eller bremserør. Det er tokrets bremsesystem om et bremsesrør ryker.

 

Store hjul er for terrengegenskapene primært. B30-en er trimma ned i forhold til versjonen i Volvo 164, de militære utgavene av C300-serien har A-kam (ikke C som i 164) og har 117 hk DIN. Det er nok til hverdagsbruk. Hvis du ikke er fornøyd så går det an å trimme med å bytte til en annen kamaksel, K-kam skal f.eks. gi en del ekstra krefter. Motorbytte til diesel er også mulig, men det er dyrt.

 

285/75 R16 er puslete greier ja. For smått. 315/75 R16 gir omtrent samme omkrets som originalhjula. Om du kjøper den bilen så må du bytte.

 

Det som er kritisk å sjekke er det som er vanlig på veteranbiler. Bremser. Oljelekkasjer. Bensinlekkasjer. Sjekk drivakselmansjettene begge sider (foran) for sprekker.

 

Jeg er 192 høy og har grei plass i C303-en min. Faren min på 202 cm får også plass uten problemer. Vi ble derfor overraska da en kjenning på 194 cm slo hodet i taket da han prøvesatt bilen min. Da skjønte vi at det kommer litt an på kroppsgeometrien. Vi som har lange bein får fint plass, men om du har lang rygg så kan du få problemer.

 

 

På 2022-05-24 på 18:58, Gaz 66 säger:

Hei, dette er min første post. Forhåpentligvis ikke den siste. 

 

Jeg har drømt om å eie en tgb siden midten/slutten av 90-tallet, da jeg så dem i 4 wheel drive (det svenske magasinet). Nå er sjansen endelig her. Jeg skal prøvekjøre en C303 for første gang, hos Olav Teigen Maskinforretning i Skotselv. Der er det 4stk til salgs, derav 3 alu-zink. Er det noen som har kjennskap til disse? De ligger til salgs på facebook-siden til Olav Teigen. 

Prisnivået ligger på 99.000Nkr for den som ikke er alu-zink, og 150.000Nkr for de som er alu-zink ferdig registrert og EU-godkjent. Basert på tilstand på bildene på facebook virker dette noe høyt(jeg har ennå ikke sett bilene live). Det er ikke snakk om mint condition... Er det på dette nivået prisene er? 

Hvordan er det med rust ellers på tgb, ramme, oppheng, bremserør og slikt? Mye av dette er tjukkere stål, men liker ikke rust. 

Ser flere har på større hjul enn originalt, er dette bare for terräng-egenskaper? Eller hjelper det på utveksling også? Hvordan er det med B30'en? Orker den større hjul på landevei? 

Den ene bilen har mindre hjul enn originalt, 285/75-R16 vil ikke det påvirke utveksling negativt? Hvor mye vil det ha å si? 

Har dere ellers noen kjøpsråd? Hva er kritisk å sjekke?

Jeg er også 1.98cm høy, går det bra? 

 

mvh

Gunnar Juuhl

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 285/75/16 (samma som på bilden fö, se

 

164 fanns i 2 varianter, förgasar och insprutning (E), så det är en originalmotor för 164A som sitter i, och tillgången på reservdelar är god.

 

Du kan få lite hitoria på Svenska marknaden här: 

Och aktuella prisläget i Sverige: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=volvo+%2B+tgb 

 

 

 

Så allmänna intrycket av hur det ser ut med "bruksslitage", kryp under, starta och kör på H/L med o utan diffar så märker du säkert om det är några konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prøvekjøringen var en skikkelig nedtur. Kjempeservice av Olav Teigen Maskinforretning(holdt åpent i dag bare for å ta imot meg). Tusen takk til de! Bilene var i bedre stand enn bildene tilsa. Eg prøvde bare den med store hjul (fikk ikkje plass i den andre pga uoriginalt sete). Alt fungerte på bilen, i alle fall på den lille turen eg fikk. Problemet var at det ikkje var plass til foten min. Spesielt når eg skulle flytte den fra gass til brems. Måtte løfte foten for å få tåa fra gass til brems, og då tok kneet oppi rattet. Og håndbrekket stakk i foten... Er den noen som har bygd om bremsepedalen? 

 

De har denne og til salgs. Eg prøvde ikkje den, men guttene mine gjorde.

Snapchat-301897403.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stilte du førersetet bakover? (førersetet er stillbart i lengderetningen).

Jeg har i hvert fall ingen problemer med å flytte høyrebeinet fra gass til brems, men det kan jo hende at du har veldig lange leggbein.

 

Du er kanskje ikke i området lenger, men om du er det kan du komme til meg og prøve C303-en min. Jeg bor i Andebu i Vestfold. En drøy times kjøring sør for Skotselv/Teigen.

 

3 timmar sedan, Gaz 66 säger:

Prøvekjøringen var en skikkelig nedtur. Kjempeservice av Olav Teigen Maskinforretning(holdt åpent i dag bare for å ta imot meg). Tusen takk til de! Bilene var i bedre stand enn bildene tilsa. Eg prøvde bare den med store hjul (fikk ikkje plass i den andre pga uoriginalt sete). Alt fungerte på bilen, i alle fall på den lille turen eg fikk. Problemet var at det ikkje var plass til foten min. Spesielt når eg skulle flytte den fra gass til brems. Måtte løfte foten for å få tåa fra gass til brems, og då tok kneet oppi rattet. Og håndbrekket stakk i foten... Er den noen som har bygd om bremsepedalen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen personbil....

 

Jag är inte direkt småväxt själv, och kör med kängor när jag är till skogen ex vis. Sen sitter pedalerna ganska högt med stor slaglängd. Det är lite teknik att man vinklar o vrider fötterna, men inget man tänker på när man blir van.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slaglängd på pedaler går enkelt att bygga om, på de mindre c202 finns även problem med höjden från golv och golv till stol. Jag har på min tjock golvmatta, sänkt stolarna, kortat slaglängd juserat ner vilolägena så man slipper lyfta hela benet för gas till broms och flytat om dem samt bytt till behagligare pedalgummin så körning barfota är trevligare.  PA028349.thumb.JPG.a7deca3599d7eb9c27e3f2d12ba2ac60.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen takk for tilbudet kristaga, men er nok tilbake i Bergen. 

Det der med å vinkle og vri foten kjente eg på, og det kan kanskje bli en vanesak på sikt (eller gi krampe i foten). Men det var ekkelt å ikkje nå bremsen når eg ville, og ikkje å "rom" nok til å få det til på en hurtig måte. Selvfølgelig er det ingen personbil, det er vel kanskje noe av det nærmeste en kommer lastebil under 3.5tonn. Det er og en gammel bil, så forventingene var deretter. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde med 15-20cm lång 2"x4" under hälen för att lättare kunna manövrera foten mellan gas och bromspedal, utan att behöva lyfta foten.

Nu efter ca: 20år går det bra utan 2x4. Handbromsspaken skaver lite på benet,vanesak.

Är 1,94 lång skostl. 45 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där blir en vana. 

Började med träklossar jag med.

På slutet av 13 bils ägandet. Behövde jag den inte.

 

Nu flaxande mellan flera TGB fordon. Märker jag att vissa är värre än andra. 

Körde en TGB 22 nyligen en helg. Den var av modellen hög gaspedal. 

Första dagen stel som tusan i foten. 

Sen började man vänja sej igen. Hade kanske stretchsat ut senorna i foten lite efter ett dygns körning. :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...