Gå till innehåll

Lättkrängda band.


rayban

Rekommendera Poster

Vi har satt på mer eller mindre oanvända Skega-band på vår (räddningstjänstens) vagn och jag upplever dom som slappa och alldeles för lätta att kränga av. Vi har spänt dom i bott.

 

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

 

/Robin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni normalt sett Skegaband utan hål för drivhjulen med tillhörande plastkloss i bandspänningen istället för stålmuttern?

 

Anledningen jag frågar är för att plastklossen är ökänt kass och kan tappa bandspänningen ganska snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vi har alltid haft band med hål för drivhjulen. Jag minns inte vem som tillverkade de vi hade förut men det var en klassisk modell med ståltänder runt löphjulen. Jag kan inte minnas att jag sett någon plastkloss vid spännarna. En kollega har en idé om att vi ska svetsa om och höja det lilla hjulet på mitten/toppen av bandet. Jag är oavsett skeptisk till de här banden. Gummitänderna känns för mjuka. Jag krängde ett band idag igen när jag körde på skrå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-07-30 på 18:21, rayban säger:

Nej vi har alltid haft band med hål för drivhjulen. Jag minns inte vem som tillverkade de vi hade förut men det var en klassisk modell med ståltänder runt löphjulen. Jag kan inte minnas att jag sett någon plastkloss vid spännarna. En kollega har en idé om att vi ska svetsa om och höja det lilla hjulet på mitten/toppen av bandet. Jag är oavsett skeptisk till de här banden. Gummitänderna känns för mjuka. Jag krängde ett band idag igen när jag körde på skrå.

Apropå ingenting, vad menar du med den fetmarkerade meningen?

Har drivhjulen ståltänder?

 

En bild säger såklart mer än tusen ord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...