Gå till innehåll

Fyrhjulsdriften ligger i vid urkopplat läge


Jonas Fahlström

Rekommendera Poster

Jag har fått något lustigt fel på min 303:a, det började i vintras när det va snö. Knappen till fyrhjulsdriften har fått avig funktion, när den inte är intryckt och lampan är släckt så ligger fyrhjulsdriften i, trycker jag in knappen och lampan tänds så hör jag magnetventilen slå och och fyrhjulsdriften kopplas ur. Måste väl vara något Jordfel, eller kan det vara kontakten på bromsledningen som spökar?

Funkade perfekt innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att 4WD kopplas ur inverterat på knappen?

Det finns flera parallella system som slår till 4WD, och har du inte vaccum/ eller har spräckt membran så kvittar det hur styrningarna ligger. Då har du konstant 4WD ändå..

 

Det kan ju vara så att knappen funkar och du hör magnetventilen som även den funkar, men det är pneumatiken som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även när jag lägger i lågväxel och lägger i fyrhjulsdriften med knappen så blir det bara drift på bakaxeln, på lågväxel ska väl fyrhjulsdriften ligga i oberoende hur knappen till fyrhjulsdriften är inkopplad eller inte. Kan det vara kontakten på fördelningslådan som bråkar, blir inte klok på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet är samma som c202 och enkelt uppbyggt på vaccum för att hålla 4x4 urkopplad dvs aktiverad magnetventil, är den strömlös eller du saknar vaccum så är det 4x4.  el är kopplad i serie fd lådan-knappen-bromsavkännaren.  Jag anser att bromsavkännaren och fd lådan ska byglas och sen endast knappen vara inkopplad,  det omöjiggör farlig 4x4 bromsning sliter mindre på fd lådan samt möjligör 2 hjulsdrift på låg vid tex backning stora rattutslag mm.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som om knappen har bakvänd funktion?? Eftersom du ändå byter läge med knappen så fungerar den.

Hur lampan lyckats invertera är dock ???? Den sitter ju fast mellan + på spolen o ska "jordas" via hjälpkontakt och får då spänning över sig o lyser???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det går att lägga i och ur fyrhjulsdriften i lågväxeläget med knappen på panelen, i lågväxelläget ska väl alltid fyrhjulsdriften vara inkopplad oavsett hur knappen på panelen är aktiverad eller inte? Men hur eller hur så när knappen är intryckt och lampan på panelen lyser så är fyrhjulsdriften utlagd, både i hög och lågväxelläget. Och det gör väl ingenting, allt funkar ju, men det retar mig att det är avigt, vill ju att kontrollampan ska vara släckt när fyrhjulsdriften ej är aktiverad.Jag har ju inte gjort någonting med elsystemet. Kanske har strulat hela tiden fast jag först märkte det nu när det va is och snö. Blir inte klok på detta, och elfel är inte min favorit direkt.

Ja jag får försöka fördjupa mig i det, fick ett elschema till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är som du beskriver lampan alltid lyser så är den aktiverad och har du alltid 2 hjulsdrift är den aktiverad så mag vent drar då logiskt ström över lampan.   Så skifta om kablarna samma färger motstående du hittar brytaren bakom handbromsskölden.  enkelt sätt kan att vara att sätta lådan i lågläge och sätta dit kablarna för lampan först. Sen göra det omvända med magventilen i högläge ska den klicka när kablarna sätts dit rätt och krestsen bryts.   

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...