Gå till innehåll

Köra bandvagn på skoterled?


Vinter

Rekommendera Poster

Ja varför skulle du inte få det?

Huvudsaken är väl att den är trafikförsäkrad och att du kan styrka det.

Förutom att folk kommer titta snett på dig för att du kommer i en ball bandvagn kommer de direkt hata dig om du inte har löst ledkort för det området...

 

Det är iaf vad jag har lyckats läsa mig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ursäkta sen återkoppling.

Jag har försökt djuploda utan att bli klokare i ämnet.

 

Jag kan tycka att lagtexten är lite luddig, man slänger även om begreppen snöskoter och terrängskoter om vartannat.

Citat

 

Allmän skoterled
8 §   En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.

När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.

Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).

 

"Får" ger ju intrycket att det är frivilligt eller till ens fördel att nyttja skoterleden.

Så fort du kör in i ett förbudsområde är det dock länsstyrelsens ord som gäller och i de texterna är det uppenbart en typ 300 kilo snöskoter det är frågan om:

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.25c4d4aa18529c4ee1385707/1674543850153/23FS 2023-1 Föreskrifter om allmänna skoterleder inom statliga regleringsområden i Jämtlands län.pdf (jämtlands länsstyrelse)

 

Men till syvende och sist är det ju en tolkningsfråga i rätten, räknas en bandvagn som en terrängskoter?

 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/terrangkorningsforordning-1978594_sfs-1978-594

 

 

Den som känner att den bringa klarhet får gärna bidra med den :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Beror lite på hur de är regristrerade, en 206. krävs tung lastbils behörighet för, med släpet CE kort. även för att ta ett militärt förarbevis. 'är de reggade så har man vad jag förstår inte mycket i terrängen att göra. band eller ej. är det tung terrängvagn. tror jag att som Vinkon hittade i texterna att det är vikten som begränsar och lokala bestämmelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, H.Hansen säger:

Beror lite på hur de är regristrerade, en 206. krävs tung lastbils behörighet för, med släpet CE kort. även för att ta ett militärt förarbevis. 'är de reggade så har man vad jag förstår inte mycket i terrängen att göra. band eller ej. är det tung terrängvagn. tror jag att som Vinkon hittade i texterna att det är vikten som begränsar och lokala bestämmelser.

Nja, terrängkörningslagen är formulerad efter att fordonet är motordrivet inte hur det är registrerat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...