Gå till innehåll

Bra affär, eller?


OffroaderSwe

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis köpt en TGB1314, den hade gått 981mil (nu ca 1030mil), ej aluzink. Har nyss besiktat den U.A. I det närmaste rostfritt skick, riktigt fint skick. Allt verkar fungera, bakdäcken är väl dags att byta ut.

 

Nu till frågan, vad brukar dessa ligga i för prisklass? Jag tänker om jag gjort bort mig eller gjort en bra affär :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till en tgb!

 

Bra fråga, jag har en känsla av att många bygger om dem till camping/jakt bilar... själv skulle jag betala mer för en ombyggd variant än en original.

 

De har ju ofta ganska mycket bra grejor i från början så du kanske inte behöver göra så mycket?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Okej, tanken är inte att bygga husbil av den, utan bara så den fungerar vid jakt. 

 

Däcken kanske jag byter till nya moderna, eventuellt bygga in servo men i övrigt som det är nu så tror jag den duger tillsvidare :)

 

Jag har inte vart aktiv på forum på rätt många år men jag ska försöka få in lite bilder på den ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där är det olika, en del betalar mer för en orörd original.

Men gör man ett snyggt bygge med en massa tillbehör där inne. Batteribank, solceller, kylskåp, bra värmare. ja allt vad man kan komma på, så stiger ju priset för de som vill ha en rejäl camping bil för vecko eller till och med månads långa turer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, H.Hansen säger:

Ja där är det olika, en del betalar mer för en orörd original.

Men gör man ett snyggt bygge med en massa tillbehör där inne. Batteribank, solceller, kylskåp, bra värmare. ja allt vad man kan komma på, så stiger ju priset för de som vill ha en rejäl camping bil för vecko eller till och med månads långa turer

Okej, ja men då får vi se hur vi kommer att använda den.

 

Jag själv ser ju inte vad man ska använda en orginalbil till, annat än historia. Men jag vill samtidigt ha både orginal å ombyggt, tiden får visa vad det blir av denna bil. 

 

Vi har 2 småbarn så vi kan ändå inte åka hela familjen i den, den är nämligen reggad som lastbärare med snabblås. 1200kg lastvikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Ligger en ute på overlandsidorna såldes tidigare betydligt billigt från europa hamnade sen på bat , blev sen homestylad med textiler blommor och ommålad dörr och annonserades för : https://expeditionportal.com/overland-classifieds-volvo-c306-6x6-expedition-rig/

 

:excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, OffroaderSwe säger:

Okej, jag har bara B-kort än så länge så jag får dras med det. Men går det att regga om till lastbil utan att göra nåt? 

Jag hade samtal med volvo förra våren faran och nackdelarna med att åka med kapade blad vilket tidigare krävdes för att väga ner tgb till lätt,  skrev sen en begäran vilket de ordagrant godkände för tgb så man slipper plocka eller kapa bladfjädrar om man nu har 3 st bak.   Vet att även fler sen fått ut samma intyg så detta är nu vedertaget.   Vad gäller vikt finns några lösningar vid omregning- schablonen vikt för reservhjul är lägre än faktiskt vikt, vektyg räcker en hylsa och sen liten lätt kolvdomkraft. Har man bytt däck till dagens lättare så tjänar man kilo.  Den bil jag regade hade orginal däck väldigt mycket inredning kvar dvs ingen husvagns utan tungt vanligt hus kök , kylskåp ugn mm så eftersom detta ej monterades ur så kompenserade jag med motstånd på soppamätaren och tjänade in ca 70kg.   image.thumb.jpeg.e24de4516089624710b17266fe3acaa6.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Johannes säger:

Du är nog en av de nordligaste forum medlemmarna :)

 

Gissar att du skall ha snökedjor en betydande del av året...

 

Min pappa föddes i Vittangi men det var på 30-talet...

Åhå, det var som attan. En nästan-vittangibo till här då ^_^

 

Jag tror faktiskt att bilen kommer stå parkerad hela vintern. Men rätt vad det är får jag väl nåt infall å då åker kedjorna på :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Jag hade samtal med volvo förra våren faran och nackdelarna med att åka med kapade blad vilket tidigare krävdes för att väga ner tgb till lätt,  skrev sen en begäran vilket de ordagrant godkände för tgb så man slipper plocka eller kapa bladfjädrar om man nu har 3 st bak.   Vet att även fler sen fått ut samma intyg så detta är nu vedertaget.   Vad gäller vikt finns några lösningar vid omregning- schablonen vikt för reservhjul är lägre än faktiskt vikt, vektyg räcker en hylsa och sen liten lätt kolvdomkraft. Har man bytt däck till dagens lättare så tjänar man kilo.  Den bil jag regade hade orginal däck väldigt mycket inredning kvar dvs ingen husvagns utan tungt vanligt hus kök , kylskåp ugn mm så eftersom detta ej monterades ur så kompenserade jag med motstånd på soppamätaren och tjänade in ca 70kg.   image.thumb.jpeg.e24de4516089624710b17266fe3acaa6.jpeg

Jaha, se där. Synd att min bara har 2 blad nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-10-13 på 20:50, OffroaderSwe säger:

Åhå, det var som attan. En nästan-vittangibo till här då ^_^

 

Jag tror faktiskt att bilen kommer stå parkerad hela vintern. Men rätt vad det är får jag väl nåt infall å då åker kedjorna på :excl:

Vi har någon medlem i norra Norge. Och på Svalbard. Men du ligger helt klart bland de som är längst norr ut :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...