Gå till innehåll

Kopplingsschema Elfläkt med trelägesbrytare


Lejon

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ber om hjälp med mina kopplingsbrydderier vad det gäller kylfläkt och styrning av denna genom trelägesbrytare med läge "på", "av" och "auto" där "på" ska kopplas till en tyristor (fartregulator) som är steglös och "auto" kopplas till en tempgivare med relä. Sett att flera av er gjort liknande lösningar när ni bytt till elfläkt.

 

Hoppas jag gjort hyfsat rätt i mitt elschema nedan, men! Lite osäker på hur jag ska göra med jord(minus) från elfläkten när den ena kretsen "auto" (med tempgivare & relä) vill att fläktmotorns minus jordas vid fläkten från tillverkarens elschema. När min andra krets läge "på" (fartregulator/tyristorn) vill att minus på fläkten går till rätt stift på denna. 

 

Kan jag skarva minuskabeln från fläktmotorn och jorda den ena vid motorn och dra den andra till stiftet på tyristorn? 

 

Sen överlag, är det bättre att dra kabel till minuspoolen på batteriet eller jorda så nära det går i kaross/ram? 

 

Lägger in fler bilder som förklaring. 

 

mvh Gustav 

20221116_083115.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har foreløpig bygd uten fartsregulator:

 

kjoelevifte.jpg

 

Bryteren som styrer vifta (fläkten) har jeg tatt fra Volvo lastebil, en bryter til å løfte boggien. Hadde også en bryter til klimaanlegget på en Volvo F7, flytta over symbolet fra den bryteren på boggibryteren. Når bryteren står opp er den på auto (via tempsensor), midten av og ned maks (ikke sensorstyrt).

 

bryter.jpg

 

bryter2.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristaga >> Samma på min.

 

 Och en grön kontrollampa när fläkten går i auto- och manuellt läge. Och en röd kontroll lampa som lyser när jag stängt av fläkten (i tex körning i surhål och DJUPT vatten).

  Då kan man inte missa.  Man kan även koppla en summer som ylar när man stängt av fläkten..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Svana säger:

Kristaga >> Samma på min.

 

 Och en grön kontrollampa när fläkten går i auto- och manuellt läge. Och en röd kontroll lampa som lyser när jag stängt av fläkten (i tex körning i surhål och DJUPT vatten).

  Då kan man inte missa.  Man kan även koppla en summer som ylar när man stängt av fläkten..

 

@Svana, du er like genial som en nordmann!

 

Jeg skal prøve å få bryteren til å lyse sterkt når vifta går. Det må være mulig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...