Gå till innehåll

Millitärfärg alkyd, förtunning? Randig bil..


dawe_a

Rekommendera Poster

Hejsan, ny här :)

 

Jag håller på och målar om min bil med teknos teknolac alkydfärg och har stött på lite patrull, den flyter ut väldigt dåligt och torkar väldigt fort vilket har gjort att bilen nu är ganska randig efter rollern, med pensel verkar det bli mer slätt..

 

Har nu beställt ytterligare 3 liter färg som räcker till ett tredje lager och undrar över lite tips som kanske kan rädda resultatet.. jag har även köpt rekommenderad teknos thinner och undrar om att späda ut färgen är melodin? Hur mycket förtunning kan vara rimligt att blanda ut färgen med isåfall?  Tänk på att jag har pensel och roller att tillgå.  Ska låta färgen härda rekommenderade 3-4 dygn innan jag försöker igen, behöver jag slipa ner ränderna/defekterna eller kanske rugga upp hela bilen?

 

Tar tacksamt emot tips.. Ha det bra ! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog på data bladet, det finns ju hos teknos både snabb och långsam förtunning men det är yxolen baserat dvs vanlig syntet förtunning, jag skulle gissa att du kan förlänga öppet tiden på lacken med helt vanlig lacknafta, test på en provbit bara så den verkligen torkar igenom och inte blir klabbigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Slog på data bladet, det finns ju hos teknos både snabb och långsam förtunning men det är yxolen baserat dvs vanlig syntet förtunning, jag skulle gissa att du kan förlänga öppet tiden på lacken med helt vanlig lacknafta, test på en provbit bara så den verkligen torkar igenom och inte blir klabbigt. 

hej och tack för svaret! Jag ska prova med lacknafta såfort färgen kommer hem!  Det är TEKNOLAC COMBI 1282 jag har, antar att det var den du kollade databladet på.. Såg att det dök upp ett par olika färger när jag sökte på bara teknos tecnolac alkydfärg :)

bara så att det inte blivit ett missförstånd 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...