Gå till innehåll

Lavett till KSP


isaksson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag får nog ge upp försöken att köpa en KSP-lavett till min TGB11. Nästa fråga blir då om någon på forumet har en sådan och kan tänka sig att ta lite bilder och mått så att jag kan bygga en kopia? 

 

Några bilder har jag hittat men jag blir inte klok på hur den fästs mot den balken som sitter på taket...

KSP58 lavett.png

Tgb20.jpg

unnamed.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du balken mot taket? I taket är ett "rör" fast skruvat . Röret har dels en klack i botten som passar mot  lavettens  urfräsning, detta för att få lavetten i rätt riktning dessutom finns en liten spärr som alltid rostar fast ,den låser i höjd.

Lavetten räknas nog som vapenmatriel så den är nog svår att få tag på oxh kanske olaglig att ha.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den är vapenmatriel  klassad, 

Hade en för många år sedan, gav dock bort den då jag ej kände behov för att återställa sådant.

 

Så den kan vara svår att hitta original i Svensk utgåva.

Möjligt att andra länder har liknade system. ser ju till exempel på Norska- Danska med flera äldre fordon, att de har replikor på sina fordon.

Möjligt att de har andra lagar. 

Där kanske du har en lösning om inte annat. 

Mvh H.Hansen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lavetten är klassad som vapendel eller krigsmateriel så den har aldrig sålts från försvarsmakten. Däremot vet jag att det kom ut ett parti från tillverkaren när man slutade tillverka dem så det finns några på marknaden. 

 

Jag hittar ingen bra bild på balken som sitter på taket och orkar inte köra ut bilen bara för att ta en bild men den synd någorlunda på bifogad bild. Det är inte helt uppenbart på hur fästet ser ut när man tittar på balken. Balken sitter kvar på min del men där bör finnas en del med ett rör som sitter på balken och som man sedan sätter fast lavetten i.

 

Bra idé att kolla utomlands, det har jag inte ens tänkt på.

Volvo_militär_138197.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en balk bit som kanske är delar av det du söker. Tyvärr kan jag inte komma åt att fotografera järnbiten förrän längre fram. Tung som attan är den. Är du fortfarande sugen på bilder och mått kan du pma mig i december.

   Har du redan en ksp, eller börjar du med lavetten^_^

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Lasse303 säger:

Hej jag har en balk bit som kanske är delar av det du söker. Tyvärr kan jag inte komma åt att fotografera järnbiten förrän längre fram. Tung som attan är den. Är du fortfarande sugen på bilder och mått kan du pma mig i december.

   Har du redan en ksp, eller börjar du med lavetten^_^

 

 

 

Menar du att det förekommer de som inte har en KSP58? Hur klarar man sig utan det? :)

 

Skämt åsido, jag har upptäckt att den går att köpa som soft air gun, inte helt lik KSP58 men så lik att den enkelt går att bygga om så att den blir lik. Jag tänkte däremot börja med lavetten innan jag går och handlar en sådan....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...