Jump to content

Bromsar Tgb11, läckage och kommande renovering


Recommended Posts

- Hej!

 

Min gamla 11:a ska efter en del års malpåse göras driftsduglig igen. I veckan fick vi bilen i rullning och motorn startade efter någon minut och kunde därefter starta direkt på ny start trots drygt 5 år i en undanskymd hörna. Under bilen noterade vi fukt på vänster framhjul, visst rinn på däcket också samt tydlig droppe på fetnippeln under hjulväxeln (?). Vid start saknades helt bromskraft och pedalen slog i golvet och återkom inte, höger bakhjul var låst. Något senare upptäckte vi att vänster bromsvätskebehållare var helt tom. Vi fyllde på den tomma bromsvätskebehållaren och ett hjälpligt bromstryck återuppstod i pedalen. Vid start uppstod även en kunglig Lützendimma så till den grad att jag undra om det var installerat rökaggregat :). Tanken är att göra 11:an klar för besiktning, därefter får vi se vad vi sätter tänderna i. När vi fyllt bromsvätskebehållaren och fått tryck i pedalen så noterade vi något senare ungefär i sida mitt under fronten ett att något droppat, kunde dock inte härleda det där och då men kanske har det också bäring på ovan?

 

Sedan tidigare har jag planerat att byta samtliga 6 hjulcylindrar varvet runt. När det begav sig för drygt 13-14 år sedan gick flera luftningsnipplar på hjulcylindrarna av i samband med att bilen skulle göras iordning och flyttas, där av det tänka bytet.

 

Några frågor till er:

- Vad tror ni felet kan vara och var bör jag börja felsöka?

- Inköp av hjulcylindrar har jag tänkt att göra på Paddock spares (UK), vad bör jag tänka på vid respektive inköp och hur är kvalitén mellan de olika prisnivåerna? Bör jag skaffa nya fjädrar också?

- Har även övervägt att byta bromsservo och göra inköp hos Jagparts/spares (UK), bör jag byta och vad ska jag tänka på i så fall?

 

Något annat jag bör tänka på när jag går över bromsarna?

 

En övrig fråga:

-Är på jakt efter två sidospegelglas med sarg. Har sett att Tatanka har kompletta med både spegel, sarg och bakstycke men det känns lite overkill att även byta bakstycket. Går det att få tag i sidospegelglas och sarg eller är det hela paketet som lämpligast ska bytas?

 

Tips och råd tas tacksamt emot.

Barney the bear

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lägg dej på medel nivån på broms cylindrar, har kört dom i några bilar och de verkar hålla. 

Tänk på att du kan välja Europa eller England  när du beställer. Blir billigare och snabbare att ta från Europa filialen. 

Glaset till speglarna är ju inte plant. 

Har inte letat själv på några år nu. Tidigare såldes glas separat.  Dock såg jag sällan någon som  sålde med listen/sargen till dem. 

Skall du sätta fart på en gammal bil kan det vara bra att finnas i Tankas kundregister.  

Annars är det nog att hoppas på att någon ligger på glas och sargar och vill sälja. .

 

Kul att du plockat fram den igen.

Håll oss gärna uppdaterad :excl:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för svaret!

Igår blev den gamle ordentligt avtvättad och det letades läckage. Planen för hösten är att få den besiktningsklar och förhoppningsvis godkänd och med gårdagens resultat blir det rockning av bromssystemet.

 

Vänster fram och bak revs under gårdagen och vi konstaterade att vars en hjulcylinder läckte. Då verkstaden lånas på dagsbasis fick vi skruva ihop och avvakta med höger sida till nästa arbetsdag. Har i förebyggande syfte har jag nu även beställt bromsbackar fram och bak från Paddock , inte minst då ena hjulcylindern vänster bak läckt en del och misstanke finns om exponering av bromsvätska på backen. Inför gårdagen införskaffades cylindrar varvet runt, nipplar och nya fjädrar och det fungerade bra med Paddock, snabb leverans och prisvärt även på mellannivå. Noterade dock att främre hjulcylindrar, vid leverans, är av märket Brittparts, och som jag såg i forumet här om dagen att några haft bekymmer med för en del år sedan, tyvärr var det enda alternativet hos Paddock, bak var utbudet bättre och finns även på mellannivå som föreslogs här. 

Hur det står till med bromsservon återstår att se, att dela dem lär väl medföra att packningar mm. behöver bytas inför återmontage. Initialt avvaktar vi med att ge oss på dessa och får se om hur det förhåller sig med läckage av bromsvätska när hjulcylindrar är bytat varvet runt.

 

Allt eftersom vi rotar blir åtgärdslistan lite längre och med det tillhörande inköps- och ta-reda-på listorna.

 

Anar mig till av det andra skrivit att vokabulären kommer att utforskas och expandera påtagligt gällande kraftuttryck i takt med att bromssystemet kommer att rivas och monteras i flera omgångar.

Resonemang fördes också igår om att underredsbehandla chassit och med det både blästring och målning, även tanke om en helmålning passerade. Den har en del fläcktyfus så det skulle behövas. Idéen vållade dock en del huvudbry med plats att plocka loss karossen och ställa undan denna om det skulle bli aktuellt. Läste nyligen om en J20/Klargöringsterrängbil som häromåret gick rejäl make-over....tänk om man hade de förutsättningarna över tid, inspirerande att läsa i alla fall :) .

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...