Höfflinger Posted December 18, 2022 Report Share Posted December 18, 2022 Söker Oljekylare till tgb11 då min läcker med en spricka i sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isaksson Posted December 18, 2022 Report Share Posted December 18, 2022 Jag har tyvärr ingen oljekylare över, men däremot ett tips. Min läckte också men läckan var i en lödskarv på den sidan som är mot motorn. Det funkade utmärkt att skruva loss den och löda om skarven. Är det en spricka i godset kan det vara svårare, men jag har fått uppfattningen att det ofta är en skarv som ger sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjingen Posted December 19, 2022 Report Share Posted December 19, 2022 Jag har också haft läckage i skarven fast på utsidan. Vattenbad och tryckluft kan vara bra för att hitta läckaget. Med gasbrännare och lod till vattenledningrör går det bra att löda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LurK Posted December 19, 2022 Report Share Posted December 19, 2022 MIn gamla hade varit lödd nån gång i tiden men börja läcka mer o mer efter åren gick I sommras bytte jag ut den och den nya köptes från Tatanka Kosta dock 3000kr men den va faktiskt helt ny/nos när jag öppna paketet Du behöver nog nya o-ringar till båda vatteningångarna och den mellan oljekylarn/adaptern när du monterar tillbaka Jag använde lite blå silikon till o-ringarna till vattenrören vid monteringen och väntade till nästa dag fylla kylvätska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svana Posted December 20, 2022 Report Share Posted December 20, 2022 David.. kanske du åker på att löda ett par åt mig sen som ligger på hyllan, som vi kan ha som reserv ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjingen Posted December 20, 2022 Report Share Posted December 20, 2022 Jag kan löda Svana om du lovar att montera och pilla dit oringen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.Hansen Posted February 2 Report Share Posted February 2 Dubbla ringar till vattnen rören funkar fint det med. Vart nästan galen en gång en vinter hos en vän i Värmland då jag kört en sådan och skulle ha tillbaka den. Men dubbla tätningarna gjorde susen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjingen Posted February 3 Report Share Posted February 3 Bra tips. Anslutningarna av vattenrören känns inte som någon av Volvos bättre konstruktioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts