Jonas Fahlström Postad 3 Februari , 2023 Rapport Share Postad 3 Februari , 2023 Jag har fått något lustigt fel på min 303:a, det började i vintras när det va snö. Knappen till fyrhjulsdriften har fått avig funktion, när den inte är intryckt och lampan är släckt så ligger fyrhjulsdriften i, trycker jag in knappen och lampan tänds så hör jag magnetventilen slå och och fyrhjulsdriften kopplas ur. Måste väl vara något Jordfel, eller kan det vara kontakten på bromsledningen som spökar? Funkade perfekt innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 4 Februari , 2023 Rapport Share Postad 4 Februari , 2023 När jag råkade ut för glapp i kontakten på bromsledingen blev det konstant 4-hjulsdrift. Det verkar vara något mer spännande elfel du har råkat ut för Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Februari , 2023 Rapport Share Postad 4 Februari , 2023 Är du säker på att 4WD kopplas ur inverterat på knappen? Det finns flera parallella system som slår till 4WD, och har du inte vaccum/ eller har spräckt membran så kvittar det hur styrningarna ligger. Då har du konstant 4WD ändå.. Det kan ju vara så att knappen funkar och du hör magnetventilen som även den funkar, men det är pneumatiken som strular. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonas Fahlström Postad 4 Februari , 2023 Författare Rapport Share Postad 4 Februari , 2023 Jag har testad funktionen på halt underlag, när fyrhjulsdriften är utlagd med knappen så drar den på alla fyra, när jag lägger i den med knappen så är det endast bakaxeln som drar. Och felet bara kom, har inte rotat i elen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 6 Februari , 2023 Rapport Share Postad 6 Februari , 2023 Spännande fel... kan inte riktigt fatta hur det gått till. Det blir väl till att följa kablarna ner och se vad som verkar skumt? Uppdatera när du fixat det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonas Fahlström Postad 10 Februari , 2023 Författare Rapport Share Postad 10 Februari , 2023 Även när jag lägger i lågväxel och lägger i fyrhjulsdriften med knappen så blir det bara drift på bakaxeln, på lågväxel ska väl fyrhjulsdriften ligga i oberoende hur knappen till fyrhjulsdriften är inkopplad eller inte. Kan det vara kontakten på fördelningslådan som bråkar, blir inte klok på detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 Februari , 2023 Rapport Share Postad 10 Februari , 2023 Finns en massa saker som kopplar in 4WD, lågväxel är en av dom (och tvärbrom, knapp och lågväxel). Det är inte så enkelt att kablarna har råkat hamna på fel plint så du har inverterad funktion? Se bilder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonas Fahlström Postad 11 Februari , 2023 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Jag har inte varit och rotat med kablarna , det bara blev nu i vintras. Undrar om det kan vara någon kabel på fördelningslådan som hoppat av och ligger och jordar? Någon form av Jordfel känns det som kan jag tycka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 11 Februari , 2023 Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Systemet är samma som c202 och enkelt uppbyggt på vaccum för att hålla 4x4 urkopplad dvs aktiverad magnetventil, är den strömlös eller du saknar vaccum så är det 4x4. el är kopplad i serie fd lådan-knappen-bromsavkännaren. Jag anser att bromsavkännaren och fd lådan ska byglas och sen endast knappen vara inkopplad, det omöjiggör farlig 4x4 bromsning sliter mindre på fd lådan samt möjligör 2 hjulsdrift på låg vid tex backning stora rattutslag mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 11 Februari , 2023 Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Februari , 2023 Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Låter ju som om knappen har bakvänd funktion?? Eftersom du ändå byter läge med knappen så fungerar den. Hur lampan lyckats invertera är dock ???? Den sitter ju fast mellan + på spolen o ska "jordas" via hjälpkontakt och får då spänning över sig o lyser??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonas Fahlström Postad 11 Februari , 2023 Författare Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Konstigt att det går att lägga i och ur fyrhjulsdriften i lågväxeläget med knappen på panelen, i lågväxelläget ska väl alltid fyrhjulsdriften vara inkopplad oavsett hur knappen på panelen är aktiverad eller inte? Men hur eller hur så när knappen är intryckt och lampan på panelen lyser så är fyrhjulsdriften utlagd, både i hög och lågväxelläget. Och det gör väl ingenting, allt funkar ju, men det retar mig att det är avigt, vill ju att kontrollampan ska vara släckt när fyrhjulsdriften ej är aktiverad.Jag har ju inte gjort någonting med elsystemet. Kanske har strulat hela tiden fast jag först märkte det nu när det va is och snö. Blir inte klok på detta, och elfel är inte min favorit direkt. Ja jag får försöka fördjupa mig i det, fick ett elschema till hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 11 Februari , 2023 Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 Om det är som du beskriver lampan alltid lyser så är den aktiverad och har du alltid 2 hjulsdrift är den aktiverad så mag vent drar då logiskt ström över lampan. Så skifta om kablarna samma färger motstående du hittar brytaren bakom handbromsskölden. enkelt sätt kan att vara att sätta lådan i lågläge och sätta dit kablarna för lampan först. Sen göra det omvända med magventilen i högläge ska den klicka när kablarna sätts dit rätt och krestsen bryts. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 11 Februari , 2023 Rapport Share Postad 11 Februari , 2023 hittade en bild som bättre förklarar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.