Gå till innehåll

Snurrigt gällande olja


Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag ska byta olja överallt på min valp -63:a.

Har sökt på ämnet här och inser att det finns många olika alternativ gällande kvalitet och GL1-5 även mineral eller syntet.

Svavel tillsats och koppar mässing verkar inte fungera så bra.

För att göra detta med olja förståeligt för mig vore jag tacksam för ett svar som använder Biltemas produkter som grund för mitt oljebyte i motor, växellåda, fördelningslåda och främre/bakre kardaklump.

Har bytt olja i motorn och använt Biltemas  Classic som är till för äldre bilar artikelnummer 36-9023.

Har kört i två år sommar som vinter utan problem. Står inget om någon GL grad där.

Tacksam för ett råd som rätar ut mina funderingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inga biltema rekomendationer vet inte vad de har för något.   axlar är hypoid så då är det förstärkt gl4 eller gl5 finns diffbroms lägg till ls på oljan.    Alla gl  funkar i lådorna men olja med lättare flytbarhet och tunnare film gör att synkringarna bromsar upp bättre, finns volvo standar för  olja för senare vxl lådor framtagen för  47'orna  och då blir de lättväxlade men bullrigare.  Men vanlig motorolja går bra vilket volvo körde med på m41 tid innan man prövade atf olja för att sen gå tilbaks till vanlig olja.     Fina dyra oljor för lådor är ofta tröga kalla och du lär knappast ha nytta av någon olja som ska upp temp innan den fungerar, det blir bara svårväxlat och går tungt och mindre hk på hjulen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...